Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det er en grunnleggende designfeil på C-lysene som gjør at de slutter å virke.

Startet av StThicket, søndag 18. oktober 2020, klokken 19:42

« forrige - neste »

StThicket

Min snart 6 år gamle e-Golf fikk det klassiske symptomet her om dagen, hvor høyre lys plutselig ble mørkt. Jeg klarte selvsagt ikke la vær å undersøke hva som var feil, så jeg demonterte hele lykten for å se hva som var årsaken til feilen. Til min ikke så store overraskelse var det vanninntrengning.

For å forklare konstruksjonen. Lampen er rett og slett en lysleder som har lyskilden i ytterhjørnet mot hjulbuen. Lyskilden består av 4 stk høyintense lysdioder montert på et kretskort som igjen er montert på en massiv kjøleribbe. Kjøleribben er montert i et plasthus, hvor en enkel gummipakning er den eneste beskyttelsen mot vanninntrengning. Ut fra mine undersøkelser ser jeg at saltvann fra veibanen spruter inn mot kjøleribben, som gjør at denne oksyderer og blir ujevn. Gummipakningen er avhengig av en glatt overflate for å klare å holde tett, men det blir vanskelig når aluminiumet blir ruglete av oksydasjon. Da kommer mer og mer vann inn i huset, og legger seg på kretskortet. Vann og salter påvirker elektronikk, så det vil til slutt ødelegge komponentene. I mitt tilfelle var det en motstand som mistet kontakten, og denne motstanden var brukt til å redusere styrestrømmen til av/på-kretsen, slik at den aldri ble slått på.

Jeg klarte heldigvis å fikse kretskortet igjen ved å erstatte motstanden med en kortslutning. Dette er neppe en langvarig fiks, men da kan jeg usette innkjøp av et nytt lys på kort sikt.

Dette er kjøleribben sett fra innsiden. Alt det hvite er oksydasjon, et resultat av vanninntrengning. De fire små hvite tingene nederst er lysdiodene.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Her er kjølreibben når kretskortet er tatt vekk.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Her er kretskortets bakside. Det hvite er saltrester, og det grønne på komponenten er irr. Saltvannet har gjort at motstanden (merket rødt) ikke lengre har kontakt med strømbanen, slik at signalet om å starte lysdiondene ikke kommer frem.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ved å vaske kortet, og lodde på en ledning over der mostanden har vært, fungerte dette igjen.

Jeg er sjokkert over hvor dårlig design dette er, og synes ALLE som har en e-Golf som nærmer seg garantiutløp om å be Møller om å inspisere og bytte disse lyktene. Hvis du ser fukt inne i lampehuset skal du i alle fall kreve bytting! Fukt har ingenting der å gjøre, da disse er avhengig av å være tett.

Jeg forventer ikke at LED-lys skal vare evig, men jeg forventer at en bilprodusent produserer noe som skal holde tett.

Stikkkontakt

Ja, dette har jeg også lagt merke til. Når man titter inni innerskjermen ser man "lyset" utenfra rundt C-lyset. Her kommer det inn vann og drit som ødelegger elektronikken. En liten ekstra gummilist eller DIY-silikonering vil gjøre denne så godt som evigvarende. I stedet har VW kun byttet og byttet uten at det er kommet noen forbedringer. Må være ekstremt dyrt i lengden. Koster jo nesten 5000 å bytte inkl arbeid. Jeg kjøpte brukte og byttet selv. Det kom på 1400.
Legg forresten merke til at de fleste defekte C-lys er på høyre side. Det er i grøfta det er mest vann :)

StThicket

Jeg må innrømme at jeg klinte på ekstra TEC7 da jeg monterte lampen igjen  :D

storeulv

Du sier snart 6 år gammel, mon tro om det er samme konstruksjon på den "nye" eGolfen? Noen som vet?
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Orbit

Mostandskoden ser ut til å være 01B, dvs 1 kOhm. Jeg har dette liggende (størrelse 0603), så send meg en PM om du heller vil bytte til det.

BMW har et tilsvarende problem på motorstyringen på eldre i3 hvor det (pga bruk av resirkulert aluminium med høyere forurensninger enn spesifisert) korroderer og vann trenger inn forbi pakningene. Der går det nå en kampanje hvor de kaller inn og bytter gratis, selv på biler som er over fem år.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

StThicket

Sitat fra: Orbit på mandag 19. oktober 2020, klokken 08:56
Mostandskoden ser ut til å være 01B, dvs 1 kOhm. Jeg har dette liggende (størrelse 0603), så send meg en PM om du heller vil bytte til det.
Takk for tilbudet. Loddelandet var så skadet at jeg nok ikke får loddet denne fast her uansett. Siden motstanden var i serie med signalet tror jeg det er en enkel strømbegrenser, så jeg satser på at "korslutningen" min holder :D

Sitat fra: Orbit på mandag 19. oktober 2020, klokken 08:56
BMW har et tilsvarende problem på motorstyringen på eldre i3 hvor det (pga bruk av resirkulert aluminium med høyere forurensninger enn spesifisert) korroderer og vann trenger inn forbi pakningene. Der går det nå en kampanje hvor de kaller inn og bytter gratis, selv på biler som er over fem år.
Det er jo imponerende god service. Når det er sagt, er jo en motorstyring en vesentlig viktigere del, som ikke kan karakteriseres som en slitedel. En LED-lampe forventes ikke vare mer enn en gitt antall timer, så da kan jo Møller hevde at det er en slitedel som ikke omfattes av garantien.

lars667

Sitat fra: storeulv på mandag 19. oktober 2020, klokken 08:42
Du sier snart 6 år gammel, mon tro om det er samme konstruksjon på den "nye" eGolfen? Noen som vet?

Virker ikke som alle bilmerker gidder å forbedre ting som ikke er helt kritiske for drift/omdømme. Kanskje det ikke er nok folk utafor nordlige strøk som opplever dette problemet. VW gidder ikke en gang å revidere programvaren sin nevneverdig i løpet av livsløpet til bilen.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

runelagune

Skulle også gjerne visst om dette også gjelder den nye versjonen av bilen... Ingen som vet?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA