Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-Golf vs ID3

Startet av Radiobil1, søndag 18. oktober 2020, klokken 19:10

« forrige - neste »

Radiobil1

Er det flere E-Golf eiere som har prøvd ID3 og konkludert med at "vi beholder Golfen" en stund til?

Var for dyrt med 250k imellom for en max, som har det utsyret man bør ha på en ny bil.
Eller har dere byttet?

rwilthil

Prøvde ID.3 nå i uka. Min konklusjon er uten tvil Golfen. Ikke pga rekkevidde selvsagt, men rett og slett fordi jeg liker Golf bedre.

Kjørekomfort og sportslighet er noe jeg prioriterer høyt.  Og der er min oppfatning så absolutt Golf.

Id.4 blir spennende, annen type bil.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


Electric cars in Norway


lars667

Forsåvidt. Har 2020 golf exclusive med moderat utstyrsnivå (skinn, activeinfo og sånt, men ikke dynamiske baklys eller ambient). Jeg har to eller tre svakheter som plager meg _litt_ i e-Golfen: rekkevidde spesielt i desember-februar da det nesten ikke går an å ta en 15-mils runde uten å lade for å unngå den helvettes 50/30km-økotvangskjøringa. Dette løser id.3. Med både vesentlig lengre rekkevidde og høyere hastighet.

Framkommelighet. Jeg bor i enden av relativt krevende skogsvei, med spesielt 1 bratt bakke med flere hårnålssvinger. Her blir e-Golfen litt for lett framme til at jeg føler meg trygg på å komme hjem i sludd-drev nattestid uten å måtte rygge. Her tror jeg bakhjulsdriften blir en fordel med id.3. Hadde Volvo 240 stasjonsvogn før, og den var håret bedre enn Golfen  i så måte, med id.3s vektfordeling tror jeg det blir bra.

Det nevnes sportsligheten til e-Golfen. Er tildels enig der, men samtidig kjenner en at det er en tung, og det blir litt "bounce" på humpete veier. I så måte synes jeg id.3 var en fryd å kjøre. Fast og fin, og god aksellerasjon uten at det føles som om bilen noen ganger blir stående og spinne ut i kryss. Ikke noe gynging. Veldig liten svingradius for en bil med så stor akselavstand. (Var nok på nivå med 240'en eller bedre).

Men det føltes godt å sette seg i golfen igjen. Activeinfo-en er herlig i forhold til greiene på id'en. Setene er en drøm. Interiøret virker mye mer påkostet. Der må jeg si id.3 skuffet.

Så ja, jeg beholder nok Golfen litt til, men jeg liker samtidig id-konseptet veldig godt. Både som plattform og det at de prøver å lage en fornuftig folkebil på en miljøvennlig lest (både for sluttprodukt og produksjon). Dette siste kolliderer til dels med prisbildet. Det føltes ikke som en 400k+-bil.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

thrain

Beholder eGolfen, men imponert over lavt støynivå i ID3. Særlig på sommerdekk er forskjellen stor.

Radiobil1

Lånte en Id3 en dag, og fortsatt mener jeg golfen er konkurransedyktig sett opp mot Id3.

Infotainment delen på Id er jo en katastrofe å skjønne.
Hadde sikkert blitt bra hadde jeg lært med den, men med min mannlige intuisjon var det vanskelig å få frem det man visste lå der et sted. Savnet en "home" knapp, så man slapp greit ut av menyhelvetet man var rotet inn i. :-)
Sikkert bare jeg som må oppgraderes til 2.0!

Skee

Lånte en ID3 en liten uke men fant aldri godfølelsen. Infotainment/meny systemet er rotete, interiøret er meh, de helvetes lysene innvendig overalt, knapper for speil og vinduer, en meget aktiv ESP/antispinn-greie som jeg ikke fant ut hvordan jeg kunne redusere (sikkert mulig, ville bare leke litt med bakhjulsdrevet bil).

Sånn bortsett fra det som åpenbart er blitt bedre (flere hester, bedre rekkevidde m. m.) så er Golfen bedre i mine øyne. Men selvfølgelig snart gammeldags.

amrois

Jeg kan forstå at du ikke fant infotainment-systemet umiddelbart intuitivt i ID, men jeg synes langt på vei det gjelder alle slike systemer. Det tar en uke å venne seg til en bil.

ID skjermen har en home-knapp tilgjengelig i alle skjermbilder - firkanten midt på venstre side av skjermen. Forestill deg at skjermen er en smarttelefon lagt på siden - funker helt likt som på både apple og android.
ID4 Pro Perf Tech

PMV

#8
Har selv e-Golf MY20 Exclusive, inkl. oppgradert lyd, dynamiske lys bak og ambientpakke. Det eneste jeg misunner ID3 er lengre rekkevidde. Ellers veldig skuffende nykommer, man ser at dem ønsker en bil til lave produksjonskostnader og planen var å oversvømme markedet og få pene snittall for CO2. Men hva som skuffet meg? Billige materialer, mye hard plast, lite polstring (ved døren), billige skjermer som er enkle å montere og ikke integrere, infotainment systemet ser mye bedre på en passat. Overall en bil som oser "billig". Jeg valgte e-golfen pga. de bedre materialene som er brukt på innsiden av bilen og integrerte displayer. Dette er en bil nr 2 og jeg klarer å leve med den korte rekkevidden. Skal ha denne lenge. Har også prøvekjørt ID4 og denne er litt bedre. Men ID3 var aldri aktuell pga. sparsomme valg VW har tatt.
2022 Q4 50

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA