Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruktbilpriser Model 3

Startet av 123kris, søndag 18. oktober 2020, klokken 09:38

« forrige - neste »

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 22. april 2021, klokken 19:01
Det ble spådd prisras på Model 3 når ID3 kom, når Polestar 2 kom osv.

Model 3 vil falle i pris etterhvert som den blir eldre, men det ventede raset lar vente på seg.

Suget i etterspørsel fra bruktmarkedet er nok større enn de som tror på «prisras» ser for seg.

For veldig mange er Tesla en ønskebil og Model 3 har mange positive sider.

Her er du inne på noe. Bruktmarkedet for elbiler vil være godt i langt tid fremover, fordi de tar mange år å få på plass nok nye biler i markedet til at bruktmarkedet normaliserer seg. Dessuten er det en tommelfingerregel at biler som er populære i blant privatkjøpere i nybilmarkedet også er det i brukmarkedet. At det kommer nye modeller fra andre produsenter endrer sjelden på det.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Preference

Man kan vel også forvente at de etterhvert vil fjerne moms-fordelen gradvis? Da vil nye biler bli dyrere slik at brukte biler holder verdien sin bedre?

advale

#482
Vil si litt for tidlig ute med å konkludere. Vært veldig spesiell bruktmarked de siste årene, med få tilgang på biler, valutajusteringer, utsettelser på nye biler, problemer med software hos andre etc.

Tar også litt tid før bruktprisene blir justert ned. På Finn går prisene mot 380'. Normalt skal prisene stige på vårparten og frem til sommer. Så effekten av konkurranse er der. Syre-testen blir nok til senhøsten. Og evt når Y blir klar for levering. Det er vel når den berømte proppen løsner at vi får fasiten. Vil tippe når Y kommer blir prisene på 310-330' for versjoner uten varmepumpe.

Magnus Hansen

Sitat fra: advale på fredag 23. april 2021, klokken 11:36
Vil si litt for tidlig ute med å konkludere. Vært veldig spesiell bruktmarked de siste årene, med få tilgang på biler, valutajusteringer, utsettelser på nye biler, problemer med software hos andre etc.

Tar også litt tid før bruktprisene blir justert ned. På Finn går prisene mot 380'. Normalt skal prisene stige på vårparten og frem til sommer. Så effekten av konkurranse er der. Syre-testen blir nok til senhøsten. Og evt når Y blir klar for levering. Det er vel når den berømte proppen løsner at vi får fasiten. Vil tippe når Y kommer blir prisene på 310-330' for versjoner uten varmepumpe.

Jeg synes det ser ut som det blir en mye saktere leveringstakt for TMY sammenlignet med 3. Så det kommer neppe noe stort rush av 3ere til salgs samtidig når evnt 3 eiere bytter til Y. I tillegg er nyprisen såpass høy i forhold til en brukt 3 allerede i dag. Så det er veldig mange som har budsjett til en brukt 3, men ikke til en ny Y

jman76

2019 Model 3 SR + til over 350.000 fremstår vel ikke akkurat som et kupp etter prisnedgangen.

anorway

Sitat fra: jman76 på fredag 23. april 2021, klokken 16:06
2019 Model 3 SR + til over 350.000 fremstår vel ikke akkurat som et kupp etter prisnedgangen.

Det er helt riktig, det er bomkjøp. Enten så har ikke selger fått med seg at prisen er justert ned, eller så håper de å kunne lure noen kjøpere som ikke har fått med seg prisjusteringen.

Electric cars in Norway

#486
348' der altså og billigst på Finn akkurat nå.

Den forrige jeg postet for en tid siden var jo 349' så de holder seg nok her litt fremover også. Men alle biler går vel gjerne litt lavere enn prisantydning.... normalt...

Men i fremtiden lurer tyngdekraften nedover nærmere mot 300 blank som jo ble kraftigere nå etter priskuttet.

Facet

Min 06/19 M3P gikk for 430 i dag, kmstand 38,000. Billigste på Finn uten FSD og den lå i nesten tre uker.
2022 Tesla Model Y Performance
2020 VW e-Golf

Laban1

Hvor lav pris bør det være for en M3 LR for bruktkjøp for at det skal lønne seg og ikke kjøpe en helt ny M3 LR med 0.25% rente på fullfinansiert lån?

Ser at den nye nå har fått en SW oppdatering som gjør at det blir enda lenger range.

Kires

Sitat fra: Laban1 på onsdag 28. april 2021, klokken 23:42
Hvor lav pris bør det være for en M3 LR for bruktkjøp for at det skal lønne seg og ikke kjøpe en helt ny M3 LR med 0.25% rente på fullfinansiert lån?

Ser at den nye nå har fått en SW oppdatering som gjør at det blir enda lenger range.
Mtp man nå får fine Performance for 430+- så ville jeg ikke gitt over 400k for en 2019 LR. Men jeg velger heller en ny SR+ da jeg ikke trenger rekkevidden og er velig glad i nytt
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

JorEl

#490
Etter at jeg leste i tråden, gikk jeg inn på Tesla,no og fant en TM3 Performance som var gått 5kkm(inventory)den kostet ca 445k. Dette var en god pris tenkte jeg, og trykket på knappen Vis Detaljer. Da havnet jeg på modelS-siden, og når jeg gikk tilbake var den borte, eller prisen var "fikset" til ca 505k. Hadde vel ikke turt å bestille den, siden TM3 blir for spartansk for kona. Men føler meg litt snytt likevel :police: ::) Kanskje noen på forumet handlet akuratt når jeg trykket på Vis Detaljer...(skjedde i går kveld)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Hansi

Hva tenker dere er en riktig pris for en 2019 SR+ med hengerfeste i god stand nå? Nypris nå er vel ca. 400k.
Hvis man regner 20% verditap første år og 10% neste år bør en slik nå koste ca. 280k, men de rimeligste på Finn ligger ute til 350-360,som kanskje er mer riktig i forhold til tidligere nypris.
Hvor lang tid tror dere det vil ta før prisene vil justere seg ned til ca. 300k?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Wisd0m

Tror det vil ta endel tid. Tipper SR og LR+ blir liggende veldig nært hverandre i bruktmarkedet.

advale

Ikke mange SR+ i omløp i tillegg tar det gjerne 1-2 mnd+ før selgere vurderer å sette ned prisene. Men blir nok lang uti høsten/vinter før de når 300k tipper jeg.

LR er det mye mer bevegelser siden flere biler kommer ut for salg. Jokeren kan være at Tesla setter ned prisen på LR, siden de har fjernet hengerfeste i konfigurasjonen og prøver å bli kvitt lagerbilene. Så noe er i gjære. Det vil presse prisen på SR+ ganske fort ned. Men blir nok ikke før utleveringen i 2.kvartal er ferdig.

jman76

Sitat fra: Hansi på mandag 03. mai 2021, klokken 13:53
Hva tenker dere er en riktig pris for en 2019 SR+ med hengerfeste i god stand nå? Nypris nå er vel ca. 400k.
Hvis man regner 20% verditap første år og 10% neste år bør en slik nå koste ca. 280k, men de rimeligste på Finn ligger ute til 350-360,som kanskje er mer riktig i forhold til tidligere nypris.
Hvor lang tid tror dere det vil ta før prisene vil justere seg ned til ca. 300k?

To måneder.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA