Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruktbilpriser Model 3

Startet av 123kris, søndag 18. oktober 2020, klokken 09:38

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: z4rd på søndag 14. mars 2021, klokken 09:35
Annonsert pris reflekterer ikke nødvendigvis den faktiske prisen bilen selges for.

Eksempel: Bil annonsert til 420 000,- | Selges for 400 000,- :)

Ofte pga "kjøpers marked", da det gjerne finnes nok biler til salgs sammenlignet med etterspørsel, samt pga generell pruting.
Det skjer sikkert ofte med biler som er "høyt priset", men de to siste bilene jeg solgte (2-3 år gamle biler) la jeg lavt og ned mot minsteprisene for akkurat samme modell og utstyr og fikk det jeg la den ut til. Da var det ikke prutingsmonn igjen, men jeg fikk mange henvendelser og kunne da ta de som var seriøse og skjønte at prisen var reell.

IDan

Sitat fra: z4rd på søndag 14. mars 2021, klokken 09:35
Annonsert pris reflekterer ikke nødvendigvis den faktiske prisen bilen selges for.

Eksempel: Bil annonsert til 420 000,- | Selges for 400 000,- :)

Ofte pga "kjøpers marked", da det gjerne finnes nok biler til salgs sammenlignet med etterspørsel, samt pga generell pruting.

I see. Bør man prute før prøvekjøring/møte eller etter  :D

z4rd

Altså, misforstå meg rett... :)

Ref. innlegget til 1000kwh. Hvis man skal prute kun for å prute så er det fort gjort å bli skuffet når selger ikke er interessert. Alt er relativt, så man må jo sammenligne med hva annet som er tilgjengelig på markedet. Det er mange biler som er priset "for høyt" eller "feil"... Hvilke biler dette gjelder må man jo vurdere der og da med hensyn til hva annet som finnes på markedet som er direkte sammenlignbare.

Som selger hadde jeg ikke blitt spesielt imponert over prutingsforsøk FØR en eventuell prøvekjøring, men konkrete og seriøse bud under prisantydning kan man enklere forholde seg til - hvis du ser forskjellen?

Jeg personlig hadde besiktiget bil, prøvekjørt og deretter kommet med et seriøst bud. Men dette må man vurdere fra gang til gang. Har dog også kjøpt biler usett :)

P.t. er det 203 stk TM3 på FINN, det vil si at det er nok å velge i og det er helt sikkert flere som ønsker å få til en rask handel av diverse årsaker... da er det fort gjort at mulighetene for et "godt kjøp" oppstår :)

Lykke til!
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

trykkertor

Sitat fra: z4rd på søndag 14. mars 2021, klokken 10:14
Altså, misforstå meg rett... :)

Ref. innlegget til 1000kwh. Hvis man skal prute kun for å prute så er det fort gjort å bli skuffet når selger ikke er interessert. Alt er relativt, så man må jo sammenligne med hva annet som er tilgjengelig på markedet.
Akkurat de kjøperne der hater jeg.
Jeg pleier som regel å prise bruktkjøretøyene mine aggressivt (ned mot minste villige salgspris) for å unngå lang annonsetid, mye mas med eposter og telefoner, prøvekjøringer og whatnot.
Som regel har kjøretøyene gått for min prisantydning.

Husker en motorsykkel jeg solgte. En meget interessert kjøper sa at han av prinsipp ikke gav annonsert pris på finn.no, men at han skulle ha mc-en.
For å gjøre en lengre historie kort, så fikk han ikke kjøpt min mc, selv om han på de siste "tryglet" om å få kjøpe den til annonsert pris foran han som var på vei fra Oslo til Bergen for å kjøpe den usett. Han argumenterte da med at han hadde jo vist interesse for den først, prøvekjørt den og besiktiget den.

Wisd0m

Sitat fra: trykkertor på søndag 14. mars 2021, klokken 11:40
Sitat fra: z4rd på søndag 14. mars 2021, klokken 10:14
Altså, misforstå meg rett... :)

Ref. innlegget til 1000kwh. Hvis man skal prute kun for å prute så er det fort gjort å bli skuffet når selger ikke er interessert. Alt er relativt, så man må jo sammenligne med hva annet som er tilgjengelig på markedet.
Akkurat de kjøperne der hater jeg.
Jeg pleier som regel å prise bruktkjøretøyene mine aggressivt (ned mot minste villige salgspris) for å unngå lang annonsetid, mye mas med eposter og telefoner, prøvekjøringer og whatnot.
Som regel har kjøretøyene gått for min prisantydning.
Enig. Har sendt hjem mange nok med den tankegangen der selv, med beskjed om at bilen står fint der den står. Det går ofte noen dager også er de og henter bilen til oppgitt pris. IMO idioti å prute på noe som ligger ut til billigst på Finn.

Counterpointer

Jeg har de siste årene solgt flere biler på Finn til OVER annonsepris, men det har vært biler som er meget ettertraktet (type helt ny Kona når den kom, eller pent brukt Ampera E ett og etthalvt år gammel).

Generelt gjør jeg som noen har nevnt priser, aggressivt for å få handel unna, da avviser jeg prutere. Laveste annonserte pris på Finn på sammenlignbar bil bør være mulig. Finn nivået stiger og synker med etterspørsel.

Electric cars in Norway

#426
Counterpointer :+1: enig og det svinger litt opp og ned.

I det store og hele tror jeg brukte TM3 vil holde seg på dette prisnivået hvertfall frem til TMY kommer fra Berlin. Da kan det bli litt mindre etterspørsel på TM3 hvis mange skal men kansje bare en kortere periode bytte inn til TMY men så går TM3 opp igjen? Hvem vet... uansett det faller mindre enn fossil biler i årene fremover... det er jeg helt sikker på.

z4rd

Enig mtp sammenligningen med fossilkjøretøy og verditap. TM3 kommer også på lang sikt til å være en av de mest attraktive elbilene på bruktmarkedet tar man høyde for den gode rekkevidden (selv etter degradering) og ladenettverket med i beregningen.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hemi

hva er lang sikt? 5 år? 10 år? 20 år? 30 år?

z4rd

#429
I elbil-verden så er det 5 år+ tenker jeg ;)
Man ser jo hvordan de første TMS har klart seg, tross mye feil på de tidlige modellene, så er det attraktive biler på bruktmarkedet.

TM3 er betydelig mer robust og sånn sett attraktive for 2. og 3. gangseier osv... sammenlignet med de første TMS som kom ut, that is.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Counterpointer

Kort sikt er vel ut uka........


Forøvrig synes jeg forrige innlegg gir et greit bilde.

Det som spiller inn er jo at det stadig kommer nye modeller med bedre spec og ikke minst mer utvalg. Det demper etterspørsel og pris. Men det er vel også så stort tilsig av nye kjøpere på brukt elbil markedet at etterspørsel opprettholdes.

Daniel_0007

Sitat fra: Counterpointer på mandag 15. mars 2021, klokken 10:11
Kort sikt er vel ut uka........


Forøvrig synes jeg forrige innlegg gir et greit bilde.

Det som spiller inn er jo at det stadig kommer nye modeller med bedre spec og ikke minst mer utvalg. Det demper etterspørsel og pris. Men det er vel også så stort tilsig av nye kjøpere på brukt elbil markedet at etterspørsel opprettholdes.

Vel model 3 kom ut i 2017 og nå 4 år senere så er det fortsatt mest vanlig med rundt 80kwh batteri og fortsatt ingen som slår model 3 på forbruk. Selvsagt så kan ting eskalere fortere nå men du har en del som henger etter f.eks psa(stellantis) som ikke kommer med ny elbil med rekkevidde som matcher model 3 før etter 2023 når nye plattformen er oppe å går.
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Angående pruting på Finn før en har sett noe i virkeligheten, så synes jeg i mange tilfellet det kan være helt greit at folk gjør det. Dersom noen liker hva de ser men de ikke kan eller vil betale annonsert pris så synes jeg det er mye bedre at de lufter det med pris raskest mulig, sånn at en ikke kaster vekk tiden på at de først kommer og ser, liker hva de ser, før de så sier at de kun kan betale 50% av det du ber om. Har eksempel fra en high end sykkel jeg la ut for salg og en kom og skulle se, men ikke hadde noen intensjoner om å bruke mer enn halvparten på sykkel. Da har en bygget opp forhåpninger og satt av en kveld.....hadde vært mye bedre om han allerede da han så sykkelen på Finn kunne spurt om jeg var interessert i å selge for 7000, så kunne både jeg og han spart mye tid.... jeg hadde ikke blitt sur om han hadde spurt om det, siden han gjerne bare skulle bruke sykkelen som "skole-sykkel", eller ikke hadde jobb osv...da hadde jeg hatt ett ekstra tilbud til handel. Noen ting har et veldig smalt marked, og riktig pris kan være vanskelig å sette. For Model 3 er det jo litt mer "markedspris" enn denne landeveissykkelen.
Tesla Model Y                         2021-

advale

Prisene har nok holdt seg veldig bra pga el-bilene har faktisk gått kraftig opp i pris. F.eks. Kona ble solgt for 325' ved intro. For deretter å havne på 420'. Samme med TMY som man kunne reservere for 475' og nå koster reservasjonen nærmere 550'.

Så vil ikke akkurat basere meg på empirisk data over de siste årene for å fastlå fremtidig utvikling. Nå florer det av tilbud på el-biler, nye kommer snart, og prisene har nok nådd peaken sin.

REN-BIL

Det er interessant med prisutviklingen. Ny teknologi som produseres i lavere volum har ofte en høyere pris enn alternativ kommersiell teknolog. Derfor støtter den norske stat avgiftsreduksjoner slik at elbil skal konkurrere med fossilt. Imidlertid sees det ingen prisreduksjon selv om Tesla har utviklet seg og skalert seg i over ti år nå. Gapet bare vokser og da vil jo statlig subsidiering bli en permanent nødvendighet? Alternativet er en solid økning i drivstoffkostnaden, kanskje både 2 og 3 gangen?

Det tar nok ti år til før prisene og teknologien er konkurransedyktig med dagens majoritet.

Blir spennende å se elbilstatistikken videre :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA