Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruktbilpriser Model 3

Startet av 123kris, søndag 18. oktober 2020, klokken 09:38

« forrige - neste »

jlan

#390
For drivlinjen sin del tror jeg Model 3 lett kunne tauet sin egen vekt. Det er jo nesten identisk drivlinje på Model Y, som får tilhengervekt 1600 kg og veier et par hundre kg mer.

Forbruket er mer avhengig av luftmotstand enn vekt. Med samme campingvogn har jeg litt bedre rekkevidde med Model 3 LR enn jeg hadde med Model X 90D.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jlan på fredag 05. februar 2021, klokken 15:02
For drivlinjen sin del tror jeg Model 3 lett kunne tauet sin egen vekt. Det er jo nesten identisk drivlinje på Model Y, som får tilhengervekt 1600 kg og veier et par hundre kg mer.

Forbruket er mer avhengig av luftmotstand enn vekt. Med samme campingvogn har jeg litt bedre rekkevidde med Model 3 LR enn jeg hadde med Model X 90D.

Det var bra å høre. Fikk inntrykk fra de i videoen at det var så sinnsykt høyt forbruk på 3-eren med den lille hengeren. Her er en med Model Y og 1530kg båt...
Tesla Model Y                         2021-

jlan

Vi burde vel ikke diskutere tilhengere i denne tråden. Bare litt tall til slutt:
ABRP premium regner ut snittforbruk med forskjellige konfigurasjoner. Her er tallene jeg leser ut akkurat nå. Det er altså beregnet forbruk ved 110 km/t:
Kun bil (vinter): 166 Wh/km
Varehenger med høyt avrundet Jaxal lokk, typisk 600 kg: 235 Wh/km
Liten campingvogn, 750 kg; 295 Wh/km
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Facet

For å pense tilbake på temaet: Marcusbil priser bilene ganske aggressivt. Det er en 2020 Model 3 Performance uten FSD til 449,900 som enda ikke er solgt. Opplever dog prisene som realistiske, altså priset for å selge. Det lover ikke bra for meg som betalte 520 brukt i juni for en 06/2019  :-X
2022 Tesla Model Y Performance
2020 VW e-Golf

hemi

eller meg som gav 635 for en i mars 2019? :p

Thomas Parsli

#395
Sitat fra: Facet på fredag 05. februar 2021, klokken 19:44
For å pense tilbake på temaet: Marcusbil priser bilene ganske aggressivt. Det er en 2020 Model 3 Performance uten FSD til 449,900 som enda ikke er solgt. Opplever dog prisene som realistiske, altså priset for å selge. Det lover ikke bra for meg som betalte 520 brukt i juni for en 06/2019  :-X

Litt over 35.000,-/år i verditap - mener du det er høyt?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

TøddiVedder

Høyere for hans del som kjøpte i juni 2020

Facet

Helt riktig, jeg kjøpte på topp. Kombinerer du det med facelift og priskutt i høst  så har verditapet gått litt raskere enn jeg ønsket meg (selv med kunstig høy pris ved kjøp)
2022 Tesla Model Y Performance
2020 VW e-Golf

TøddiVedder

Jeg kjøpte LR AWD i juni 2019 for 535 inkl FSD. Trenger ikke bytte bil på mange år grunnet FSD. At varmepumpe har kommet, bryr meg lite. Den går langt nok. Tror prisfallet flater ut endel da mange nye skal har elbil og Model 3 er blant de beste kjøpene også i noen år fremover.

Erlingni

#399
Kjøpte for 500 000,- i Juli 2020 (fra forhandler), og solgte (privat) i desember 2020 for 420 000,-

03/2019 LR AWD uten FSD eller boost. 20k på telleren ved kjøp, og 28k ved salg.

Sånn er livet... Ingen tvang meg til å kjøpe ny, og den nye Performance som jeg kjøpte var både blitt en god del billigere og bedre enn det den var i Juli 2020. Dessuten fikk jeg 0,25% kampanjerente på den nye.

Tesla hadde vel også store problemer med å levere nybiler i første halvdel av 2020 pga. corona, som igjen påvirket bruktprisene. Og Tesla tilbød hele 90k eller ca. 30% mindre(!) i innbytte på e-golfen som jeg hadde da, kontra det jeg fikk hos bruktforhandleren.

Sorlandsinv

Kjøpte Hyundai Kona for 345 nøyaktig 2 år siden. Solgte nå for 310 - for å kjøpe Tesla for 470 :) liiiiitt skremmende å lese her, men tja - penger og panelgaps er ikke alt her i livet, guttær.

Moas

Sitat fra: Sorlandsinv på mandag 08. februar 2021, klokken 16:14
Kjøpte Hyundai Kona for 345 nøyaktig 2 år siden. Solgte nå for 310 - for å kjøpe Tesla for 470 :) liiiiitt skremmende å lese her, men tja - penger og panelgaps er ikke alt her i livet, guttær.
Bruktprisene på Kona tok av etter at prisene på 2021 modellen har steget voldsomt siden 2019
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

eadie

Kjøpte Model S 85 RWD ny i 2014 for 620k.
Byttet inn Model S for Model 3  (LR AWD, FSD, alt utstyr minus hengerfeste) i mars 2019, fikk 420 for Model S, betalte 510 for Model 3. Byttet inn hos Tesla.

Fikk 413k i innbytte hos Tesla for M3 2019, og betalte 481 for ny desember M3 2020 med varmepumpe, hengerfeste, etc. Droppet floppen FSD (aldri betal for dette tullet).

Så min reise fra 2014 til dags dato er at jeg har byttet fra Model S 85 RWD i 2014, til Model 3 LR AWD 2021
Ca 7 års bilhold.
Totalt innskudd: 620+68k = 708k
Restverdi pr feb 2021: Antatt 450k
Tap på 7 år:  708-450 = 258k
Tap pr år: 258/7 =37k

Meget akseptabelt, selv om man har gått fra en stor bil til en mindre bil.
Besparelsen i drivstoff og bompenger på de 7 årene er for min del ca 35k i året.

I praksis har jeg da nesten hatt gratis bil i 7 år, hvis jeg sammenlikner med hvis jeg hadde beholdt min BMW 525D som jeg hadde før jeg gikk til innkjøp av Model S i 2014.


----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Kaffedrikker

#404
Jeg registrerer den påfallende situasjonen at jeg sannsynligvis kunne fått rundt 400 000 for min 2019 LR gått 65 000km. Samtidig kan jeg få en splitter ny SR+ for omtrent samme pris. Hva gir best totaløkonomi? Og: hvor mye vil min nåværende LR være verdt om tre år, hvis jeg beholder den? Regner med å kjøre 40 000 i året framover. Da har den gått 200 000km og er fem år gammel. 200 000kr?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA