Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruktbilpriser Model 3

Startet av 123kris, søndag 18. oktober 2020, klokken 09:38

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: sp1987 på søndag 31. januar 2021, klokken 10:46
Jeg er en av du nevner, foreløpig kjørt bil i ca 15 år, aldri hatt behov for krok. De få gangene jeg har hatt behov for krok, så har jeg endt opp med å få lånt bil med krok. Også er det også verdt å merke seg(synsing fra min side), at de fleste som ønsker krok, kjøper sjeldent noe annet enn stasjonsvogn eller suv.
Her glemmer du en voksende kjøpegruppe. De som ønsker seg krok først og fremst for å feste sykkelstativ. Av den grunn alene har vi krok på begge våre Teslaer.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

jkirkebo

Sitat fra: sp1987 på søndag 31. januar 2021, klokken 10:46
Jeg er en av du nevner, foreløpig kjørt bil i ca 15 år, aldri hatt behov for krok. De få gangene jeg har hatt behov for krok, så har jeg endt opp med å få lånt bil med krok. Også er det også verdt å merke seg(synsing fra min side), at de fleste som ønsker krok, kjøper sjeldent noe annet enn stasjonsvogn eller suv. Mulig jeg bommer på påstanden min, men det er veldig sjeldent jeg har sett at eiere av sedaner(fossil eller elbil), er i en livssituasjon der de har behov for krok. Om ikke sjeldent så kanskje veldig få...
Folk som ønsker mye plass kjøper også gjerne også ikke sedaner, og de vil gjerne ha en bagasjerom løsning der man kan åpne hele bagasjerommet som stv, suv og biler lignede TMS og Audi A7.

Og så har du oss som har to biler. Vi har en Model X og en Model 3, og da har vi nøyaktig null bruk for krok på Model 3. Den ble derfor ikke innkjøpt. Så kan man jo innvende at det kunne vært kjekt med krok på Model 3 om den andre bilen var på verksted, men dessverre er hengervekten alt for lav til at det har noen praktisk nytte for oss.  Et absolutt minimum for vår del om vi skulle vurdert å betale for krok er hengervekt på 1300kg. Alt under det er totalt ubrukelig for oss.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Contango

Sitat fra: sp1987 på søndag 31. januar 2021, klokken 10:46
Jeg er...
Helt enig i at hvis man ikke trenger krok og utstyr og det er to identiske biler med samme pris som er veldig forskjellige hvor den ene har gått 70'km mindre bør man kjøpe den uten krok. Jeg er også enig i at hvis jeg personlig ikke ser noen i nabolaget eller kjenner noen som egentlig har behov jeg ikke har, så bør ingen kjøpe det jeg selv ikke har behov for.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Atle3

Jeg har alltid kikket etter bil uten hengerfeste eller der hengerfeste ikke er mye brukt. En henger er hardt for bilen og gearkasse. Nå vet jeg ikke hvordan det er med el biler, men en bil som har gått mye med henger vil jo også ha flere sykluser på batteriet og flere hurtigladinger.
Vi solgte vår model 3 på grunn av at den ikke hadde hengerfeste. Var faktisk ikke plass til alt vi ville ha med for en lengre familieferie.
Venter på model y for da kan campingvogn også være med.

turfsurf

Sitat fra: sp1987 på søndag 31. januar 2021, klokken 10:46
Jeg er en av du nevner, foreløpig kjørt bil i ca 15 år, aldri hatt behov for krok. De få gangene jeg har hatt behov for krok, så har jeg endt opp med å få lånt bil med krok. Også er det også verdt å merke seg(synsing fra min side), at de fleste som ønsker krok, kjøper sjeldent noe annet enn stasjonsvogn eller suv. Mulig jeg bommer på påstanden min, men det er veldig sjeldent jeg har sett at eiere av sedaner(fossil eller elbil), er i en livssituasjon der de har behov for krok. Om ikke sjeldent så kanskje veldig få...
Godt gjort å motsi seg selv i løpet av de to første setningene. Enten har du hatt behov for krok, ellers så har du ikke. At man kan løse det behovet uten å eie bil med krok er en annen sak...

Ellers så er det ikke noen selvmotsigelse med sedan karaosseri og krok, har hatt det selv. Å slippe å ha stasjonsvogn eller SUV karosseri er IMO en kjempefordel, og hengerfeste vil da gjøre det mulig å frakte de tingene man kunne puttet inn i f.eks en stasjonsvogn.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Foreslår vi prøver å forholde oss til bruktbilpriser og evt hvorvidt man får igjen pengene for hengerfestet. At det kanskje kjører rundt ubrukte hengerfester på hekken av en masse biler i Norge er en annen tråd verdig.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

trykkertor

Tror ikke nødvendigvis en få alle pengene igjen for hengerfeste. Men at bilen blir langt mer lettsolgt er det ikke tvil om.
Er jo snakk om et feste som fint kan fjernes og glemmes for de som ikke bruker det. Og VELDIG kjekt å ha for de som ønsker å bruke det.

Har en kjøper en håndfull biler på bruktmarkedet i vurderingen sin, så vil jeg si hengerfeste kun drar opp hvis de andre spesifikasjonene er noe like.

Selv om jeg ikke hadde trengt hengerfeste selv, så hadde jeg vurdert å kjøpe med med hensyn til videresalg senere i livet.

Og for dem som skriver at alt under 1300kg kapasitet er ingen vits, så finner jeg mye vits med langt mindre kapasitet.
Sykler, vaskemaskin, hageavfall, sofa, kjøleskap, ved, motorsykler, osv......

najtrox

Håper ihvertfall at hengerfeste vil gjøre den mer lettsolgt og at man kanskje får igjen deler av det man betalte.
Fins det noen statistikk på SR vs LR/P på bruktmarkedet?

Det vil si: Med utgangspunkt i dagens priser, hvem av disse har lavest verdifall?
En SR hadde nok dekket mye av mitt behov, men tenker jo at awd og de andre fordelene med LR veier opp for de 50 000 den koster ekstra. Har jeg rett i det?

pekle

Sitat fra: najtrox på søndag 31. januar 2021, klokken 18:33
En SR hadde nok dekket mye av mitt behov, men tenker jo at awd og de andre fordelene med LR veier opp for de 50 000 den koster ekstra. Har jeg rett i det?
Så langt er det knapt 6% som har valgt SR+ i Norge. Nesten dobbelt så mange har kostet på seg P. Så vil si det er ganske unison enighet om at det er verdt det. Om bil var behovsprøvd hadde jeg neppe kvalifisert i det hele tatt, men likevel verdt det :D

Contango

Sitat fra: najtrox på søndag 31. januar 2021, klokken 18:33
Håper ihvertfall at hengerfeste vil gjøre den mer lettsolgt og at man kanskje får igjen deler av det man betalte.
Fins det noen statistikk på SR vs LR/P på bruktmarkedet?

Det vil si: Med utgangspunkt i dagens priser, hvem av disse har lavest verdifall?
En SR hadde nok dekket mye av mitt behov, men tenker jo at awd og de andre fordelene med LR veier opp for de 50 000 den koster ekstra. Har jeg rett i det?
Generelt vil en rimeligere bil ha mindre verdifall. Problemet med logikken der er at LR har et ganske beskjedent påslag ift hva man får av merverdi (samme logikk som hengerfestet), og jeg er usikker. Sjekk Finn og se hva du finner ut av der. Det aller beste var om det er noen i bruktbilbransjen som kunne kommentere det. Marcusbil er eksvs en stor bruktbilforhandler av Tesla og vil ha en kvalifisert mening. Noen forhandlere her?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

sp1987

Sitat fra: turfsurf på søndag 31. januar 2021, klokken 15:41
Sitat fra: sp1987 på søndag 31. januar 2021, klokken 10:46
Jeg er en av du nevner, foreløpig kjørt bil i ca 15 år, aldri hatt behov for krok. De få gangene jeg har hatt behov for krok, så har jeg endt opp med å få lånt bil med krok. Også er det også verdt å merke seg(synsing fra min side), at de fleste som ønsker krok, kjøper sjeldent noe annet enn stasjonsvogn eller suv. Mulig jeg bommer på påstanden min, men det er veldig sjeldent jeg har sett at eiere av sedaner(fossil eller elbil), er i en livssituasjon der de har behov for krok. Om ikke sjeldent så kanskje veldig få...
Godt gjort å motsi seg selv i løpet av de to første setningene. Enten har du hatt behov for krok, ellers så har du ikke. At man kan løse det behovet uten å eie bil med krok er en annen sak...

Så du mener det er viktig og/eller riktig å betale X antall kroner mer, for noe man ikke får utnyttet helt? Altså, hvis folk ønsker å betale for noe man bruker feks 3 ganger(i mitt tilfelle) på 15 år, så er det jo bare å punge ut. Jeg gjør iallfall ikke det😊

Ellers så er det ikke noen selvmotsigelse med sedan karaosseri og krok, har hatt det selv. Å slippe å ha stasjonsvogn eller SUV karosseri er IMO en kjempefordel, og hengerfeste vil da gjøre det mulig å frakte de tingene man kunne puttet inn i f.eks en stasjonsvogn.


Contango

Sitat fra: sp1987 på søndag 31. januar 2021, klokken 20:02
Så du mener det er viktig og/eller riktig å betale X antall kroner mer, for noe man ikke får utnyttet helt? Altså, hvis folk ønsker å betale for noe man bruker feks 3 ganger(i mitt tilfelle) på 15 år, så er det jo bare å punge ut. Jeg gjør iallfall ikke det😊
Hva med å gjøre et bitte lite forsøk på å avstå fra beskrivelser av egne behov og konsentrere seg om bruktbilpriser? Vi skjønner nå i overkant godt at du ikke har behov for krok og ikke vil betale for det.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Magnus Hansen

Sist gang jeg sjekket fikk man igjen vesentlig mer enn hengerfestet kostet ved salg. Men det kan ha forandret seg etterhvert som det har blitt flere biler med hengerfeste til salgs. Selv tenker jeg det er viktigere med hengerfeste på Model 3 enn for en gjennomsnittlig suv eller stasjonsvogn siden det ikke funker å få inn store ting i bagasjerommet. Hvitevarer feks

jkirkebo

Sitat fra: trykkertor på søndag 31. januar 2021, klokken 17:28
Og for dem som skriver at alt under 1300kg kapasitet er ingen vits, så finner jeg mye vits med langt mindre kapasitet.
Sykler, vaskemaskin, hageavfall, sofa, kjøleskap, ved, motorsykler, osv......

For noen er det en vits, for andre ikke. Vi har en campingvogn på vei, med tillatt totalvekt 1300kg. Kan ikke bilen trekke den så har jeg ikke bruk for hengerfeste.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

najtrox

Mange gode svar her, for min og sikkert mange andres vil et hengerfeste med mulighet for sykkelstativ ++ dekke opp for endel av "manglene" ved bagasjeløsningen. Blir spennende å se hvordan Model Y og evt. Model 3 produsert i Berlin(prisjustering?) vil påvirke bruktprisene :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA