Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruktbilpriser Model 3

Startet av 123kris, søndag 18. oktober 2020, klokken 09:38

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: trykkertor på mandag 09. november 2020, klokken 19:31
Sitat fra: emurof på lørdag 07. november 2020, klokken 00:34
Sitat fra: advale på mandag 02. november 2020, klokken 14:07FSD er nok veldig oppskrytt. Man skulle tro FSD var overlegent med sitt datafangstgrunnlag. Men er på linje med f.eks. GM Supercruise.

Eh nei, Super Cruise er ikke i nærheten engang.
Ikke?
SitatTestet 17 «autopiloter» – Tesla slått av annen amerikaner
...
...
...
Testet vinner var Cadillac med Super Cruise. Systemet vant tre av fem kategorier og slo dermed Teslas Autopilot, til tross for at GM-teknologien bare har to år på nakken.
https://www.tu.no/artikler/testet-17-autopiloter-tesla-slatt-av-annen-amerikaner/502252

Helt riktig, SC er ikke i nærheten av AP engang. Grunnen til at SC "vinner" er at akkurat denne testen er håpløst lagt opp, og de legger vekt på alt annet enn hva bilen faktisk klarer teknisk. Det er for eksempel plusspoeng for SC og minuspoeng for AP fordi SC kun fungerer på et svært begrenset antall forhåndsdefinerte veier, mens AP kan brukes hvor som helst.

tornaldo

Sitat fra: emurof på onsdag 11. november 2020, klokken 20:49
Sitat fra: tornaldo på søndag 08. november 2020, klokken 20:39"Skambud besvares ikke" er det dummeste jeg leser i en annonse. Hva er et skambud? Finnes ingen fasit, det som er alt for lavt for en, kan være greit for en annen.

Jeg tror at du egentlig vet godt hva et skambud er.

Interessant.

Så hvis jeg har min Model 3 LR, april 2019 modell, 30k på telleren, ute for 450k på Finn i dag. (Og de er det flere av) Hva er et skambud?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

hemi

#272
jeg regner med at man har ganske mye tap, bruker meg selv som eksempel, jeg solgte rett før battery day, kjøpte for 645, solgte for 510, det er 135k i tap, etter batteri day regner jeg at bilen går ned ganske umiddelbart over 100k til, her er argumentasjonen.

40k i prisdropp, dette er prisfallet på ny model 3 performance, og da faller en brukt tilsvarende.
20k i ny modell, det er vesentlig forbedring, så å bare ta 20k her med nytt batteri, nye vinduer, felger, luke, støydemping osv, det er ikke å ta i.
40k rentefordel, er vel potensielt mer også bare på 3 år

Så en performance bør du få for 400-410.000 da med 2 sett 20 og FSD nå, vs i begynnelsen av sept.

Er det da skambud å by 350 for en billigere LR som ikke har felgene til 30k og FSD til 50-60k? eller er det ett reelt bud, og folk lever i boble og tror teslaen sin ikke har verditap.

lars667

Altså. En ID.3 koster 400k+ for helt ok utstyrt utgave.

E-niro 350+ brukt.

E-golf 300 for biler som har gått 15k.

Det er et litt småsjukt marked, jeg tror markedet verdsetter en 3LR godt over en e-Niro. Kanskje akkurat nå kan en bruke rentekampanjekortet, men det er bare en kampanje. Etter den er over vil nok markedet justere seg igjen. Jeg tror ikke LR vil synke særlig under 400k med det første. Med mindre det er veldig høy km. Den som ligger til 405 k har jo også gått 60k.

Sammenlign gjerne med e-golf, som du fikk ny til 280-290k med vinterhjul og skinn for et år siden. Nå er de dyrere brukt. Bruktbilprisene vil naturligvis følge nybilprisene til Tesla framover, men jeg ville ventet med å selge min 3 til etter denne rentekampanjen.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

advale

#274
Hvorfor vente med å selge etter nyttår i den tro at prisen skal opp? De fleste får bilene ganske nær jul, etter dette må den gamle ut på Finn. Så tilbudet er størst  etter nyttår (og slutt på rentekampanjen) og prisen skal videre ned.

Og januar-februar er vel rolig måned for kjøp av biler. I mars-april så vil folk ikke kjøpe 3 og mange vil selge fordi Y nærmer seg.

Bruktprisene på E-niro, golf etc vil bli påvirket av Model 3. Prisene vil også gå ned etterhvert. Men Model 3 er sedan, og noen velger heller mer praktisk bil som e-Niro så direkte sammenlignbart er de ikke.

helge89

I det tilfelle vil nok mange velge innbytte hos Tesla og fjerne finn-annonsen uten et bruktsalg.



tornaldo

Mer normale (historisk sett) bruktbilpriser på elbiler hadde egentlig vært ganske ok, både for de som skal kjøpe ny bil, og de som skal kjøpe bruktbil. Da vet man sånn ca hva man kan få igjen for bilen på et senere tidspunkt når man kjøper ny, og hvis du kjøper brukt, kan man være tryggere på at bilen ikke plutselig faller voldsomt i verdi, fordi du kjøpte en bil i et marked der bruktbilprisene var kunstig høye.

Kjøper man f.eks. TM3 LR i dagens noe overprisede bruktmarked, kan man være ganske sikker på at man trolig ikke gjør noe kjempekjøp, rent økonomisk.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Pepsipepsi

Når vi snakker om verditap. Jeg solgte en 2020 TM3 for
510' i august. Hvit, LR, med hengerfeste. Uten vinterhjul. Forhandleren som kjøpte la den ut til kr 545'. Tror den ble solgt for det.

Vedkommende som kjøpte den får et stygt tap om han vil selge nå. Men fin bil da!

Selv har jeg kjøpt Ps2 som jeg skal ha til TMY kommer.

Woodbear

Oppgraderingene er små syns jeg. Doble ruter foran men ikke bak, så trolig mere for sikkerhet enn støydemping. Varmepumpe gir ikke så mye og nok en ting som kan ryke. Dessuten har jeg nok rekkevidde. Konsollen er en smak sak, jeg liker den gamle bedre

Det sagt , bestilt performance, og har innbytte og avbestilling i backup.
Merker daglig hvor mykt og godt 18 hjulene er bare i forhold til 19 jeg hadde på sommer.. stiller jevnlig spørsmålet... må jeg ha de ekstra 0,6 0-100..
Enn så lenge er svaret ja🙈
2021 model 3 hvit performance.

hemi

7kwh mer batteri + varmepumpe, VW hadde vel tatt 60k ekstra og kaldt det for pluss, jeg har regnet alle upgrades til 20k, noe som nok er ganske realistisk snilt

turfsurf

Hvis man ser hva prisforskjellen har vært på batteri hos Tesla tidligere, så får man jo ett hint.

Det kostet 25k for å gå fra 90d til 100d når den kom. Den reelle forskjellen der var vel 14kWh. Så da kan man jo si att 7kWh er verdt 12.500,-.

Så 20.000,- er absolutt ikke å overdrive. Ville nok mere priset totalen til over 30k.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kartelaven

Sitat fra: Woodbear på torsdag 12. november 2020, klokken 01:42
Oppgraderingene er små syns jeg. Doble ruter foran men ikke bak, så trolig mere for sikkerhet enn støydemping. Varmepumpe gir ikke så mye og nok en ting som kan ryke. Dessuten har jeg nok rekkevidde. Konsollen er en smak sak, jeg liker den gamle bedre

Det sagt , bestilt performance, og har innbytte og avbestilling i backup.
Merker daglig hvor mykt og godt 18 hjulene er bare i forhold til 19 jeg hadde på sommer.. stiller jevnlig spørsmålet... må jeg ha de ekstra 0,6 0-100..
Enn så lenge er svaret ja🙈

Tipper du får en del mer for 20" hjulene som følger med på Finn, enn det koster for uoriginale 18" som passer til Performance. Kontroll og service på hjul og bremser kan du få billigere og bedre andre steder enn hos Tesla.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

sp1987

Sitat fra: hemi på tirsdag 10. november 2020, klokken 22:19
100k+ bør prisdiffen være, når du regner på hva som er endret, og det var før batterinyhetene.

Om ikke 100k i differanse, men iallfall minimum 60-70k mener jeg. Med 60-70k i diff, så blir iallfall totalkostnadene etter X antall år, ca like mye. Og da får du også en helt ny bil + andre diverse oppgraderinger og batteri nyhetene.

sp1987

Sitat fra: tornaldo på onsdag 11. november 2020, klokken 21:04
Sitat fra: emurof på onsdag 11. november 2020, klokken 20:49
Sitat fra: tornaldo på søndag 08. november 2020, klokken 20:39"Skambud besvares ikke" er det dummeste jeg leser i en annonse. Hva er et skambud? Finnes ingen fasit, det som er alt for lavt for en, kan være greit for en annen.

Jeg tror at du egentlig vet godt hva et skambud er.

Interessant.

Så hvis jeg har min Model 3 LR, april 2019 modell, 30k på telleren, ute for 450k på Finn i dag. (Og de er det flere av) Hva er et skambud?

Helt ærlig, skambud er vanskelig å definere, alt ettersom hva selger egentlig ønsker i utgangspunktet og hva selger selv mener produktet er verdt i vedkommendes øyne. Hadde jeg vært deg så hadde jeg kanskje blitt noe fornærma hvis noen hadde gitt meg 350k. Jeg ville iallfall vært i tenkeboksen hvis noen hadde gitt meg 390-400k. Og jeg hadde solgt på dagen alt over 400k. Men der mener vi alle forskjellig😊

sp1987

Sitat fra: lars667 på onsdag 11. november 2020, klokken 21:42
Altså. En ID.3 koster 400k+ for helt ok utstyrt utgave.

E-niro 350+ brukt.

E-golf 300 for biler som har gått 15k.

Det er et litt småsjukt marked, jeg tror markedet verdsetter en 3LR godt over en e-Niro. Kanskje akkurat nå kan en bruke rentekampanjekortet, men det er bare en kampanje. Etter den er over vil nok markedet justere seg igjen. Jeg tror ikke LR vil synke særlig under 400k med det første. Med mindre det er veldig høy km. Den som ligger til 405 k har jo også gått 60k.

Sammenlign gjerne med e-golf, som du fikk ny til 280-290k med vinterhjul og skinn for et år siden. Nå er de dyrere brukt. Bruktbilprisene vil naturligvis følge nybilprisene til Tesla framover, men jeg ville ventet med å selge min 3 til etter denne rentekampanjen.

Jeg personlig setter TM3 MYE HØYERE enn feks Niro til nærmere 400k.
Men har en kamerat av meg som feks kjøpte Niro til 410k i forrige uke. Argumentet hans var rett og slett at bagasjen hans var mer praktisk å åpne for å sette inn barnevogna. TM3 hadde en utforming der barnevogna ikke kom igjennom.

Når det gjelder rentekampanjen, noen som vet nøyaktig hvor lenge den varer? Og noen som vet om renta øker til vanlig billån rente når kampanjen er over? Evt om den øker bittelitt til feks 1-1,5%? For vanlig billånsrente ligger vel på 3,5-4,5? Så hvis tesla sin rente øker etter kampanjen, øker da vanlig billån rente også med like mange prosent? Noen som har peiling?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA