Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruktbilpriser Model 3

Startet av 123kris, søndag 18. oktober 2020, klokken 09:38

« forrige - neste »

Almis

Har hatt bilen ute på finn i noen dager nå. Det er helt utrolig hva folk byr.. Altså, den ligger ute til 389 noe som gjør den til den billigste m3n i Norge og jeg har fått bud nede i 320 000. Latterlig.
2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

Hyperstress

Jeg synes det er utrolig at de billigste SR+ bilene ligger til rundt 400k når LR ble solgt ny for ca 430k en periode.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

lars667

Sitat fra: Hyperstress på mandag 02. november 2020, klokken 17:38
Jeg synes det er utrolig at de billigste SR+ bilene ligger til rundt 400k når LR ble solgt ny for ca 430k en periode.

Hva de har gått for en gang betyr ikke så mye, det er prisen nå, og tilgjengelighet, som avgjør. e-Golf gikk for 270-280k nye med skinninteriør for et halvår-år siden. Nå går de samme bilene for 300k brukt med 10-12k på telleren fra bruktforhandlere (og ja, jeg tror de går for den prisen). Men det er nok mange som må justere ned sine TM3-er...
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

adamjttk

Sitat fra: Almis på mandag 02. november 2020, klokken 16:15
Har hatt bilen ute på finn i noen dager nå. Det er helt utrolig hva folk byr.. Altså, den ligger ute til 389 noe som gjør den til den billigste m3n i Norge og jeg har fått bud nede i 320 000. Latterlig.

These are unfortunately bad times for model 3 sellers now (and happy ones for the buyers).
Number of used model 3's on finn increases every single day, there is 320 cars on sale now and that number will increase steadily to 1000-2000 within next 4-6 months, the closer to model Y debut, the more 3's will be on sale.

Your car is 440k new like you said (but you bought it closer to 420k if I'm not wrong :>)
Normally after 1 year and such a small mileage it should be worth around 440x0,9 = ~395k NOK

But now it is not "normal" for model 3 due to lifting and free financing.

"Lifting" - heat pump, laminated accoustic windows, power trunk etc make for at least 20k NOK discount on older models.

"Free financing" for 3 years adds up for another 25k NOK discount.

395-20-25=~350k NOK

And that seems to me to be realistic price for your great car these days.

Lack of the tow hitch and turn of the model year soon does not help either.

PS. Look at eg. BMW 330e - these are 600k new, after 3 years they go for 320-350k max. That's almost 100k NOK gone every year. Cars in Norway are depreciating assets, applies to Tesla also ;)

sp1987

Sitat fra: Almis på mandag 02. november 2020, klokken 16:15
Har hatt bilen ute på finn i noen dager nå. Det er helt utrolig hva folk byr.. Altså, den ligger ute til 389 noe som gjør den til den billigste m3n i Norge og jeg har fått bud nede i 320 000. Latterlig.

Som enkelte påpeker etter å ha regnet litt på det, så «trekker» kjøpere blant annet renta fra kjøpesummen + nybil/bruktbil osv osv. Vet ikke hvilken versjon TM3 du har, men som jeg har nevnt tidligere et eller annet sted, så må/bør kanskje selgere selge 20-50k under tesla sine priser for å kunne matche totalprisen etter X antall år. Kanskje du skal vente med å selge til rentekampanjen er over? Men så er spm: hva vil renta ligge på når den tid kommer? Er det tilnærmet lik vanlig billån rente så stiller du nok sterkere men er det en god del lavere så kan det fortsatt skape utfordringer.

tornaldo

Sitat fra: Almis på mandag 02. november 2020, klokken 16:15
Har hatt bilen ute på finn i noen dager nå. Det er helt utrolig hva folk byr.. Altså, den ligger ute til 389 noe som gjør den til den billigste m3n i Norge og jeg har fått bud nede i 320 000. Latterlig.

320k er latterlig ja, men 389k er i dyreste laget for en bil som koster 410+ vinterdekk og lakk, og snart et år gammel. Dekk og lakk er ikke verdt mye på en bruktbil, kanskje halve investeringskostnaden.

Får du 380k for den, kan du være greit fornøyd. Personlig ville jeg sagt den var verdt ca 360-370k.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Olemann

Jeg tror mange, nå som før, bare "lufter" sin Tesla på FINN.  Mange er vant til å få igjen det samme som de kjøpte for, og selger bare da, og så bestilles en ny.  Fortsatt er det unormalt mange biler uten 2 sett hjul, men mye mer normalt nå enn for bare 9 mnd. siden. 1 sett hjul er et godt tegn på at man swapper til ny av samme slag.

Når TMY leveres, tror jeg vi vil se at mange vil og må selge, da vil vi også se fine priser (for kjøpere) på disse noen hundre TM3 som i dag mer luftes enn selges.

stefse

Hva er det som gjør at alle TM3 eiere egentlig er ute etter TMY? Er vel strengt tatt bare en TM3 i suv'ifisert utgave, med marginalt bedre praktisk utnyttelsesgrad. Kan skjønne at den høye bilen er et mer populært valg for nye kjøpere, men når man allerede har valgt å kjøpe en bil må en vel nødvendigvis ha vurdert at man ikke trenger de egenskapene. Ellers ville man vel ha ventet, eller kjøpt en annen bil.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

1000kwh

Sitat fra: stefse på tirsdag 03. november 2020, klokken 00:33
Hva er det som gjør at alle TM3 eiere egentlig er ute etter TMY? Er vel strengt tatt bare en TM3 i suv'ifisert utgave, med marginalt bedre praktisk utnyttelsesgrad. Kan skjønne at den høye bilen er et mer populært valg for nye kjøpere, men når man allerede har valgt å kjøpe en bil må en vel nødvendigvis ha vurdert at man ikke trenger de egenskapene. Ellers ville man vel ha ventet, eller kjøpt en annen bil.
TM3 var den rimeligste inngangen til Teslauniverset som mange ønsker å ta del i.

TMY er jo enormt mye mer praktisk!! For det første er det veldig mye lettere å få inn unger i en SUV, samt at bagasjerommet er mye mer praktisk.

Nei, her er det bare fordeler så skjønner godt hvorfor de jeg kjenner med 3 skal ha Y.

stefse

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 03. november 2020, klokken 06:55
Sitat fra: stefse på tirsdag 03. november 2020, klokken 00:33
Hva er det som gjør at alle TM3 eiere egentlig er ute etter TMY? Er vel strengt tatt bare en TM3 i suv'ifisert utgave, med marginalt bedre praktisk utnyttelsesgrad. Kan skjønne at den høye bilen er et mer populært valg for nye kjøpere, men når man allerede har valgt å kjøpe en bil må en vel nødvendigvis ha vurdert at man ikke trenger de egenskapene. Ellers ville man vel ha ventet, eller kjøpt en annen bil.
TM3 var den rimeligste inngangen til Teslauniverset som mange ønsker å ta del i.


Dette er kanskje et poeng for noen, men brukt Model S er vel strengt tatt mye rimeligere, og brukt model X bør iallefall matche Y på prisen, og langt overgå på praktisk utnyttelse, om det er Teslauniverset en er interessert i. Jeg tror bilbytterne bare utgjør en liten del av 3 kjøpergruppen, ellers ville det vært naturlig at nysalget allerede stoppet opp. En kjøper ikke en mindre praktisk ventepølse for  6-12 mnd, med et forventet stort økonomisk tap.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

kamuflars86

Sitat fra: tornaldo på mandag 02. november 2020, klokken 22:40
Sitat fra: Almis på mandag 02. november 2020, klokken 16:15
Har hatt bilen ute på finn i noen dager nå. Det er helt utrolig hva folk byr.. Altså, den ligger ute til 389 noe som gjør den til den billigste m3n i Norge og jeg har fått bud nede i 320 000. Latterlig.

320k er latterlig ja, men 389k er i dyreste laget for en bil som koster 410+ vinterdekk og lakk, og snart et år gammel. Dekk og lakk er ikke verdt mye på en bruktbil, kanskje halve investeringskostnaden.

Får du 380k for den, kan du være greit fornøyd. Personlig ville jeg sagt den var verdt ca 360-370k.


Enig i dette... Er ute etter en model 3, usikker om jeg skal kjøpe ny eller brukt mtp verditap(skal selge den om 10-12 måneder). Sliter med å kjøpe brukt da bruktprisen er latterlige høye mtp nybilpris (som også har nye features)..

1000kwh

Sitat fra: stefse på tirsdag 03. november 2020, klokken 07:34
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 03. november 2020, klokken 06:55
Sitat fra: stefse på tirsdag 03. november 2020, klokken 00:33
Hva er det som gjør at alle TM3 eiere egentlig er ute etter TMY? Er vel strengt tatt bare en TM3 i suv'ifisert utgave, med marginalt bedre praktisk utnyttelsesgrad. Kan skjønne at den høye bilen er et mer populært valg for nye kjøpere, men når man allerede har valgt å kjøpe en bil må en vel nødvendigvis ha vurdert at man ikke trenger de egenskapene. Ellers ville man vel ha ventet, eller kjøpt en annen bil.
TM3 var den rimeligste inngangen til Teslauniverset som mange ønsker å ta del i.


Dette er kanskje et poeng for noen, men brukt Model S er vel strengt tatt mye rimeligere, og brukt model X bør iallefall matche Y på prisen, og langt overgå på praktisk utnyttelse, om det er Teslauniverset en er interessert i. Jeg tror bilbytterne bare utgjør en liten del av 3 kjøpergruppen, ellers ville det vært naturlig at nysalget allerede stoppet opp. En kjøper ikke en mindre praktisk ventepølse for  6-12 mnd, med et forventet stort økonomisk tap.
Nå er jo S like knotete med barn, men bagasjen er bedre. Likevel, S er en svær luksusbil så det er ikke like naturlig at folk går for den selv om den brukt skulle være billigere.

tornaldo

Og så må man ikke glemme at brukte TMX og TMS allerede er "gamle" biler, med eldre teknologi generelt, og batteri/ladehastighet spesielt, selv om det fortsatt er bedre enn omtrent alle andre elbiler på markedet, selv nye modeller.

Det er helt åpenbart at mange kjøpte TM3, fordi det var alternativet i 2019 og 2020. Hadde TMY kommet samtidig, ville nok flest valgt den, selv om den er dyrere.

Samtidig er det vanskelig å vite hvor mange som skal bytte ut sin TM3. Folk er vel generelt fornøyd, og nå som verdifallet begynner å normalisere seg, kan det hende at mange velger å beholde TM3 et år eller to ekstra. Eventuelt ha TM3 som bil nr 2, og kvitte seg med fossilbilen/stasjonsvogna eller en annen eldre elbil.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Almis på mandag 02. november 2020, klokken 16:15
Har hatt bilen ute på finn i noen dager nå. Det er helt utrolig hva folk byr.. Altså, den ligger ute til 389 noe som gjør den til den billigste m3n i Norge og jeg har fått bud nede i 320 000. Latterlig.

Det kommer veldig ofte noen av disse luringene, nesten uansett hva du legger ut på Finn. Bare å ignorere dem eller i beste fall ønske dem lykke til videre.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 03. november 2020, klokken 10:02
Samtidig er det vanskelig å vite hvor mange som skal bytte ut sin TM3. Folk er vel generelt fornøyd, og nå som verdifallet begynner å normalisere seg, kan det hende at mange velger å beholde TM3 et år eller to ekstra. Eventuelt ha TM3 som bil nr 2, og kvitte seg med fossilbilen/stasjonsvogna eller en annen eldre elbil.

Her er du ved en viktig kjerne. Det har skjedd utallige ganger tidligere at det har kommet en mer attraktiv modell på markedet, uten at biler som allerede er på veien opplever et krakk. Spesielt ikke når den som er på markedet både er populær blant private kjøpere og velfungerende.

At Model 3 vil gå ned i pris, som alle andre bruksgjenstander, er det ingen tvil om. Også at den ligger noe høyt akkurat nå, dels pga få biler tilgjengelig. Men noe krakk fordi Y kommer? Det tror jeg er usannsynlig, selv med en betydelig økning av biler til salgs.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA