Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruktbilpriser Model 3

Startet av 123kris, søndag 18. oktober 2020, klokken 09:38

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: RJK på lørdag 31. oktober 2020, klokken 19:30
Sitat fra: knegg på lørdag 31. oktober 2020, klokken 19:17
Elon justerer jo opp prisene på de med FSD ca månedlig. Ganske enkel verdiøkning.  :+1:
Samtidig så har det vel vært tilbud på FSD-pakken ved slutten av hvert kvartal, så det virker ihvertfall på meg som tåpelig å betale for dette ved kjøp bil, om man har midler tilgjengelig til å kjøpe pakken utenom en finansieringspakkeløsning.

Har det vært tilbud på FSD? Når da?

Hva gjelder verdiøkning så tviler jeg på at det å ha FSD-pakken vil gi noen større verdiøkning på bilen ved bruktsalg, i det minste foreløpig.

emurof

Sitat fra: RJK på lørdag 31. oktober 2020, klokken 23:17Mener jeg leste her på forum om saftig mye lavere pris i juni ihvertfall, da det for Tesla var ekstra viktig å få positivt kvartalsresultat. Men jeg mener jeg leste tilsvarende om gode avslag også i september.

Nei, det stemmer ikke. De gjorde EAP tilgjengelig en begrenset periode. Jeg så ikke noen prisnedgang på FSD.

SitatFlere av de med FSD "lite" eller EAP - Extended AutoPilot som det vel heter, fikk vel og tilbud om "grisebillig" oppdatering til FSD.

Link? Det kan ikke jeg huske.

Ferry

Sitat fra: adamjttk på lørdag 31. oktober 2020, klokken 11:30
- is brand spanking new, no one farted in the front seats yet

Enig i betraktningene dine, og særlig punktet over  ;D
Bruktprisene var allerede for høye før "facelift" kom. Jeg må spare et betydelig løp for å ta sjansen på en bruktbil. Det er større sjanse for en mandagsbil i bruktmarkedet. "Alle" vil bli kvitt et problem, og "ingen" vil kvitte seg med noe de er godt fornøyd med.

RJK

Sitat fra: emurof på søndag 01. november 2020, klokken 11:52
Sitat fra: RJK på lørdag 31. oktober 2020, klokken 23:17Mener jeg leste her på forum om saftig mye lavere pris i juni ihvertfall, da det for Tesla var ekstra viktig å få positivt kvartalsresultat. Men jeg mener jeg leste tilsvarende om gode avslag også i september.

Nei, det stemmer ikke. De gjorde EAP tilgjengelig en begrenset periode. Jeg så ikke noen prisnedgang på FSD.

SitatFlere av de med FSD "lite" eller EAP - Extended AutoPilot som det vel heter, fikk vel og tilbud om "grisebillig" oppdatering til FSD.

Link? Det kan ikke jeg huske.


Forsøkt å søke, men dette forumet har jo en helt forferdelig søkefunksjon, så da jeg ikke fant dette igjen etter noen forsøk, så ga jeg opp. Og da får jeg vel bare konkludere selv med at jeg kan ha tatt feil, og blandet det med tilbudet på EAP.


Og i så tilfelle faller jo hele poenget med å spekulere i slike tilbud...


Beklager dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo


Wisd0m

Sitat fra: Ferry på søndag 01. november 2020, klokken 11:58
Sitat fra: adamjttk på lørdag 31. oktober 2020, klokken 11:30
- is brand spanking new, no one farted in the front seats yet

Enig i betraktningene dine, og særlig punktet over  ;D
Bruktprisene var allerede for høye før "facelift" kom. Jeg må spare et betydelig løp for å ta sjansen på en bruktbil. Det er større sjanse for en mandagsbil i bruktmarkedet. "Alle" vil bli kvitt et problem, og "ingen" vil kvitte seg med noe de er godt fornøyd med.
Siste er nok et godt poeng. Jeg ser at jeg nok har fått en av de beste bilene som har forlatt fabrikken i California. Det gjør det fristende å beholde bilen til den blir gammel. Skal man kjøpe bil kan det derfor være verd å høre salgsgrunn hvis man skal kjøpe brukt.

eadie

Sitat fra: trykkertor på søndag 01. november 2020, klokken 11:09

Så både de som kjøper seg en ny Model 3 nå, eller høyt priset bruktmodel, må ta sikte på et større verditap hvis den skal byttes ut når Model Y kommer. Det samme gjelder oss som har eid Model 3 i et par-tre år når Y kommer.

Mest sannsynlig korrekt dette. Men det kommer også an på hvordan Model Y mottas i markedet her hjemme. Hvis det er mange feil på de, recalls, og generelle problemer, spesielt hvis pressen skriver om det, behøver det ikke å influere Model 3 bruktpriser så veldig, men det er nok rimelig å anta at mange Model 3 selgere har hatt bilen som ventepølse til Model Y kommer, og dermed kan få hastverk med å selge.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

ToWalkOrDrive

Sitat fra: emurof på søndag 01. november 2020, klokken 11:52
Sitat fra: RJK på lørdag 31. oktober 2020, klokken 23:17Mener jeg leste her på forum om saftig mye lavere pris i juni ihvertfall, da det for Tesla var ekstra viktig å få positivt kvartalsresultat. Men jeg mener jeg leste tilsvarende om gode avslag også i september.

Nei, det stemmer ikke. De gjorde EAP tilgjengelig en begrenset periode. Jeg så ikke noen prisnedgang på FSD.

SitatFlere av de med FSD "lite" eller EAP - Extended AutoPilot som det vel heter, fikk vel og tilbud om "grisebillig" oppdatering til FSD.

Link? Det kan ikke jeg huske.

Jeg kjøpte noe sånt EAP med bilen, ettersom det måtte til for å få adaptiv cruise control...fikk da med Summon (som viste seg å være praktisk) og Navigate by Autopilot, som jeg nesten ikke bruker. Mener jeg fikk tilbud om 25000 for FSD, som jeg ikke gadd da bilen ikke engang vet hva fartsgrensen er (feil på flere veier)....så det får bli om 10 år....
Tesla Model Y                         2021-

tornaldo

Billigste TM3 med FSD ute for 419k på Finn nå. Ikke mye man får for FSD da...
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

TøddiVedder

Jaggu. Det var billig.
Løp og kjøp.

advale

FSD er nok veldig oppskrytt. Man skulle tro FSD var overlegent med sitt datafangstgrunnlag. Men er på linje med f.eks. GM Supercruise. Om man skal bytte ut bilen sin i løpet av 1-5 års tid vil jeg ikke betalt ekstra for FSD. Samtidig når det først er et teknologisk gjennombrudd så kommer det i flokk, dvs da er nærmeste konkurrent ikke langt unna å lansere like bra tjeneste.

Når det gjelder Y og forventet prisfall på 3 - er man litt smart så er det bare å selge før Y kommer. Forventet produksjon starter vel for fult fra sommeren. Så om Tesla åpner opp for bestilling og bekreftelse bør det være i begynnelsen av 2Q. Det er jaggu ikke lenge til. Da har man plutselig dårlig tid å selge. Helst i 1Q 2021 for å være på den sikre siden.

hemi

Du får 0 kroner ekstra for FSD, solgte min TM3P med 2x20" org, 100% strøken, 0 bulker, 0 riper, og FSD for 510.000, rett før info om ny modell kom. Jeg gav i sin tid 635? 645? for den ny i 2019.  Veldig glad jeg rakk å selge før info om ny modell, prisendring og rente kom. Fortsatt bitter på at jeg kjøpte FSD, hadde håpet den skulle gjør noe, men neida. filskift var en vits, summen klarte ikke 0.5cm kanten inn og ut av garasjen engang.

Har snakket med folk som pusher model 3 brukt og de bekrefter også at prisene er massivt ned, og man må på 400 for å få noe unna fort.

Kjøpte meg ny stor SUV igjen, og savner elbillivet kun når jeg fyller, men med 100 liters tank er det ikke så ofte heldigvis. Har også fått adaptiv cruise som faktisk fungerer uten fantombremsing og vindusvisker som virker og bare alltid står på auto, og endelig har jeg rattvarme som fungerer selv om man har adaptiv cruise/autopilot.  "appen" har også kommet i fysisk form som egen webasto remote. funker 10 av 10 ganger.

har en Y performance bestilling inne med "alt" unntatt FSD, men er enn så lenge så fornøyd å kjøre fossilt igjen at jeg vurderer avbestille. Det at de har fjernet så mange fordeler er en stor faktor.

helge89

Det virker som det er litt splid mellom hva bruktbilskjøpere forventer FSD er verdt og hva Tesla-innbytte gjør.

Derfor er det for min del mer attraktivt å akseptere innbytte på 450 k, enn å forholde meg til en potensiellt kranglete bruktbilskjøper som mener bilen burde vært gratis fordi det har kommet en ny versjon med sorte dørhåndtak.


Tesla sin plan er nok at rentekampanjen  i utgangspunktet skal gjelde biler levert i november/desember for å få best mulig Q4 resultat og blidgjøre aksjonærene i et allerede vanskelig år.

Jeg tror altså ikke den rentetilbudet kommer til å vare ut året, og kanskje i til og med at den er borte 1. desember.


Det idelle for en som selger og kjøper nå må jo være å få inn en bestilling når rentekampanjen gjelder, et bruktbilsalg når rentekampanjen er over og en utlevering rett etter salget.

Samtidig kommer nok Tesla til å gjøre alt det de kan for å få utlevert bilen din før det 31. Desember uansett hvor sent du bestilte, selv om det betyr feiring av nyttårsaften på en varemesse i Lillestrøm.

hemi

Jeg forventet å få tilbake 50% for FSD sånn jeg regnet up front, tenkte worst case 25%, men det ble i praksis 0%

Tesla model 3 kunder er notorisk kipe, jeg pleier stortsett bare kline på med noen hundretusen i utstyr på biler, og folk i brukmarkedet har verdsatt det til en grad, men tesla  model 3 vil de jo ha billige drittdekk på urunde felger for å spare 10-20k på hjulsett, 0 tanke for sikkerhet eller hva som er bra dekk, hverken sommer eller vinter. Ikke virker det som de har fått med seg at tesla skylder alt på uorg felger om de kan. Har hatt P85D før, der fikk jeg vesentlig bedre betalt for utstyr, og motorisering. så "billig" teslaen tiltrekker seg annen kjøpegruppe, P85D solgte jeg vel for 850-900 something, så kundegruppen er jo litt forskjellig økonomisk stilt.


jman76

Sitat fra: helge89 på mandag 02. november 2020, klokken 15:19
Samtidig kommer nok Tesla til å gjøre alt det de kan for å få utlevert bilen din før det 31. Desember uansett hvor sent du bestilte, selv om det betyr feiring av nyttårsaften på en varemesse i Lillestrøm.

Kanskje Elon sender opp en liten rakett?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA