Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Parkere i trang garasje

Startet av Elbilmannen87, lørdag 17. oktober 2020, klokken 19:34

« forrige - neste »

Elbilmannen87

Hei
Er det mulig å få teslaen til å parkere av seg selv i en ekstremt trang garasje? Lydinngang ca 2,17. innvendig ca 2,45.
Med dette mener jeg ikke å bruke appen til å styre rett frem osv, men heller det at den husker hvor den pleier å stå osv?
E tron!

Handyman

Sitat fra: Elbilmannen87 på lørdag 17. oktober 2020, klokken 19:34
Hei
Er det mulig å få teslaen til å parkere av seg selv i en ekstremt trang garasje? Lydinngang ca 2,17. innvendig ca 2,45.
Med dette mener jeg ikke å bruke appen til å styre rett frem osv, men heller det at den husker hvor den pleier å stå osv?
Enten må man kjøre selv, eller så må man bruke appen.
Antar at du mener lysåpning på 2,17? det er i trangeste laget summon, men har ikke forsket på det selv.
I USA har de autopark, hvor de kan be bilen parkere seg helt selv etter at de har gått ut og lukket døra.  Det funker ikke i Norge.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Elbilmannen87

Takk for svar! Vet du hvorfor autopark ikke er i Norge enda?
E tron!

sjokomelk

Sitat fra: Elbilmannen87 på lørdag 17. oktober 2020, klokken 20:37
Takk for svar! Vet du hvorfor autopark ikke er i Norge enda?
Regelverket i Europa krever at nøkkelen er koblet til bilen med blåtann og aldri mer enn 5 (?) meter unna bilen gjennom hele prosessen samtidig som at brukeren er fysisk nødt til å holde inne en knapp som en dødsmannsfunksjon. Og bilen kan heller ikke kjøre mer enn 20 meter. Er samme regelverk som gjør at Smart Summon ikke kan brukes til noe særlig i Europa.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Sitat fra: Elbilmannen87 på lørdag 17. oktober 2020, klokken 20:37
Takk for svar! Vet du hvorfor autopark ikke er i Norge enda?
Svaret er så enkelt at det må være en sjåfør som overvåker bilen med sitt "nærvær og våkne åsyn" ;-)
Det er jo ikke mulig når ingen er til stede, hverken i eller ved bilen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Electric cars in Norway

Handyman :+1: :+1: Ser den. Men vet du om regelverket skal oppdateres med tanke på autonom kjøring? Nå er vel nivå 2 av 5 det arbeides med. Dersom det ikke tillates med autopark engang, så blir det vanskelig.

Handyman

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 18. oktober 2020, klokken 15:17
Handyman :+1: :+1: Ser den. Men vet du om regelverket skal oppdateres med tanke på autonom kjøring? Nå er vel nivå 2 av 5 det arbeides med. Dersom det ikke tillates med autopark engang, så blir det vanskelig.
Det vet jeg ikke noe om, men kanskje kjøretøyet må være på level 4 før det tillates av bilen kjører selv uten at den overvåkes av en sjåfør?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Burde vel ikke være store problemer å få dette godkjent under reglene for nivå 3, om man ikke har alt for store avstander mellom eier/sjåfør og bil:

"Nivå 3: Føreren kan her overlate kritiske funksjoner til bilen under bestemte kjøreforhold som motorveier. Føreren må fortsatt være til stede, men trenger ikke overvåke kjøringen på samme måte som for de lavere nivåene."

https://motor.no/fem-nivaer-av-forerstotte/132395
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på mandag 19. oktober 2020, klokken 11:59
Burde vel ikke være store problemer å få dette godkjent under reglene for nivå 3, om man ikke har alt for store avstander mellom eier/sjåfør og bil:

"Nivå 3: Føreren kan her overlate kritiske funksjoner til bilen under bestemte kjøreforhold som motorveier. Føreren må fortsatt være til stede, men trenger ikke overvåke kjøringen på samme måte som for de lavere nivåene."

https://motor.no/fem-nivaer-av-forerstotte/132395
Vel, hele poenget med funksjonen (i USA) er jo at føreren kan lukke døra på bilen og gå sin vei, uten å måtte overvåke bilen. Den klarer seg selv. Det er denne funksjonen jeg referer til.
Ellers kan man jo bare bruke summon slik den er godkjent i dag.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Tenkte mere at et begrenset område som drop Zone på flyplass til område der gående ikke er tillatt for parkering av biler med Smart-summon eller tilsvarende systemer, som visst i en artikkel om tilsvarende funksjon hos MB i samarbeide med Bosch, kan defineres som et slikt område. Samme med egen garasje/gårdsplass som er lukket for allmenheten, gjerne med en port.


At man kanskje må opp på nivå 4 for å gjøre det samme på en offentlig parkeringsplass eller i en fellesgarasje der gående med stor sannsynlighet vil befinne seg, er selvsagt en annen diskusjon
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA