Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Muligheter med 10A kurs?

Startet av Uerfaren, fredag 16. oktober 2020, klokken 22:23

« forrige - neste »

Uerfaren

Får min første elbil om 2 måneder og sliter med finne ut hvordan jeg bør legge til rette for lading. Har trålet forumet her og lært masse, men jeg sitter fortsatt med noen spørsmål.

Jeg har i dag en frittliggende garasje med en vanlig stikkontakt (brukes i dag til garasjeport) på en 10A kurs. Ledningen er hentet fra et stikk inne i huset. Dette stikket brukes i dag av TV og internettrusler, men kan flytte dette til en annen kurs uten for mye arbeid. Sikringsskapet har overspenningsvern, men ikke type b sikring. Jeg mistenker at å trekke opp en ny kurs kan bli dyrt, så vil gjerne unngå det. Men er det mulig? Mine spørsmål:

Er det mulig å få installert en ladestasjon (type 2) på den eksisterende 10A kursen?

Alternativt, kan noe annet gjøres på en enkel måte så jeg kan lade på vanlig kontakt (type 1)? Ulempen her er at da må jeg kjøpe en kabel som jeg ikke tror følger med bilen(?).

Eller er eneste mulighet å legge opp en ny kurs?

Det bør nevnes at med vårt kjøremønster er ikke ladehastighet veldig viktig (men selvfølgelig ikke helt uvesentlig).

1000kwh

Du må legge ny kabel fra hus tip garasje. Er ingen veg utenom.

Ring elektriker!!

KjellG

Stilles det krav til at kabelen fra sikringsskapet til ladepunktet er kontinuerlig uten koblingsboks underveis? Hvis ikke, burde dagens kabling kunne gjebrukes.

Til TS. Vær obs på at det kreves en jordfeilbryterfunksjon type B. Dette blir enkelte ganger forvekslet med automatsikring med B-karakteristikk. Vanlig jordfeilbryter type A er i dag vanligvis bygget inn i sikringen. Type B er det få som leverer innebygget i sikringen.

Oddaa

#3
NEK 400:2018,  722.305.301:

"Dersom det skal monteres ett nytt tilkoblingspunkt for elektrisk kjøretøy for bruk i en eksisterende, frittliggende privat garasje, carport eller utebod, kan dette tilkoblingspunktet, under den forutsetning at ulemper med utilsiktet utkobling av kursen aksepteres av eier, monteres på en eksisterende forbrukerkurs. Denne forbrukerkursen skal ikke forsyne andre tilkoblingspunkter og skal kun forsyne utstyr og stikkontakter montert i umiddelbar nærhet til tilkoblingspunktet som skal monteres".

Problemet blir vel at kursen trådstarter har også forsyner deler av huset.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Uerfaren

Takk for svar. Det kommer en elektriker på befaring neste uke, men jeg forsøker å orientere meg så godt som mulig på egenhånd også.

Så forstår jeg det rett at hvis TV og internettruter flyttes til en annen kurs så kan dagens anlegg kanskje brukes?

Men for å installere en ladestasjon så må jeg uansett legge opp en ny kabel på minimum 16A?

automat

Man får ladestasjoner som kan justeres ned til 6A. Hovedregelen er altså at lading skal skje på egen kurs. Og så er det et unntak for frittliggende garasjer, slik at man skal slippe å grave ny kabel. Men det er elektriker som må vurdere hva som må gjøres i hvert tilfelle.

Setter man opp en vanlig stikkontakt til elbillading, kan denne maks sikres med 10A. Med en ladestasjon vil det være hvor kraftig kurs som kan eteableres som begrenser. Fra 6A enfas, opp til 32A trefas.

Med ladestasjon kan man slippe å ha b-vern i sikringsskapet, fordi mange ladestasjoner har denne beskyttelsen innebygd.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Asbjornel

#6
Sitat fra: Uerfaren på lørdag 17. oktober 2020, klokken 08:47
Så forstår jeg det rett at hvis TV og internettruter flyttes til en annen kurs så kan dagens anlegg kanskje brukes?

Nei. Du må ha egen frittstående kurs (les: kabel uten koblinger i huset) til garasjen.
Problemet med kursen du har nå er at det kan bli varmgang i stikket/koblingsboksen inni huset når bilen står og lader.
Du må nok trekke ny kurs til garasjen. Og da ville jeg trukket litt mer enn 10A.
Men det er lov å ha andre stikk/belysning i den frittliggende garasjen tilknyttet ladekursen.
Det er i hvert fall slik jeg har forstått dagens regelverk etter en del diskusjoner og utdrag fra NEK.

I utgangspunktet vil jeg nok ikke anbefale å lade over tid på 10A Schuko stikk. Det finnes muligheter for å bruke blåstikk mot enkelte biltyper, men som generelt råd vil jeg anbefale å bare fikse en type 2 ladeboks på veggen med en gang.

Elektriker vil nok kunne forklare detaljene på befaringen.

KjellG

I referatet over står det ikke noe om at det må være kontinuerlig kabel uten koblingsboks underveis. Dersom kontakten ved TV er eneste kontakt inne og det er tillatt med koblingsboks underveis, fjern stikkontakten, skjøt kabelen i boksen og sett på dekklokk.

En ny egen kurs er å foretrekke, men det er opp til trådstarter og ev behov.

Oddaa

Kabel uten koblinger til en ladestasjon tilknyttet en eksisterende kurs vil vel sjelden være mulig tenker jeg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

GOLF-raider

#9
Det finnes tråder om ladeopplegg her på forumet som forklarer
det meste.
https://elbilforum.no/index.php?topic=51584.msg895595;boardseen#top

Men tenker Du å lade elbilen din med den medfølgende
ladekabelen som er påsatt en schucokontakt i ene enden så
er det ansett for å være nødlading   ::)
Det Du bør gjøre er å kjøpe en ladeboks for fast montering på
veggen i garasjen hjemme. Noen hus av nyere dato har gjerne
innlagt 400 volt trefase (TN-nett) i sikringsskapet og da bør man
først som sist bestemme seg for en ladeboks som takler det.
Det krever en kabel med 5 ledere:  L1, L2, L3, N & jord.
Da har du et ladeopplegg hjemme som er fremtidsrettet .

Har Du 230 volt IT-nett må du kanskje legge opp for enfaselading
inntil 32 ampere (7,4 kW). Da kreves det en treleder kabel med
6mm² ledersnitt:  https://www.elektroimportoren.no/tfxp-mr-flex-3g6mm-/1019174/Product.html?Event=livesearch

Når det gjelder ladeboks er det mye å velge i. Elektrikeren Din
har gjerne "noe ukurant å prakke på deg" til listepris. Jeg valgte
Tesla sin (TWC) som er prisgunstig (kr. 5100.-) og med fastmontert ladekabel (type-2), men krever B-vern i sikringsskapet. Nå finnes
det ladebokser uten fastmontert ladekabel men med integrert B-vern som feks «Viridian sin EcoLite»-ladestasjon (Ladespesialistan)
Mest prisgunstig tror jeg må være «QUBev 7,4 kW» ladeboks
med stikk og 6mA DC vern til kr. 4 990,- (Elbilhjelpern)

Ellers så har elbilforeninga noen gode råd å komme med:
https://elbil.no/lading/lade-med-hjemmeladeboks/?_ga=2.201598933.57856159.1571059039-720802204.1571059039
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA