Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Byttet kabel fra 3 fas til 1 fas på 230v 1fas anlegg- tregere lading, hvorfor?

Startet av andy76, torsdag 15. oktober 2020, klokken 22:19

« forrige - neste »

andy76

Har en citigo. Her medfulgte 3 fas 32a kabel. Da vi fikk vår esoul i høst fant vi ut at vi trengte litt lengre kabel og siden jeg har 230 1fas anlegg så kjøpte jeg en 32a 1 fas Mennekes kabel (esoul en vår er heller ikke oppgradert til 3fas 11,2kw). Viridian laderen er koblet til 25a sikring og ble vel strupet til 22a etter mitt ønske i sin tid 🙈 uansett- nå er Citigo på 20 prosent og gjenstående tid 7 timer 50 minutter. Det syns jeg var tregt, virker jo ikke som at jeg får inn mer enn 3000 watt i timen ca. Kan det bety at jeg har fått en 16 a kabel mon tro? Kjøpte privat på finn så ble litt bekymret om det er noe replica greier jeg har fått. Mener å huske jeg har fått inn ca 5000 watt i timen med den originale 32a 3fas kabelen.
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

Orbit

Bilde av tekst på selve kabelen (se godt etter, noen ganger er dette bare stemplet/lasergravert inn) og evt typeskilt på kontaktene vil hjelpe mye med diagnose her.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

andy76

Skal se imorra men står vel 32a 250v på Mennekes mener jeg å huske. 32a 400v på Citigo original kabel.
Her er annonsen https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=154479679
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

KjellG

Synes den kabelen ser tynn ut for 32A.
At det står 32A på selve støpselet kan bety at selve støpselet tåler 32A, men sier ingenting om kabelen. Muligens finner du noe preget i selve kabelen.

Usikker på hvordan ladestasjonen ev avklarer at kabelen ev bare klarer 16A.

Jfr stikkontakten på veggen, står 16A, men kurssikringen er 10A og kurskabelen 1,5mm2

(Ellers litt flisespikkeri: du lader med 3000W og får en energimengde på 3kWh/h innpå batteriet. Watt er effekt/energifart, Wh er energi, Wh/h er energi per time.)

pberg

Det står det samme på min mennekes 32A 1-fas kabel. Den funker fint med 32A fra min Easee-lader.

Disse kablene har 3x6mm2 ledere.

16/20A kablene har 3x2,5mm2

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

andy76

Glemte å si at denne 1 fas kabelen leverer 4900 Watt til min esoul men altså bare ca 3000 på. Citigo.
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA