Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Chademo vs CSS upgrade - ladekurver

Startet av MaxQ, fredag 16. oktober 2020, klokken 22:16

« forrige - neste »

automat

Før man gjør slike tester, så må man sørge for at batteriet er varmt, dvs minst en times kjøring før lading. At du ikke fikk mer enn 100A ved 40% kan skyldes for lav batteritemperatur.

Det neste man må gjøre er å skru av klimaanlegget under testen. Klima + batterivarme kan trekke opp til 12kW under oppvarming. For å holde bilen varm kan det fort gå 1-2kW. Effekten som går til batteriet synker tilsvarende.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

MaxQ

Geear, du får mye bedre kW der enn meg ja og slik jeg hadde håpt på selv.

Automat, ja jeg har tenkt på det, derfor jeg skulle likt å kunne velge tredjepartslader som destinasjon i navigasjonen slik en gjør for supercharger, men de dukker ikke opp der (skulle de ikke det snart?).

Den aktuelle test turen var gjort med lading opp til 96% så kjørte jeg ned til 38% og ladet opp til ca 90% igjen.
Om dette ikke skulle være nok kjøring for å gjøre batteriet varmt så er det lite jeg kan gjøre med den saken.
Ute var det ca 8 pluss, aircon var av når jeg ladet, vifte satt til 2 og temp satt til 20.

Men burde ikke dette bare vist igjen på kW og ikke på Amp som laderen gir fra seg? At kW ikke viser hva A og V skulle tilsi, altså at en har et tap et sted (klima etc). Det er manglende amp som er problemet på ladekurven min. At den er parabolsk og ikke fast på 120 opp til 75%?

Så hovedspørsmålet er, får dere andre stabilt 120A fra laderen eller er denne kurven også all over the place?

jkirkebo

Sitat fra: MaxQ på lørdag 24. oktober 2020, klokken 17:42
Har da fått testet og jeg legger merke til at jeg har en parabel kurve for ampere.

Spørsmålene blir rett og slett:
- Skal Amp fra laderen være 120A fra start og opp til 75%?
- Eller endrer amp'en seg også? Lineært eller parabel? Hvor lavt starter den i såfall?
- Hvor lavt starter volten? Antar at denne stiger lineært opp til 350V.

Min erfaring er at på 75% får jeg 107A med 347V som gir 36kW i følge bilen. Over 75% så faller kW fort nedover.
Var alene på stasjonen og slik er erfaringene mine fra tidligere også, jeg får aldri 42kW ved 75%
Forstår jeg det rett når det er her, på 75% at jeg egentlig burde ha fått 120A og 347V (41,6kW teoretisk)?

Så hvordan er deres ladekurve? Starter volten på 320 og går opp til 350? og er amperen stabil på 120 opp til 75%? I så fall burde det tilsi at dere får stabilt stigende fra 38 til 42 kW opp til 75% hvor jeg ligger på en parabel kurve som ligger mye lavere.

Spenningen når jeg hurtiglader vår X75D på 50kW CCS starter ofte så lavt som nede på 290-tallet og stiger jevnt derfra. Strømstyrken ligger typisk på 123-125A hele veien opp til ca. 70% SOC der den sakte begynner å synke.

Maks effekt er typisk 41-42kW, det blir vel 125A ved 335V eller deromkring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Fra juli i år, med lånebil fra Tesla og chademo-adapter, rett etter å ha plugget inn (startet på 8km), helt nede på 279V, 113A, godt 31kW bare, pga veldig lav spenning, ok amp allikevel:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Og her er med vår egen bil og chademo-adapter i 2018, før den ble oppgradert til CCS:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

geear

Må legge til at jeg har noen ladinger som bare alltid er på 3x-tallet, og av en eller annen grunn ser det ut for å være Tritium/Fortum-ladere, hvis jeg ikke husker helt feil.

MaxQ

Takker for gode tilbakemeldinger her!

Dere ligger jo på (stort sett) over det jeg får og oppover, mot at jeg til stadighet ligger under og bare unntaksvis ser høye nok verdier.

Det ser ut til at min ampere-kurve er helt på bærtur i forhold til deres, kan dette skyldes en feil i adapteret mitt eller bilen? Jeg nekter å tro at alle chademoladestasjonene jeg har vært borti skal ha en feil som gjør at jeg får en parabel ampere-kurve.

Forøvrig stort sett grønn kontakt sine stasjoner i distriktet her, så har ikke så mye å sammenligne med. Mulig de er så variable på amperen sin?

Googlet også andre chademo ladekurver og ser at amperen der også ligger "flat" fra start til ca 70% så noe er muffins her.

Jeg vet nå litt mer om hva jeg skal se etter de neste gangene for å ha et litt bedre datagrunnlag selv.

sjokomelk

Strøm som vises i instrumentpanelet i bilen er faktisk strøm inn på batteripakken. Det som brukes av varmeapparat og varming av batteriet kommer i tillegg. Så det kan være ladestasjonen gir 120A, men hvis varmekolben til batteripakken kjører for fullt på 6kW, så forsvinner 17A (ved 350V) til den. Så da ser du bare 103 på skjermen. Og hvis varmeapparatet teoretisk også trekker 6kW samtidig, så må du fjerne 17A til, og da står det bare 86A i bilen selv om ladestasjonen pumper ut 120A.
Det høres ut som om du kommer inn med for kaldt batteri siden du sier kurven for strøm er en parabel. Dette tyder veldig på at mye strøm går til batterivarming i starten, og etterhvert som forbruket går ned og forsvinner, så når du maks strømstyrke før det går nedover igjen mot slutten.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Skal ikke ha for kaldt batteri når han har kjørt fra 96 til 38% i åtte plussgrader. Da er vår varm nok til å ta imot 130kW. Selv i range mode. Men ja, best svar får man ved å slå av klima helt når man skal sjekke noe sånt.

Muffinman

Til info, range mode øker setpunkt for batteritemperatur fra 32 til ca 42 grader og forsøker å varme batteriet dit med spillvarme. Det samme skjer uten range mode, bare til 10 grader lavere temperatur. Det går sakte i 8 grader, men tempen kryper sakte oppover.

Range mode gjør egentlig bare at batterivarmeren brukes opp til +12 grader under kjøring, derfra er det passiv oppvarming som gjelder uansett med mindre du navigerer til suc.

Forvarming aktiverer batterivarme opp til +20 grader, uavhengig av range mode.

MaxQ

Nettopp derfor hadde det vært greit å kunne navigere til tredjeparts ladestasjoner og fått batteriet formvarmet/nedkjølt for optimal lading. Jeg mener dette har vært nevnt før men tar vel feil.

Jeg kjørte som sagt i 8 pluss og brukte nesten 60% av kapasiteten, men så klart, det er godt mulig temperaturen på batteriet var helt feil (for varmt/kaldt) likevel. Det var ingen indikasjoner i displayet på det (ingen orange stiplet linje etc.) og ingne vifter som gikk i bilen (den man hører ved supercharging).

Forbruk ellers kan umulig være 6kW på HVAC da det stod på 20 grader og hastighet 2 (ikke AC på).

Uansett, når andre rapporterer om stødigere ampere så virker min kurve litt merkelig. Andre burde jo ha samme erfaring om batteriet virkelig skulle være for kaldt etter slik kjøring.

Bilen stod på hjemmelader (TWC, 30A, 230V, så ca 7kW) med 100% som limit og jeg kjørte på 96% så den jobbet aktivt helt til avreise. Den hadde da ladet ca halvannen time. Siste 15 minuttene før avreise stod også HVAC på high (fra app'en). Det var ingen tegn til det batteri iconet i app'en så antar at bilen ikke følte behov for å forvarme batteripakken. Jeg vet ikke om noen annen måte å gjøre det på manuelt hvertfall.

Men, hva om jeg forvarmer batteriet til 20 grader (noe jeg ikke kan bestemme selv så vidt jeg vet), hvor mye vil det tape seg i 8 pluss ute og kjøring fra 96% til 38%, kommer jeg frem med kaldt batteri likevel?

geear

Nei. Du vil komme frem med varmt batteri. Og du vil ha hatt god lunk i det med 7kW lading uansett. Kan ikke forstå tempen skal ha vært et problem på den turen. Verken varme eller kulde.

MaxQ

Fikk i dag mulighet til å lade på en av de grønn kontakt laderene jeg vet med sikkerhet tidligere har gitt meg dårlig effekt og en parabel ampere kurve. Og der var det komt opp en ny stolpe, så mulig den gamle har hatt problemer?

Uansett, jeg startet med 80% og bilen stod og ladet når jeg tok den, samt hvac hadde stått på siste 20 minutter på 20 grader. Ikke noe frostsymbol i app'en og full regen tilgjengelig i bilen hele tiden. Ute var det fra 9 til 5 grader (over et par fjell) og opp igjen til 9 ved lading. kom frem med 40% og kjøretid var ca 1:45 time.

Koblet til og fikk 120A (326V) med en gang og tenkte at jeg skulle teste hvor mye hvac stjeler av ladingen. Så satte vifta på 2 igjen og 20 grader, slik den hadde stått på under hele turen. Mistet ca 5A faktisk, det var overaskende mye. Satte så på AC i tilegg og den drog ytterligere 3-5A (vekslet mye). Skrudde av hvac og var opp igjen på 120A.

Rakk å sjekke innom bilen igjen ved 56% og såg at den fortsatt hadde 120A (334V). Så må jo si at dette virkelig var gledelig å se, for slike tall har jeg aldri sett ved chademo lading før! Rakk dessverre ikke innom ved 75%, jeg hentet bilen igjen ved 82% og da var jeg nede i noen og 90A.

Et par ting jeg har lært av dette er at hvac drar mye mer enn jeg hadde trodd, så greit å vite at bilen trives best med å lade uten selskap. Og at denne gode effekten i dette tilfellet trolig skyldes ny ladestasjon. Fordi de andre tross alt gir vesentlig mindre ampere enn jeg kunne tapt pga hvac bruk og uregelmessig variabel ampere.

Alltid litt vanskelig å sammenligne 2 ladesesjoner. Men føler at denne og forrige test var rimelig lik i forberedelser og temperatur. Den forrige hadde litt mer batteribruk og lenger kjøretid, så batteriet burde være varmere da enn i dag, likevel så hadde den dårligere ampere enn dagens lading. Det var også et avvik på amperen sist gang som ikke logisk kunne forklares hverken med batterivarming eller hvac bruk slik jeg ser det når jeg vet hva tilsvarende brukte i dag.

Konkluderer med at bil og utstyr heldigvis virker og at uregelmessighetene trolig skyldes dårlige ladestasjoner, eventuelt dårlig tilgang på strøm i området stasjonenen står. Kommer til å følge litt med likevel for å se om jeg kan legge om litt ruta for å benytte andre ladestasjoner om de skulle gi bedre ampere.

Takk for debug hjelp!

Stig-Arne

Sitat fra: MaxQ på onsdag 28. oktober 2020, klokken 19:11
Fikk i dag mulighet til å lade på en av de grønn kontakt laderene jeg vet med sikkerhet tidligere har gitt meg dårlig effekt og en parabel ampere kurve. Og der var det komt opp en ny stolpe, så mulig den gamle har hatt problemer?

Uansett, jeg startet med 80% og bilen stod og ladet når jeg tok den, samt hvac hadde stått på siste 20 minutter på 20 grader. Ikke noe frostsymbol i app'en og full regen tilgjengelig i bilen hele tiden. Ute var det fra 9 til 5 grader (over et par fjell) og opp igjen til 9 ved lading. kom frem med 40% og kjøretid var ca 1:45 time.

Koblet til og fikk 120A (326V) med en gang og tenkte at jeg skulle teste hvor mye hvac stjeler av ladingen. Så satte vifta på 2 igjen og 20 grader, slik den hadde stått på under hele turen. Mistet ca 5A faktisk, det var overaskende mye. Satte så på AC i tilegg og den drog ytterligere 3-5A (vekslet mye). Skrudde av hvac og var opp igjen på 120A.

Rakk å sjekke innom bilen igjen ved 56% og såg at den fortsatt hadde 120A (334V). Så må jo si at dette virkelig var gledelig å se, for slike tall har jeg aldri sett ved chademo lading før! Rakk dessverre ikke innom ved 75%, jeg hentet bilen igjen ved 82% og da var jeg nede i noen og 90A.

Et par ting jeg har lært av dette er at hvac drar mye mer enn jeg hadde trodd, så greit å vite at bilen trives best med å lade uten selskap. Og at denne gode effekten i dette tilfellet trolig skyldes ny ladestasjon. Fordi de andre tross alt gir vesentlig mindre ampere enn jeg kunne tapt pga hvac bruk og uregelmessig variabel ampere.

Alltid litt vanskelig å sammenligne 2 ladesesjoner. Men føler at denne og forrige test var rimelig lik i forberedelser og temperatur. Den forrige hadde litt mer batteribruk og lenger kjøretid, så batteriet burde være varmere da enn i dag, likevel så hadde den dårligere ampere enn dagens lading. Det var også et avvik på amperen sist gang som ikke logisk kunne forklares hverken med batterivarming eller hvac bruk slik jeg ser det når jeg vet hva tilsvarende brukte i dag.

Konkluderer med at bil og utstyr heldigvis virker og at uregelmessighetene trolig skyldes dårlige ladestasjoner, eventuelt dårlig tilgang på strøm i området stasjonenen står. Kommer til å følge litt med likevel for å se om jeg kan legge om litt ruta for å benytte andre ladestasjoner om de skulle gi bedre ampere.

Takk for debug hjelp!
Skaff deg OBD dongle og adapter kabel + Scan My Tesla. Så kan du selv lese ut temp på batteriet. Full regen får man på. 18,7 grade, da er stiplet linjene borte. Men batteriet er trolig fortsatt for kaldt til full effekt på lading

Muffinman

Det er et tips å ta til seg. Alle spekulasjoner og antagelser om at batteri er for varmt eller kaldt er temmelig verdiløse uten å vite hva den faktiske temperaturen er. I tillegg må man vite hva som er optimal temperatur for at ladingen skal kunne gå raskest mulig.

Bonus: Man lærer seg hvordan bilen oppfører seg på dette området med ulik omgivelsestemperatur, forvarming, range mode eller ikke, navigering til lader osv. Da kan man faktisk gjøre noen valg for å optimalisere neste ladestopp :)

Storfe

Hvor er anbefalt sted å kjøpe adapterkabel? Og fungerer dette med ELM327 adapter? Er det mulig å lese ut dette med Torque?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA