Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Chademo vs CSS upgrade - ladekurver

Startet av MaxQ, fredag 16. oktober 2020, klokken 22:16

« forrige - neste »

MaxQ

Har en X75 og et chademoadapter som er regelmessig i bruk, men stusser litt på at jeg kun får ca 30-35kW. Det blir jo litt "dyrt", når en betaler for tid i tillegg og stasjonene leverer 50kW?

På lik batteriprosent får jeg raskere lading fra supercharging enn jeg får med chademo, er det virkelig så mye tap i adapteret? Er det ny firmware til adapteret skal tro?

Hvordan ser egentlig forventet ladekurve ut for chademo på X75?

Har fått tilbud om oppgradering til ny CSS i bilen, men ser ikke behovet (enda) dersom ladekurven ikke bedres vesentlig? Så, for en X75, hvordan ser ladekurven ut når en lader på tredjeparts 50kW CSS stasjoner? Samme som for mitt chademo adapter? Eller bedre?

Går det også raskere på supercharger om jeg har ny CSS i bilen vs den originale?

Fortusetter her optimale ladeforhold som ute temperatur og batteritemperatur og ingen begrensning på ladehastighet angitt fra bilen.

automat

50 kW ladere leverer maks 125A. Det meste jeg har sett på chademoadapter er 120A, om det er tilfeldig eller en begrensning i adaptere vet jeg ikke. 75kWh pakka har kun 350V spenning (ved fullt batteri), ikke 400V som 85/90/100-pakkene. Derfor blir maks teoretisk ladefart 42-43 kW. Og den får man på rundt 75% SoC, før bilen begynner å begrense strømmen. Superladere kan levere 350A eller noe sånt. (Og nedrampingen på strøm skjer selvsagt mye tidligere enn 75%)

CCS gir ingen ellere helt marginell bedre ladehastighet på 50kW-ladere. Men man lader raskere på CCS-ladere som kan levere mer enn 50kW. Det er heller ingen forskjell på superladere på CCS vs type-2 for X og S. (bortsett fra at man ikke deler effekt på V3-ladere.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Stig-Arne

Fordel med CCS oppgradering er at man kan lade på V3 ladere til Tesla. Det kan man ikke uten. Og alle nye stasjoner i Norge skal være V3 ladere
Selv solgte jeg Chademo adapteret og kjøpte CCS oppgradering. Ett pluss også at selve adapteret tar betydelig mindre plass.

automat

Chademoadaptere har nok blitt relativt tungsolgte. Er det noen ved sine fulle fem som kjøper dette i dag?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Muffinman

Som en backup, til ekstremt lav pris kanskje?

Stig-Arne

Sitat fra: automat på lørdag 17. oktober 2020, klokken 00:13
Chademoadaptere har nok blitt relativt tungsolgte. Er det noen ved sine fulle fem som kjøper dette i dag?
Tja. Fikk solgt mitt for 2500 i Juli. Helt grei pris synes jeg.
Mulig det har blitt verre å selge nå som CCS er blitt billigere.

Øyvind.h

La ut mitt til 3000,- i februar og solgte det relativt kjapt for 2700,-.
CHAdeMO er døende, og der CHAdeMO finnes er det i 99% av tilfellene også CCS tilgjengelig.
Skulle jeg hatt begge deler liggende ville betalingsviljen ligget mer i området 500,- for CHAdeMO.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: MaxQ på fredag 16. oktober 2020, klokken 22:16
Har en X75 og et chademoadapter som er regelmessig i bruk, men stusser litt på at jeg kun får ca 30-35kW. Det blir jo litt "dyrt", når en betaler for tid i tillegg og stasjonene leverer 50kW?

På lik batteriprosent får jeg raskere lading fra supercharging enn jeg får med chademo, er det virkelig så mye tap i adapteret? Er det ny firmware til adapteret skal tro?

Hvordan ser egentlig forventet ladekurve ut for chademo på X75?

Har fått tilbud om oppgradering til ny CSS i bilen, men ser ikke behovet (enda) dersom ladekurven ikke bedres vesentlig? Så, for en X75, hvordan ser ladekurven ut når en lader på tredjeparts 50kW CSS stasjoner? Samme som for mitt chademo adapter? Eller bedre?

Går det også raskere på supercharger om jeg har ny CSS i bilen vs den originale?

Fortusetter her optimale ladeforhold som ute temperatur og batteritemperatur og ingen begrensning på ladehastighet angitt fra bilen.

Jeg får ca. 41-42kW maks på 50kW ladere. Nå med CCS, før med CHAdeMO. Ingen forskjell. Men med CCS kan jeg jo bruke alle de raskere laderne rundt omkring, f.eks ladet jeg på en 150kW lynlader på Fagernes forrige uke. Så det er helt klart verdt å oppgradere. Adapteren til CCS er også mye mindre. CHAdeMO-adaptere lå i frunken, CCS-adapteren ligger i midtkonsollen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

automat

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 17. oktober 2020, klokken 09:10
La ut mitt til 3000,- i februar og solgte det relativt kjapt for 2700,-.
CHAdeMO er døende, og der CHAdeMO finnes er det i 99% av tilfellene også CCS tilgjengelig.
Skulle jeg hatt begge deler liggende ville betalingsviljen ligget mer i området 500,- for CHAdeMO.
Det har skjedd mye siden februar. Etter CCS-oppgraderingen på bilen min i august, ligger chademoadapteret å støver ned i boden. Vet ikke helt om det er noen vits i å prøve å legge det ut på finn.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ruslebiff

Sitat fra: automat på lørdag 17. oktober 2020, klokken 09:52
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 17. oktober 2020, klokken 09:10
La ut mitt til 3000,- i februar og solgte det relativt kjapt for 2700,-.
CHAdeMO er døende, og der CHAdeMO finnes er det i 99% av tilfellene også CCS tilgjengelig.
Skulle jeg hatt begge deler liggende ville betalingsviljen ligget mer i området 500,- for CHAdeMO.
Det har skjedd mye siden februar. Etter CCS-oppgraderingen på bilen min i august, ligger chademoadapteret å støver ned i boden. Vet ikke helt om det er noen vits i å prøve å legge det ut på finn.

Prisene går bare nedover, så det er bare å selge. Alle nye Tesla har enten native CCS eller adapter inkludert. Samtidig blir stadig flere av de gamle bilene oppgradert, så markedet for kjøpere av Chademo blir mindre og mindre. Når jeg solgte to stykker rett før sommeren i fjor fikk jeg rundt 4000 for hver av dem, men da var det også noen som skulle på roadtrip i sommerferien og ikke hadde tid til å vente på CCS. 

MaxQ

Takker for tilbakemeldingene her. Verdien på chademoadapteret er nå en ting, så lenge jeg kun har tredjeparts ladestasjoner med 50kW tilgjengelig der jeg ferdes så spiller CSS mindre rolle, særlig når jeg ikke får noe mer ut av det. Nytteverdien overgår salgsverdien helt klart, ikke noe jeg bryr meg om.

Jeg må følge litt med noen ganger til og se hva som skjer rundt 75% men får høre med Tesla eventuelt hvorfor jeg kun oppnår 30-35kW for det virker å være alt for lavt i forhold til hva dere andre får.

Skulle det ikke være mulig å navigere til tredjepartsstasjoner også? Eller må en ha MCU2 til slikt? Jeg tenkte på optimalisering til lading, nå er den jo bare "optimal" basert på at jeg stopper og lader på slike stasjoner når bilen har kjørt 20 mil så den er i det minste god og varm, kanskje for varm? Eller for kald. Vanskelig å si sikkert.

sjokomelk

Sitat fra: MaxQ på onsdag 21. oktober 2020, klokken 23:07
Jeg må følge litt med noen ganger til og se hva som skjer rundt 75% men får høre med Tesla eventuelt hvorfor jeg kun oppnår 30-35kW for det virker å være alt for lavt i forhold til hva dere andre får.
Det er bare å se på instrumentpanelet mens du lader. Se hva som vises på strøm og spenning. 120A er maks på Chademo. Hvis du ligger rundt der, så er du på maks av det ladestasjonen kan levere. Og så er du avhengig av spenningen på batteripakken i bilen din. Og spenningen øker jo nærmere du kommer fullt batteri.
Effekt = strøm X spenning.

Tenkt eksempel:
Du lader med 120A og spenningen på batteriet ditt er 400V - 120A x 400V = 48000W = 48kW
Du lader med 80A og spenningen på batteriet ditt er 350V - 80A x 350V = 28000W = 28kW
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Muffinman

Sitat fra: MaxQ på onsdag 21. oktober 2020, klokken 23:07
Nytteverdien overgår salgsverdien helt klart, ikke noe jeg bryr meg om.
Det utsagnet stemmer godt med terrenget hos oss også. Vi har fremdeles to TMS, og den ene er bare unntaksvis på langtur og dekkes da som regel av supercharger. Utfordringen kommer når lading på destinasjonen skjærer seg og damen bak rattet trenger en nødløsning. Da vil chademoadapteret være fullgodt, siden det kun er en 50kW stasjon tilgjengelig der det er aktuelt.

Vi har 1 adapter som vi har flyttet mellom bilene etter behov, men noen ganger har vi måtte gamble på at destinasjonslading fungerte for en av dem når begge var på tur samtidig. Vi kommer til å legge chademoadapteret permanent i bilen som ikke er mye på langtur, og oppgradere langtraveren med CCS. Å oppgradere begge til CCS ville ikke gitt oss noen merverdi :)

MaxQ

Har da fått testet og jeg legger merke til at jeg har en parabel kurve for ampere.

Spørsmålene blir rett og slett:
- Skal Amp fra laderen være 120A fra start og opp til 75%?
- Eller endrer amp'en seg også? Lineært eller parabel? Hvor lavt starter den i såfall?
- Hvor lavt starter volten? Antar at denne stiger lineært opp til 350V.

Min erfaring er at på 75% får jeg 107A med 347V som gir 36kW i følge bilen. Over 75% så faller kW fort nedover.
Var alene på stasjonen og slik er erfaringene mine fra tidligere også, jeg får aldri 42kW ved 75%
Forstår jeg det rett når det er her, på 75% at jeg egentlig burde ha fått 120A og 347V (41,6kW teoretisk)?

Ved 40% fikk jeg 100A og 320V og 32kW. Mener dere at jeg her burde fått 120A og 320V og dermed 38kW? Ved 57% var jeg faktisk et kort øyeblikk oppe i 125A, men fortsatt 320V og da 40kW (første gang jeg har sett så høy kW). Det var kortvarig, ved ca 60% så var jeg nede i 35kW igjen (110A og 325V).

Jeg var alene på hele ladestasjonen men tallene er representative for tidligere erfaringer med chademo på ulike stasjoner.

Så hvordan er deres ladekurve? Starter volten på 320 og går opp til 350? og er amperen stabil på 120 opp til 75%? I så fall burde det tilsi at dere får stabilt stigende fra 38 til 42 kW opp til 75% hvor jeg ligger på en parabel kurve som ligger mye lavere.

geear

#14
Fant ikke så mye bilder/screenshots annet enn av supercharging, men hadde iallfall dette av ICU fra 2019 en gang. På laderen vist på bildet.

Dette er nok med CCS-adapter, og sikkert klima på, men har ikke opplevd noen forskjell på chademo eller CCS. Men det finnes noen ladere der ute som fungerer elendig med begge deler. Sjelden over 100A.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA