Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kempower Hurtigladere

Startet av Radiobil1, fredag 16. oktober 2020, klokken 11:34

« forrige - neste »

Lars_F

Sitat fra: diax på mandag 12. april 2021, klokken 20:10
Det stemmer ikke. Kommer du og får 200 kW når du kobler til så vil du hele tiden få det bilen din ønsker. Det er ikke sosialdemokratisk deling. Det er First Come First Serve.

Det er riktig. Kempower har to ulike måter å fordele effekten på og dette er nok en konfigurasjons sak som settes opp under installasjon. Enten deles effekten via en ''sosialdemokratisk'' modell der alle får lik effekt, eller en FIFO-modell som gjør at første bil tilkoblet har prioritet og alle andre andre må stille seg bak i køen. Ladesyklus eller ladekurve på første tilkoblet bil bestemmer hvor mye som frigjøres fortløpende til de andre.
Jobber med hurtiglading i Eviny

Como

Sitat fra: turfsurf på mandag 12. april 2021, klokken 21:35
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. april 2021, klokken 13:11
Bilene må få den effekten de klarer å dra. Dersom tilgjengelig effekt er lavere enn ønsket effekt fordeles det likt.
Så enkelt kan det gjøres.
Akkurat slik ja. Eneste fornuftige måten å gjøre det på. Og slik Tesla etter hvert gjorde det på SuCv2 (innenfor ett stolpepar dog).
"Dersom tilgjengelig effekt er lavere enn ønsket effekt fordeles det likt. "
Mener dere likt i kW eller likt % "fratrekk" i ladehastighet?
Dette er kanskje et litt usannsynlig senario, men fullt mulig. En 400kW stasjon med 6 "pumper". Inn ruller 3 stykk e-Tron og 3 stykk e-Niro på samme tid. Alle med tomt batteri. Nå er tilgjengelig effekt lavere enn ønsket effekt. Skal alle 6 bilene få 66kW eller bør alle få samme % fratrekk i forhold til hva bilene forteller til ladestasjonen at de kan ta imot?
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

turfsurf

Sitat fra: Como på onsdag 14. april 2021, klokken 15:00
. Skal alle 6 bilene få 66kW eller bør alle få samme % fratrekk i forhold til hva bilene forteller til ladestasjonen at de kan ta imot?
I kWt. De med lite batteri / lav ladefart vil uansett fort droppe under tilgjengelig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Como

Sitat fra: Lars_F på onsdag 14. april 2021, klokken 13:58
Sitat fra: diax på mandag 12. april 2021, klokken 20:10
Det stemmer ikke. Kommer du og får 200 kW når du kobler til så vil du hele tiden få det bilen din ønsker. Det er ikke sosialdemokratisk deling. Det er First Come First Serve.

Det er riktig. Kempower har to ulike måter å fordele effekten på og dette er nok en konfigurasjons sak som settes opp under installasjon. Enten deles effekten via en ''sosialdemokratisk'' modell der alle får lik effekt, eller en FIFO-modell som gjør at første bil tilkoblet har prioritet og alle andre andre må stille seg bak i køen. Ladesyklus eller ladekurve på første tilkoblet bil bestemmer hvor mye som frigjøres fortløpende til de andre.
Da har jeg mer tro på FIFO-modellen. Kommer man sent/sist kan man selv velge om man vil koble til å vente på høyere ladehastighet eller vurdere å kjøre til neste ladested hvis man har strøm nok til det.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

turfsurf

Sitat fra: Como på onsdag 14. april 2021, klokken 15:19

Da har jeg mer tro på FIFO-modellen. Kommer man sent/sist kan man selv velge om man vil koble til å vente på høyere ladehastighet eller vurdere å kjøre til neste ladested hvis man har strøm nok til det.
Tesla hadde FIFO modellen først, og gikk over til sosialdemokratisk etter hvert. Den store fordelen med sistnevnte er hvis man bare skal fylle litt, sp slipper man å bli blokkert / blokkere mange andre.

Dette på kost av de som skal lade mye.

Og så er det jo ikke alltid slik at man bare kan kjøre videre hvis stasjonen er busy. Da er det greit å ihvertfall få nok til å komme seg videre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: turfsurf på onsdag 14. april 2021, klokken 17:02
Sitat fra: Como på onsdag 14. april 2021, klokken 15:19

Da har jeg mer tro på FIFO-modellen. Kommer man sent/sist kan man selv velge om man vil koble til å vente på høyere ladehastighet eller vurdere å kjøre til neste ladested hvis man har strøm nok til det.
Tesla hadde FIFO modellen først, og gikk over til sosialdemokratisk etter hvert. Den store fordelen med sistnevnte er hvis man bare skal fylle litt, sp slipper man å bli blokkert / blokkere mange andre.

Dette på kost av de som skal lade mye.

Og så er det jo ikke alltid slik at man bare kan kjøre videre hvis stasjonen er busy. Da er det greit å ihvertfall få nok til å komme seg videre.
Den største ulempen med Tesla SuC v2 er at den lastbalanserer bare mellom to uttak. Da blir det fort veldig merkbart, uansett hvordan man prioriterer. Jo flere uttak man kan lastbalansere mellom, og jo mer detaljert man kan regulere effekten, jo mindre vil brukeren merke av ulemper.(Alternativt, jo mindre effekt må ladeoperatøren ha tilgjengelig.)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på onsdag 14. april 2021, klokken 17:41
Den største ulempen med Tesla SuC v2 er at den lastbalanserer bare mellom to uttak. Da blir det fort veldig merkbart, uansett hvordan man prioriterer. Jo flere uttak man kan lastbalansere mellom, og jo mer detaljert man kan regulere effekten, jo mindre vil brukeren merke av ulemper.(Alternativt, jo mindre effekt må ladeoperatøren ha tilgjengelig.)
Ja, det er jo ganske irriterende hvis man står og lader og det er mange stolpepar ledig, og så kommer en og kobler seg til samme stolpepar som deg.

Det er vel en av grunnene til at Tesla utviklet SuC v3 som lastbalanserer mellom flere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

moderator 2

Kempower sitt system for deling av effekt er veldig spennende. Men husk at dette ikke fungerer på samme måte som lastbalansering av AC ladeanlegg. Hver bil trenger forskjellig spenning inn på batteriet, avhengig av bil/batteritype og hvor i ladesyklusen man er. To elbiler kan derfor ikke dele samme powermodul. Kempower har powermoduler på 40Kw med to kanaler, dvs. at bilene får tildelt 20kW etter behov slik jeg forstår det. Dette krever avansert styring, og selv om hardware nå er på plass, har vel enda ikke Kempower full kontroll på softwaren til dette, og foreløpig er det statisk tildeling av effekt. Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

De fleste ladeprodusenter jobber med tilsvarende systemer som Kempower, men der hver lader får dedikerte powermoduler, men det er hvor mye strøm hver lader får lov til å trekke som begrenses av den totale effekten tilgjengelig. Det blir i prinsippet dyrere enn Kempower sitt system, da man trenger flere powermoduler. Fordelen er at man styrer dette på AC siden, og dermed blir det lettere å styre. 
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Kires

Er veldig for slike anlegg. Vil heller komme til 12 ladere og få litt lavere effekt enn 6 ladere og oppleve kø.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

diax

Sitat fra: moderator 2 på torsdag 15. april 2021, klokken 08:45
Kempower sitt system for deling av effekt er veldig spennende. Men husk at dette ikke fungerer på samme måte som lastbalansering av AC ladeanlegg. Hver bil trenger forskjellig spenning inn på batteriet, avhengig av bil/batteritype og hvor i ladesyklusen man er. To elbiler kan derfor ikke dele samme powermodul. Kempower har powermoduler på 40Kw med to kanaler, dvs. at bilene får tildelt 20kW etter behov slik jeg forstår det. Dette krever avansert styring, og selv om hardware nå er på plass, har vel enda ikke Kempower full kontroll på softwaren til dette, og foreløpig er det statisk tildeling av effekt. Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

De fleste ladeprodusenter jobber med tilsvarende systemer som Kempower, men der hver lader får dedikerte powermoduler, men det er hvor mye strøm hver lader får lov til å trekke som begrenses av den totale effekten tilgjengelig. Det blir i prinsippet dyrere enn Kempower sitt system, da man trenger flere powermoduler. Fordelen er at man styrer dette på AC siden, og dermed blir det lettere å styre.

Nesten riktig :) Kempower har powermoduler med peakeffekt på 50 kW og hver kanal er på 25 kW. 25 kW er altså trinnene/oppløsningen/kvantifiseringstegene til lastbalanseringen. Hos Recharge er det aktivert dynamisk lastbalansering på Espa. Tvedestrand og Leira blir gjort om til lastbalansering innen kort tid.

Hos Kempower er topologien slik at både AC/DC og DC/DC konverteringene sitter i samme modul. Andre systemer har AC/DC sentralt og DC/DC i stolpene. Ulempen her er at det ikke er noen systemer enda med mange stolper. Derfor er Kempower foreløpig en veldig bra løsning for å få ut så mange stolper og ladeplasser som mulig. Men lastbalansering kan gjøres enda bedre enn dette med en bedre topologi. Det går imidlertid ut over kostnaden på utstyret.

Er ikke helt med på det du mener å lastbalansere på AC-siden. Det man ønsker er å ha så høy oppløsning DC/DC konverteringen som mulig for å unngå at mer kapasitet enn nødvendig blir låst til en pågående ladeøkt. Det er likerettet effekt som lastbalanseres opp mot tilgjengelig effekt. AC input er låst.

daktari

Sitat fra: Lars_F på mandag 12. april 2021, klokken 12:02
Hva tenker dere om lastbalansering slik som Kempower har? Vi i BKK har diskutert dette mye, men har foreløpig holdt oss til at laderen skal kunne levere full effekt uansett om du er alene på stasjonen eller om det er biler på alle ladere. Nå bruker vi ladere som deler effekten og kan lade to biler samtidig, men vi lastbalanserer ikke på noen av våre stasjoner.

Lastbalansering betyr at dersom det f.eks. er 400 kW tilgjengelig fra trafo til hele ladestasjonen, så vil effekten du får tildelt variere utfra hvor mange andre som er på stasjonen og lader samtidig. Dvs. ene dagen kan du få 200 kW og andre dagen 25 kW.

Tenker dere at dette er greit?
JEg tenker det må være ganske frustrende å være alene inn på en plass og få ca 200 kW (med EQSen). Budsjetterer en rask burger og dotur. Så plutselig står det 3 andre der, og ladetiden er gått opp fra estimert 30 min til 3-4 timer...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

En annen sak som vil redusere køene, eventuelt gi økt inntjening, er store gebyrer for 90% og oppover-lading. Doble prisen fra 80%, 4-doble prisen fra 90% og opp. Stimulere til høy turnover og heller kjøre til neste lader. På lengre sikt vil dette bli mindre behov, fordi alle i3ene, eGolfene og Leafene som lader tregt og må lade veldig ofte skal vekk fra langturene.
Variabel prising knyttet til kø ville også vært en fordel.
Akkurat nå tjener man vel godt allerede på minuttprisingen for egolf 80% og opp uansett, men kunne altså tjent mer og gjort andre kunder mer fornøyd.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Magnus Hansen

Sitat fra: daktari på fredag 16. april 2021, klokken 13:27
Sitat fra: Lars_F på mandag 12. april 2021, klokken 12:02
Hva tenker dere om lastbalansering slik som Kempower har? Vi i BKK har diskutert dette mye, men har foreløpig holdt oss til at laderen skal kunne levere full effekt uansett om du er alene på stasjonen eller om det er biler på alle ladere. Nå bruker vi ladere som deler effekten og kan lade to biler samtidig, men vi lastbalanserer ikke på noen av våre stasjoner.

Lastbalansering betyr at dersom det f.eks. er 400 kW tilgjengelig fra trafo til hele ladestasjonen, så vil effekten du får tildelt variere utfra hvor mange andre som er på stasjonen og lader samtidig. Dvs. ene dagen kan du få 200 kW og andre dagen 25 kW.

Tenker dere at dette er greit?
JEg tenker det må være ganske frustrende å være alene inn på en plass og få ca 200 kW (med EQSen). Budsjetterer en rask burger og dotur. Så plutselig står det 3 andre der, og ladetiden er gått opp fra estimert 30 min til 3-4 timer...

Dette blir litt søkt. Hvis du antar denne ladestasjonen har 4 uttak på tilsammen 200kW så ville du få minimum en fjerdedel av effekten. Og da øker ladetiden 1.5 timer. Ikke 3-4 timer. Men din hypotetiske stasjon har tydeligvis bare ett uttak på 200kw. Og da er det stor fare for at når du kommer dit må du stå et par timer og vente på en egolf eller leaf foran deg i køen.

Mer realistisk: si du har 500kW  til sammen. Så under fordeles:

1. som i dag. Feks to 200kw og to 50kW
2. smart. 8 uttak med gjennomsnitteffekt på 62.5kw

Jeg kan garantere at du oftere vil få 200kw på scenario 2 enn 1 fordi som det er i dag vil saktelade biler stå på «feil» lader. Og folk vil ikke flytte bilen sin når den er ferdig. Evnt lade til så høy soc at de ikke er i nærheten av å utnytte full effekt

power59

Har akkurat fått testet Kempower sitt system på Espa. Det fungerte utmerket med et av markedets beste og mest informative brukergrensesnitt.

En god og klar skjerm med tydelig skrift som var godt lesbar fra bilen. I tillegg til batteristatus, energimengde og (hold dere fast) effekt, så ble det i terminalen vist en QR-kode som lenket til en app-uavhengig nettside med status på laderen. Enkelt og elegant. Sånn kan det gjøres.

Ingen tvil om at Kempower er i fremste front og at lastbalanserte systemer som dette er fremtiden.

Teslabjørn har laget denne meget interessante videon som viser teknologien bak systemet.
https://www.youtube.com/watch?v=uzDLQ4gIFF4

Anbefales! (både video og Kempower)

ThomasEL

Kempower har (driftet av Recharge) mange ladestolper ved Shell Tvedestrand.

I følge Elbilappen og Chargefinder, så er kun 4 av disse 150kW ladere.
Men i følge Fortums egen app er hele 12 av punktene 150kW.

Er det noen som VET hva som er korrekt?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA