Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kempower Hurtigladere

Startet av Radiobil1, fredag 16. oktober 2020, klokken 11:34

« forrige - neste »

Marius Kotsbak

Denne delingen blir litt problematisk i kombinasjon med minuttprising. Kanskje denne burde vært justert etter hvor stor andel av totalen man har tilgjengelig.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Øyvind.h

Tommel opp til lastbalansering, så lenge den er helt dynamisk og godt programmert.
Bilene må få den effekten de klarer å dra. Dersom tilgjengelig effekt er lavere enn ønsket effekt fordeles det likt.
Så enkelt kan det gjøres.
400kW burde holde fint til 6 stolper med bilparkens sammensetning. Eller - dvs ladeoperatørene har helt sikkert oversikt over snitteffekt på ladesesjoner. Så lenge total effekt delt på antall stolper er noe høyere enn sesjonenenes snitteffekt tenker jeg det blir bra.

Det vil oppstå situasjoner hvor 6 biler med lynlader-kapasitet ankommer med lav SOC, varmt batteri og skal lade samtidig. De vil kanskje bli skuffet. Men - det å få plugget i er veldig mye bedre enn å stå i kø.
For effektiv utnyttelse av stasjonen og raskest mulig avvikling av lading er lastbalansering klart å foretrekke etter mitt syn.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ellemelle

Det er så klart skuffende for de som allerede står og lader med 200kW å plutselig bli redusert til 25 kW bare fordi det kommer inn mange flere biler.

Hvis jeg vet at det å lade på BKK betyr ren bingo om du får 25 eller 200kW, ville jeg alltid valgt en annen leverandør. Eneste unntaket måtte være hvis det var kø på alle ladere i nærheten.

Øyvind.h

Høres vel ikke så sannsynlig ut at 400kW deles på 16 stolper. Det ville blitt alt for lav minimumseffekt. Men som nevnt over er det fornuftig å legge antallet stolper slik at tilgjengelig effekt ved alle i bruk er litt over snitteffekten til en ladeøkt. Antakelig rundt 6 stolper på 400kW.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ellemelle

Det var Lars fra BKK som nevnte at det kunne variere fra 25 til 200 i sitt eksempel.
Hadde det vært en første-mann-til-mølla faktor, kunne det vært fair. Kommer jeg sist aksepterer jeg å måtte lade saktere enn de som kom før meg. Samtidig vil jeg etter hvert rykke fremover og få høyere hastighet.

Men hvis dette er en ren sosialdemokratisk modell, hvor alt deles likt enten du har vært der en time eller et sekund, ville jeg heller peilet meg inn på en konkurrende leverandør som har en ledig plass med garantert hastighet for hele ladeperioden. Alt annet blir for uforutsigbart.

sjokomelk

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. april 2021, klokken 15:50
Høres vel ikke så sannsynlig ut at 400kW deles på 16 stolper. Det ville blitt alt for lav minimumseffekt. Men som nevnt over er det fornuftig å legge antallet stolper slik at tilgjengelig effekt ved alle i bruk er litt over snitteffekten til en ladeøkt. Antakelig rundt 6 stolper på 400kW.
Til sammenligning deler Tesla 350kW på 4 stolper på Supercharger V3.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Porsgrunn

Sitat fra: Lars_F på mandag 12. april 2021, klokken 12:02
Hva tenker dere om lastbalansering slik som Kempower har?

Tenker at det er det som blir standard i fremtiden.

Sitat fra: Lars_F på mandag 12. april 2021, klokken 12:02
Vi i BKK har diskutert dette mye, men har foreløpig holdt oss til at laderen skal kunne levere full effekt uansett om du er alene på stasjonen eller om det er biler på alle ladere. Nå bruker vi ladere som deler effekten og kan lade to biler samtidig, men vi lastbalanserer ikke på noen av våre stasjoner.

Dersom du snur på det så betyr det at når jeg lader med min gamle Leaf så er det fort 75 kW+ som ingen får tilgang til. Hvorfor skal jeg få tildelt 100 kW når jeg på en god dag har 25 kW i snitt på en ladeøkt?

Sitat fra: Lars_F på mandag 12. april 2021, klokken 12:02
Lastbalansering betyr at dersom det f.eks. er 400 kW tilgjengelig fra trafo til hele ladestasjonen, så vil effekten du får tildelt variere utfra hvor mange andre som er på stasjonen og lader samtidig. Dvs. ene dagen kan du få 200 kW og andre dagen 25 kW.

Tenker dere at dette er greit?

Tenker at full utnyttelse av effekt først og fremst betyr mindre kø, og stort sett mer fornøyde kunder. De bilene som lader sakte blir det ingen forskjell for og de som lader fort kan bruke all den effekten som er ledig.

På et ladeanlegg er min erfaring at det er en konstant utskifting av biler slik at noen kom nylig og kan ta høy effekt mens andre nærmer seg slutten og lader saktere. Et scenario hvor alle plassene brukes av biler som trekker høy effekt samtidig tror jeg blir veldig sjeldent og om det skjer får de dele likt på det som er

Magnus Hansen

Ladekø er en større problem enn evnt irritasjon med lavere ladehastighet. Og så er det jo alltid noen leafer og egolfer som skal lade helt til 100% som trekker helt minimalt med strøm de siste 20minuttene. Og så har du de som ikke gidder å plugge ut bilen selv om den er fulladet. Jeg tror det ville blitt en mye bedre opplevelse å fordele de 400Kw på 8 uttak enn 2. og så er det jo sånn at jo større ladestasjon, jo mer egnet er dette. Da jevner det seg ut og det er statistisk mindre sannsynlig at alt for mange rask-ladende biler lader samtidig og er på samme sted i ladekurve

diax

Sitat fra: Marius Kotsbak på mandag 12. april 2021, klokken 13:01
Denne delingen blir litt problematisk i kombinasjon med minuttprising. Kanskje denne burde vært justert etter hvor stor andel av totalen man har tilgjengelig.

Alle HPC hos Recharge har energiprising på drop-in betalingsmetoder. Bruker man andre tjenesteleverandører på denne infrastrukturen som Fortum Charge & Drive, Plugsurfing, Elton fra VG, EasyPark, Newmotion, Digital Charging Services, Has-to-be, - så må man sjekke prisene de opererer med. Recharger stiller sin infrastruktur til disposisjon, og så bruker man den tjenesteleverandøren som gir mening for en selv. Eller drop-in metodene om man foretrekker det.


diax

Sitat fra: Ellemelle på mandag 12. april 2021, klokken 15:11
Det er så klart skuffende for de som allerede står og lader med 200kW å plutselig bli redusert til 25 kW bare fordi det kommer inn mange flere biler.

Hvis jeg vet at det å lade på BKK betyr ren bingo om du får 25 eller 200kW, ville jeg alltid valgt en annen leverandør. Eneste unntaket måtte være hvis det var kø på alle ladere i nærheten.

Det skjer ikke. På Recharge sine Kempower-anlegg er det førstemann til mølla. First come first serve.

diax

Sitat fra: Ellemelle på mandag 12. april 2021, klokken 17:09
Det var Lars fra BKK som nevnte at det kunne variere fra 25 til 200 i sitt eksempel.
Hadde det vært en første-mann-til-mølla faktor, kunne det vært fair. Kommer jeg sist aksepterer jeg å måtte lade saktere enn de som kom før meg. Samtidig vil jeg etter hvert rykke fremover og få høyere hastighet.

Men hvis dette er en ren sosialdemokratisk modell, hvor alt deles likt enten du har vært der en time eller et sekund, ville jeg heller peilet meg inn på en konkurrende leverandør som har en ledig plass med garantert hastighet for hele ladeperioden. Alt annet blir for uforutsigbart.

Det stemmer ikke. Kommer du og får 200 kW når du kobler til så vil du hele tiden få det bilen din ønsker. Det er ikke sosialdemokratisk deling. Det er First Come First Serve.

diax

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. april 2021, klokken 15:50
Høres vel ikke så sannsynlig ut at 400kW deles på 16 stolper. Det ville blitt alt for lav minimumseffekt. Men som nevnt over er det fornuftig å legge antallet stolper slik at tilgjengelig effekt ved alle i bruk er litt over snitteffekten til en ladeøkt. Antakelig rundt 6 stolper på 400kW.

Det kommer an på use case etter min mening. Den beste måten å lade på er så sakte som overhodet mulig uten at man behøver å vente på bilen. Det er også det beste for strømnettet og vår felles utnyttelse av dette.

diax

Sitat fra: sjokomelk på mandag 12. april 2021, klokken 17:19
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. april 2021, klokken 15:50
Høres vel ikke så sannsynlig ut at 400kW deles på 16 stolper. Det ville blitt alt for lav minimumseffekt. Men som nevnt over er det fornuftig å legge antallet stolper slik at tilgjengelig effekt ved alle i bruk er litt over snitteffekten til en ladeøkt. Antakelig rundt 6 stolper på 400kW.
Til sammenligning deler Tesla 350kW på 4 stolper på Supercharger V3.

Man må ikke ha 8 satellitter på 600 kW. Man kan også velge å ha 2 eller 3. Poenget er å få plassert så mange ladeuttak som overhodet mulig uten at det går utover brukeropplevelsen. Ettersom bilene fremover vil lade med høyere effekter er det naturlig å tilpasse dette.

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. april 2021, klokken 13:11
Bilene må få den effekten de klarer å dra. Dersom tilgjengelig effekt er lavere enn ønsket effekt fordeles det likt.
Så enkelt kan det gjøres.
Akkurat slik ja. Eneste fornuftige måten å gjøre det på. Og slik Tesla etter hvert gjorde det på SuCv2 (innenfor ett stolpepar dog).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

power59

Det absolutt beste for oss alle er det systemet som mest effektivt utnytter ladestasjons installerte makseffekt. Det gir størst samlet kapasitet, kortest ladetid og minst kø.

I dag har vi ladestasjoner med få "pumper" (med unntak av Tesla sine superchargers) og biler som lader med varierende effekt. Det gir lite effektiv utnyttelse av det totale potensialet og mye "død" kapasitet.

I tilsvarende "utility"-systemer - det være seg generell strømforsyning eller f.eks. vann- og avløpssystemer med mange forbrukere - dimensjoneres det alltid med samtidighet. Med få brukere - f.eks. i en ladestasjon med to "pumper" - har man ingen samtidighetseffekt og installert effekt må være summen av makseffektene pr. "pumpe".

Den ideelle ladestasjonen er derfor en stasjon med MANGE "pumper" der hver bil får den ladeeffekten den til enhver tid kan motta - inntil ladestasjonens makseffekt er nådd. Når ladestasjonens makseffekt er nådd kan nye biler som kobles til vente på tur, ev. så kan alle få redusert fordelt effekt - alt avhengig av hva som er teknisk mulig.

Så - JA - fremtiden er ladestasjoner med flere pumper og lastbalansering.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA