Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Betaling for gratis kartoppdatering

Startet av drmunch, fredag 16. oktober 2020, klokken 11:20

« forrige - neste »

drmunch

Jeg har en 2016 Kia Soul og lurer på dette med kartoppdateringer:

- Da jeg kjøpte den, ble jeg informert om at man kunne laste laste ned oppdatering selv fra Kia sine nettsider, legge på minnekort og plugge i. Det hørtes jo veldig greit ut, men denne løsningen forsvant ganske kjapt.
- Deretter ble det endret til at man måtte på verksted for å få oppdatering, som var greit nok siden den skulle inn på service uansett.
- I 2018 den inne for en reklamasjonssak (AC) og jeg ba dem oppdatere i samme slengen. I etterkant oppdaget jeg at de uten forvarsel hadde tatt betalt 300'ish kroner for dette, med den forklaring at oppdatering bare var gratis om man utførte den i sammenheng med service  ???
- Da jeg tok kontakt om service i 2019, fikk jeg vite at de nå tok 645kr for "jobben" selv om selve oppdateringen er gratis! >:( Å få minnekortet i hånden og gjøre det selv var "ikke mulig" uten noen forklaring.

Det gjorde saken enkel for min del: Jeg gikk over til mitt lokale Meca-verksted da det sparer meg en halvtimes kjøring hver vei, koster mindre og jeg får med 1 års mobilitetsgaranti/gratis veihjelp uten egenandel  :D

Men jeg lurer litt på andre sin erfaring: Tar alle betalt for denne såkalte jobben? Ut i fra den opprinnelige veiledningen til oppdatering, er det snakk om å plugge i minnekortet, trykke "update" på skjermen og vente et kvarters tid.
Jeg lurer også på om BOS faktisk KAN gjøre dette? Det var ikke slike forbehold da jeg kjøpte bilen så jeg føler meg lurt. 645kr høres jo ikke så voldsomt ut, men med 6 slike oppdateringer på 7 år blir det nesten 3870kr, uten å ta høyde for at de garantert øker denne prisen hvert år.

Erfaringer og meninger?

Stig-Arne

Fikk den gratis i forbindelse med service iallefall.
Eller, man kan si "gratis", servicen på KIA soul er ikke direkte billig uansett.

power59

Såpass må det være - ny KIA nøkkel koster jo kr. 9300,- https://www.dinside.no/motor/fikk-prissjokk/72814040

BOS og andre bruker massive beløp på markedsføring for å skaffe kunder og bygge kundelojalitet - for så å sende kundene til konkurrentene pga. peanuts og ufin prising. Smart! Har de glemt at "En kunde i hånda er bedre enn ti på taket!"

Kart til bilnavigatorer er alltid utdatert. Fikk nytt kart i Soulen i sommer og det var i hvertfall ett år på etterskudd i enkelte områder.

Det enkleste og beste alternativet er Google maps og mobiltelefon på holder i bilen. Et annet og meget godt alternativ som alltid kan stå oppkoblet er en gammel (eller ny) Garmin bil-gps med openstreetmap.org installert. Openstreetmap til Garmin kan lastes ned fra frikart.no. Enkel installasjon ved å dra kartfila over på SD kortet i gps'n.



RJK

Tror du bør sjekke kontrakten din, da flere har en klausul om at det er gratis i 3-5 år. Om de skal ha betalt grovt for jobben som kan kjøre seg selv mens de ellers driver på i bilen, så synes jeg det er smålig. Det er under ett minutts jobb å sette i brikken og starte den, og noen svært få sekunder på å ta ut minnekortet etterpå, så lenge det ikke feiler.


Da kunne de heller solgt minnekort med oppdateringen til en 100-150 kroner, mot at man tok jobben selv. Pga virus-trusler, så ville jeg ha forståelse for at man ikke kommer drassende med egne minnekort.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA