Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

noe jeg bør vite før et evt kjøp?

Startet av Sunshine, fredag 16. oktober 2020, klokken 10:33

« forrige - neste »

Noldus71

C-Zero 2016
Kia e-Niro 2019

geear

Sitat fra: automat på søndag 18. oktober 2020, klokken 16:53
Sitat fra: geear på søndag 18. oktober 2020, klokken 11:24


Så lav ladefart har vi aldri hatt på vår, selv ikke på 50kW ladere, da snitter den typisk på 45kW+. Og siden den har halvparten av forbruket til for eksempel e-Tron, Model X og i-Pace, så lader den dobbelt så mange kilometer på samme tid på 50kW ladere. Selv på 150kW-ladere matcher den de i km/t, på grunn av ~76kW ladefart og halvt forbruk.


Da må Kiaen være ekstremt energieffektiv. TMX' en min har generelt 50% høyere forbruk enn Ioniq'en min. Og det er ikke mange biler som slår Ioniq på effektivitet.

Enerigibruk rapportert av ladestasjon på jobben, etter 6 mils kjøring.
Vel, vi snitter vel rundt 145Wh/km med Niroen, mot 275Wh/km på Model X, så helt dobbelt er det ikke, men ikke så langt unna heller. Og noe må tilskrives henger og tung høyrefot, men jevnt over er Niroen mye mer realistisk enn alle andre elbiler jeg har eid/kjørt..

jkirkebo

Sitat fra: geear på søndag 18. oktober 2020, klokken 18:05
Sitat fra: automat på søndag 18. oktober 2020, klokken 16:53
Sitat fra: geear på søndag 18. oktober 2020, klokken 11:24


Så lav ladefart har vi aldri hatt på vår, selv ikke på 50kW ladere, da snitter den typisk på 45kW+. Og siden den har halvparten av forbruket til for eksempel e-Tron, Model X og i-Pace, så lader den dobbelt så mange kilometer på samme tid på 50kW ladere. Selv på 150kW-ladere matcher den de i km/t, på grunn av ~76kW ladefart og halvt forbruk.


Da må Kiaen være ekstremt energieffektiv. TMX' en min har generelt 50% høyere forbruk enn Ioniq'en min. Og det er ikke mange biler som slår Ioniq på effektivitet.

Enerigibruk rapportert av ladestasjon på jobben, etter 6 mils kjøring.
Vel, vi snitter vel rundt 145Wh/km med Niroen, mot 275Wh/km på Model X, så helt dobbelt er det ikke, men ikke så langt unna heller. Og noe må tilskrives henger og tung høyrefot, men jevnt over er Niroen mye mer realistisk enn alle andre elbiler jeg har eid/kjørt..

Oj, det var høyt. Jeg har årssnitt på 232Wh/km med TMX og har svært mye hengerkjøring (30-40% av årlig kjørelengde tipper jeg med tildels ganske tung varehenger (Tysse 2600kg boggihenger med 320x180cm plan og 50cm karmer)). Uten hengerkjøring vil jeg tro årssnittet hadde ligget på omkring 210Wh/km, og dermed godt under 200Wh/km på sommerføre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RoadRunner

Er å snik-titter på denne tråden og lurer på å kjøpe e-Niro.

Forbruket på min forhenværende Tesla Model S P85 var på 105.000 km over 5år på 221 Wh/km. Majoriteten av disse ble kjørt i Møre og Romsdal og Trøndelag, typisk i vått føre og mye bakker opp og ned :-D.

Så til de som sammenligner forbruk i praksis, så er det viktig å være oppmerksom på at kupert terreng vs. flatt terreng og tørt vs. vått føre påvirker forbruket mye.
Er forøvrig imponert av snitt på 232 Wh/km på TMX med mye henger-kjøring, jkirkebo!
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

geear

Har hatt noen dager med e-Niroen nå, og må si at den bruker jammen en del den og på småkjøringen med samme kjørestil som jeg har med X, selv om den er mye daffere.

Tjomsas

Sitat fra: geear på torsdag 19. november 2020, klokken 21:52
Har hatt noen dager med e-Niroen nå, og må si at den bruker jammen en del den og på småkjøringen med samme kjørestil som jeg har med X, selv om den er mye daffere.

Ja, den bruker en del på småkjøring når mesteparten går til oppvarming. Var oppe i 500 Wh/km tidligere i dag. Siste uka ligger jeg på ca. 170.

Olemann

#21
Imponerende lavt forbruk/høy effektivitet på eNiro.  Kjørte i sommer fra Stavanger, over fjellet v/Suleskar, Dalen og Kongsberg, Drammen,  forbruk på 12.8 kWt. 
Det er svært mye opp/ned på denne turen. Kjørte rett nok bevisst, men fulgte trafikken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA