Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

noe jeg bør vite før et evt kjøp?

Startet av Sunshine, fredag 16. oktober 2020, klokken 10:33

« forrige - neste »

Sunshine

Er det noen store "ulemper " ved denne bilen? Likte godt å kjøre den ved prøvekjøring. Rekkevidden er god, og plassen OK. (så først på Kona,men den ble i minste laget. Vurdert også E-soul, men E-niro tiltrekker meg mer utseendemessig og bagasjen virker noe større mtp plass til bur?)
Er det eller noe jeg bør vite før kjøp som man ikke blir automatisk opplyst om? Mye feil på disse? Kundeservice fra Kia ved evt feil? Lading etc. funker bra? er det forresten varmepumpe på de? Og en app som virker til å forvarme?

Olemann

#1
Svært fornøyd med min.  Hatt  8 andre elbiler før.

Varmepumpe:  Fikk 16 linker når jeg søkte i denne gruppen, du får mange tilslag på app også.  Lading og hundebur er det enda mer å lese om, måling av bagasjerom, video etc. - lykke til med søkingen! :D

Sitat fra: Sunshine på fredag 16. oktober 2020, klokken 10:33
Er det noen store "ulemper " ved denne bilen? Likte godt å kjøre den ved prøvekjøring. Rekkevidden er god, og plassen OK. (så først på Kona,men den ble i minste laget. Vurdert også E-soul, men E-niro tiltrekker meg mer utseendemessig og bagasjen virker noe større mtp plass til bur?)
Er det eller noe jeg bør vite før kjøp som man ikke blir automatisk opplyst om? Mye feil på disse? Kundeservice fra Kia ved evt feil? Lading etc. funker bra? er det forresten varmepumpe på de? Og en app som virker til å forvarme?

repvik

2020-modell og nyere har app.
Mtp bur har jeg bestilt Variocage Compact L, som visstnok skal passe bra. Det er såpass lavt gulv at de aller fleste burene som får plass ikke kan åpnes uten å løfte de ut. Gulvet kan dog bygges opp med originale deler, men da mister man også en del plass...

vinterdekk

2021 modellene har mulighet til å trekke 300 kg på kroken, ville personlig satt meg opp på liste for å bestille en sånn nå på slutten av 2020. KIA har vært bakpå med å dekke etterspørselen av e-Niro så det er ikke noen kampanjer eller rimelige bruktbiler tilgjengelig for eksisterende modell uansett.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Sunshine

Sitat fra: vinterdekk på fredag 16. oktober 2020, klokken 19:50
2021 modellene har mulighet til å trekke 300 kg på kroken, ville personlig satt meg opp på liste for å bestille en sånn nå på slutten av 2020. KIA har vært bakpå med å dekke etterspørselen av e-Niro så det er ikke noen kampanjer eller rimelige bruktbiler tilgjengelig for eksisterende modell uansett.

Ja, forhandler hadde noen 2021 mod. som ikke var altfor langt unna, så ventetiden ble ikke altfor lang om jeg bestiller nå snart. Var bare dette med å bestemme seg :laugh:

Barid Bel

Det har vært uklarhet rundt dette med minne på skinnseter, det er endret i 2021 og nå må det bestilles spesifikt. Husk at det er service hver 15000km, som er en ekstra kostnad, spesielt når en stor amerikansk konkurrent har hver 40'. Se litt på pdf-prislisten som ligger ute, den er for 2021 mens konfiguratoren ikke virker helt oppdatert.

3fas lader som ekstrautstyr gir bare mening hvis dere har 400v anlegg hjemme. Vi har ikke, så vi har bestilt 32a 1fas og bruker Tibber for å ha mest mulig kontroll.

Har varmepumpe og app. Hvis du har lyst til å se litt på YouTube så er det en likandes britisk kar som kaller seg Mr.Ev som har en bunke Niro-videoer. https://www.youtube.com/c/AndrewTill
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Sunshine

Sitat fra: Barid Bel på lørdag 17. oktober 2020, klokken 07:47
Det har vært uklarhet rundt dette med minne på skinnseter, det er endret i 2021 og nå må det bestilles spesifikt. Husk at det er service hver 15000km, som er en ekstra kostnad, spesielt når en stor amerikansk konkurrent har hver 40'. Se litt på pdf-prislisten som ligger ute, den er for 2021 mens konfiguratoren ikke virker helt oppdatert.

3fas lader som ekstrautstyr gir bare mening hvis dere har 400v anlegg hjemme. Vi har ikke, så vi har bestilt 32a 1fas og bruker Tibber for å ha mest mulig kontroll.

Har varmepumpe og app. Hvis du har lyst til å se litt på YouTube så er det en likandes britisk kar som kaller seg Mr.Ev som har en bunke Niro-videoer. https://www.youtube.com/c/AndrewTill

Kjører mest sannsynlig ikke over 15` i året så da vil det jo være en gang i året ish, det er vel likt som mange andre?
Vi har easee lader og tibber men bare 16 A. Så går ikke altfor fort, men duger i hverdagen når vi ikke kjører lengre. Mannen har E-tron som er hovedbil nå. Lader fint om natten et par ganger i uka ca ,ellers har han lader på jobb også ved behov. Aldri trengt å hurtiglade annet enn på norgesferie i år.
Jeg vil heller ikke trenge å lade mer en en gang i uka ish med den vanlige kjøringen til og fra jobb og noen småturer ellers med en e-niro, så tror det fortsatt skal holde. Har evt mulighet til å oppgradere systemet om behovet skulle komme, men valgt å spare de kronene til vi ser om det blir behov. Kort vei til evt ladestasjoner om behovet skulle være der en gang innimellom. Jeg har også mulighet til å lade på jobben min ved behov.

Selger snakket om ca 440,- for 21 modellen nå, exclusive. Har ikke fått konkret tilbud ennå da jeg skulle tenke litt på det etter prøvekjøringen først.

Sunshine

Sitat fra: vinterdekk på fredag 16. oktober 2020, klokken 19:50
2021 modellene har mulighet til å trekke 300 kg på kroken, ville personlig satt meg opp på liste for å bestille en sånn nå på slutten av 2020. KIA har vært bakpå med å dekke etterspørselen av e-Niro så det er ikke noen kampanjer eller rimelige bruktbiler tilgjengelig for eksisterende modell uansett.

Nei jeg har sett litt på finn etc og 21 modellen er ikke langt unna de nye 20 modellene i pris. Brukte er det veldig lite utvalg av også

Barid Bel

Sitat fra: Sunshine på lørdag 17. oktober 2020, klokken 09:56
Sitat fra: Barid Bel på lørdag 17. oktober 2020, klokken 07:47
Det har vært uklarhet rundt dette med minne på skinnseter, det er endret i 2021 og nå må det bestilles spesifikt. Husk at det er service hver 15000km, som er en ekstra kostnad, spesielt når en stor amerikansk konkurrent har hver 40'. Se litt på pdf-prislisten som ligger ute, den er for 2021 mens konfiguratoren ikke virker helt oppdatert.

3fas lader som ekstrautstyr gir bare mening hvis dere har 400v anlegg hjemme. Vi har ikke, så vi har bestilt 32a 1fas og bruker Tibber for å ha mest mulig kontroll.

Har varmepumpe og app. Hvis du har lyst til å se litt på YouTube så er det en likandes britisk kar som kaller seg Mr.Ev som har en bunke Niro-videoer. https://www.youtube.com/c/AndrewTill

Kjører mest sannsynlig ikke over 15` i året så da vil det jo være en gang i året ish, det er vel likt som mange andre?
Vi har easee lader og tibber men bare 16 A. Så går ikke altfor fort, men duger i hverdagen når vi ikke kjører lengre. Mannen har E-tron som er hovedbil nå. Lader fint om natten et par ganger i uka ca ,ellers har han lader på jobb også ved behov. Aldri trengt å hurtiglade annet enn på norgesferie i år.
Jeg vil heller ikke trenge å lade mer en en gang i uka ish med den vanlige kjøringen til og fra jobb og noen småturer ellers med en e-niro, så tror det fortsatt skal holde. Har evt mulighet til å oppgradere systemet om behovet skulle komme, men valgt å spare de kronene til vi ser om det blir behov. Kort vei til evt ladestasjoner om behovet skulle være der en gang innimellom. Jeg har også mulighet til å lade på jobben min ved behov.

Selger snakket om ca 440,- for 21 modellen nå, exclusive. Har ikke fått konkret tilbud ennå da jeg skulle tenke litt på det etter prøvekjøringen først.

440 var tilbudet vi fikk også - exclusive med skinn, vinterdekk og metallic ekstra, så det burde være oppnåelig. Det er litt morro å prøve elbiler, men med vårt behov for rekkevidde-plass-pris kombinasjonen havnet vi rett på en av koreanerne, så valget av Niro var enkelt.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Uerfaren

Samme tilbud som vi fikk. Prøvekjørte tidligere i uken og likte den veldig godt, så vi bestilte (vår første elbil) i går. Dette blir vår eneste bil.

Noldus71

E-niro er en praktisk bil med god plass og rekkevidde, noe som for de aller fleste vil være det viktigste. Hvis man skal lete etter noe sette fingeren på er det 1) kupestøy, 2) ikke tilhengerfeste, 3) hurtiglading er i praksis ca 40kw, og 4) lyden hver gang du starter bilen. Jeg er likevel storfornøyd med niroen min, droppet Tesla3 og Leaf62 etter å ha prøvekjørt alle 3. Kjørte langtur i sommer med 3 store barn (måtte ha takboks for anledningen) uten problemer med verken plass eller rekkevidde.


Sent from my iPhone using Tapatalk
C-Zero 2016
Kia e-Niro 2019

geear

Hva mener du med i praksis 40kW hurtiglading?

Så lav ladefart har vi aldri hatt på vår, selv ikke på 50kW ladere, da snitter den typisk på 45kW+. Og siden den har halvparten av forbruket til for eksempel e-Tron, Model X og i-Pace, så lader den dobbelt så mange kilometer på samme tid på 50kW ladere. Selv på 150kW-ladere matcher den de i km/t, på grunn av ~76kW ladefart og halvt forbruk.

Ellers har vi hatt én feil på vår, på 1,5 år og 20kkm, det var vannlekkasje inn ved bakluka. Fikk lånebil og det ble selvfølgelig tatt på garanti. Tok riktig nok fem uker, men hadde el-lånebil hele perioden.

Ting å være obs på - kjørefølelse. Jeg finner meg av en eller annen grunn ikke til rette i Niroen, syns den er litt masete å kjøre, for brå overgang til regen, og liker ikke sitteposisjonen, mens madammen er kjempeglad i den, og tar heller den enn vår Model X når hun kjører tur-retur østlandet. Dette finner du uansett ut av på en femminutters prøvetur.

Olemann

#12
Kjørefølelse og kjørestilling er noe av det jeg liker best med bilen.  Derfor bl.a. TM3 og Polestar 2 ble kuttet.
Meget godt sete, støtte uten å presse på sidene, og sitteputen er myk uten å være pløsete.
Vinkel og stilling for venstre fot er optimal.  Man setter seg ikke ned som i TM3 eller PS2, men heller ikke opp som i en stor SUV.
Så har den litt storbilbevegelse pga tyngden, dette er fint, forutsatt at man ikke kjører hardt, da kan den være litt gyngende, men dette merkes kun i spesielle situasjoner med kast og sving samtidig og om man har mye bagasje eller tunge folk bak. Den er raskere enn den handling-messig er satt opp for, men er man bevisst på dette er det ingen stor sak.

vinterdekk

Ja, sittekomforten var heller ikke like øyeblikkelig god i Niro'en som den forrige bilen min. Ble litt anspent i siden, men etter å ha kjørt ett-par måneder var det som om setet (eller ryggen) satt seg og nå trives jeg bak rattet uansett kjørelengde.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

automat

Sitat fra: geear på søndag 18. oktober 2020, klokken 11:24


Så lav ladefart har vi aldri hatt på vår, selv ikke på 50kW ladere, da snitter den typisk på 45kW+. Og siden den har halvparten av forbruket til for eksempel e-Tron, Model X og i-Pace, så lader den dobbelt så mange kilometer på samme tid på 50kW ladere. Selv på 150kW-ladere matcher den de i km/t, på grunn av ~76kW ladefart og halvt forbruk.


Da må Kiaen være ekstremt energieffektiv. TMX' en min har generelt 50% høyere forbruk enn Ioniq'en min. Og det er ikke mange biler som slår Ioniq på effektivitet.

Enerigibruk rapportert av ladestasjon på jobben, etter 6 mils kjøring.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA