Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Byttet kabel fra 3 fas til 1 fas på 230v 1fas anlegg- tregere lading, hvorfor?

Startet av andy76, fredag 16. oktober 2020, klokken 08:32

« forrige - neste »

andy76

Har en esoul uten 3 fas 11,2 kW opsjonen.
Trengte lengre kabel og kjøpte Mennekes 32a 1fas 7,5 meter.
Ser i displayet på bilen at den lader 4,9kw noe som passer da jeg har lagt inn sperre i min ecolite stasjon på 22a.
Har også en citigo og da jeg skulle ladet denne inatt med denne 1fas kabelen viste det seg at den ikke ladet på mer enn ca 3kw.
Med original kabel (3fas) så har den ladet på ca 5kw-noe som passer sett opp mot farten jeg fikk på esoul.
Men hvorfor lader denne kabelen kun 3kw på Citigo? Meg bekjent har jeg ikke 3fas i huset.
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

sjokomelk

e-Up lader med 2 x 16A. Og det mangler sikkert en softwareoppdatering på bilen din for at den skal fungere med 1x32A (eller 22A i ditt tilfelle). Hvis du ser i e-Up/Mii/Citigo-delen av forumet her, så ser du flere rapporterer om akkurat det samme, og at det er løst med en oppdatering.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

andy76

Hei Sjokomelk og takk for svar :+1: :+1: .
Tenker du at dette gjelder tilfellet mitt- ift at jeg bare har 1 fas i huset.
Det var
ladekabel som var 32a 3 fas som ga ca 5000 watt mens
ladekabel som var 32a 1 fas som bare ga ca halvparten



Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

sjokomelk

Ladekabelen og at du har 1-fas har ingenting med dette å gjøre. Feilen ligger i bilen din. Den må til Møller for en softwareoppdatering for å kunne lade med mer enn 16A på én fase.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA