Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Serivce priser

Startet av wakas akhtar, fredag 16. oktober 2020, klokken 01:12

« forrige - neste »

elektrolux

#15
Samme pris som jeg fikk på BMWen min. Betalte til slutt 360 kr etter å ha tatt de tingene jeg selv kunne ta selv. Bremseveske, sjekk av lys og bremser etc.

Husk at dette er et forretningskonsept for å opprettholde en cashflow fra kunden til merkeforhandleren. Mesteparten av den såkalte "serviceen" er sjekk av funksjon og feil, og det er verdiløst idet en har gjort det, og noe bilen og fører uansett selv gjør hver gang en kjører. Er det noe feil enten med lys eller bremser kommer det jo feilmelding på det.

https://youtu.be/xwsHidbzfmw

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Men du er av den nevenyttige sorten som meg, men vet ikke om jeg gidder lenger :-)

Husker for noen år siden så hadde jeg en kollega på jobb som skiftet oljen selv før service. Årsaken var at han hadde en Toyota Landcruiser som skulle ha nær 10 liter olje. Vi hadde motorklubb der man fikk kjøpt god olje til innkjøpspris og bukk der man lett kunne skifte selv. Det ble fort kanskje mange kroner i olje, og den man får på versted er ikke av den billige sorten...

Når han leverte bilen ga han beskjed om dette men allikevel ble oljen skiftet og kom på faktura. Det ble litt leven etter dette men han slapp å betale for olje, så ikke altid lett dette :-)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

arthur

Sitat fra: scholro på søndag 11. september 2022, klokken 10:58
Takk for de siste innspillene 👍. Viktig å ikke miste garantien selvfølgelig.

Meg bekjent så mister man ikke garantien generelt, men hvis dersom og i fall manglende utført service på merkeverksted kan synliggjøres som årsak til problemet og da kun på det problemet som det konkret gjelder. I tillegg har man Forbrukerkjøpsloven i "bakhånd". Mange forhandlere spekulerer åpenbart i å skremme kundene til å utføre slike dyre servicer.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

Sitat fra: arthur på tirsdag 13. september 2022, klokken 09:56
Sitat fra: scholro på søndag 11. september 2022, klokken 10:58
Takk for de siste innspillene 👍. Viktig å ikke miste garantien selvfølgelig.

Meg bekjent så mister man ikke garantien generelt, men hvis dersom og i fall manglende utført service på merkeverksted kan synliggjøres som årsak til problemet og da kun på det problemet som det konkret gjelder. I tillegg har man Forbrukerkjøpsloven i "bakhånd". Mange forhandlere spekulerer åpenbart i å skremme kundene til å utføre slike dyre servicer.
Du har sikkert rett men det kan være lurt å lese seg opp på vilkårene. Man kjøper seg på en måte ut av problemer. Gud vet hvor mye jeg har brukt på forsikringer opp i gjennom uten å ha trengt det.... Service prisen  kan synes høy, men nå var første service gratis og bilen skal ha service annen hvert år. Det finnes merker som skal ha sjekk hvert år.

Folk får vurdere selv men velger i alle fall å følge service programmet så lenge bilen har garanti.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

chargedup

Garantivilkårene kan si at service skal tas på verksted for å gjelde. Garanti er noe som altså selger gir deg utover lovkravene i Norge.

Reklamasjonsretten varer i 5 år uansett om du har hatt bilen på service eller ikke. Det er da viktig å merke seg at forhandler/verksted da kan påberope seg at denne feilen kunne/burde ha vært fikset på et tidligere stadium ved service og at følgefeil ikke alltid repareres gratis. For å ta et eksempel vet jeg om en elbil (ikke I-pace) som har hatt noe trøbbel med irring på kontakten på batteriet. Hadde bilen hatt service ville noen ha renset og evt byttet støpselet og dermed vet jeg at denne aktuelle forhandleren nektet å godta reklamasjonen på nytt batteri (da irringen hadde ødelagt kontakten som sitter fast i batteriet og ikke kan kjøpes som egen del) pga bilen ikke hadde blitt vedlikeholdt.

Jeg ville aldri i verden latt en elbil, med garanti, som er verdt 4-5-600' gå uten service. Batteriet alene kostet vel ca 380' for et par år siden, så man må vel regne med godt over 400' for det nå. Er man handy, har bukk og interesse ser jeg ingenting galt med privat vedlikehold når bilen er eldre, men jeg drister meg til å tro at det skal mye til for at det er prisøkende ved et salg.

Pris dere lykkelige for at dere ikke har Hyundai Ioniq 5 som har servicekostnader på rundt 20' de første 3 årene :P
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

scholro

Uff, det er vanvittig mye for service de første 3 år. Ikke akkurat et lokketilbud.

scholro

Fikk pristilbud fra NAF på kr. 2272,- for denne servicen ......

Ingeniøren

Sitat fra: scholro på torsdag 15. september 2022, klokken 18:09
Fikk pristilbud fra NAF på kr. 2272,- for denne servicen ......

Interessant. Forutsetter denne prisen NAF medlemskap ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

scholro

Ja, det er med medlemsrabatt på 10%.

Tellus

Drøye 5000 hvert andre år er ikke så galt. Amperaen koster typisk 4000 årlig hos forhandler.

4Matic Fanatic

Sitat fra: scholro på fredag 09. september 2022, klokken 16:50
Skal snart ha bilen på sin annen service. Den første var jo gratis, men er det noen som har erfart hva som blir prisen på stipulert annen service på merkeverksted?
Andreservicen var også gratis for meg, rakk den i vinter innen bilen var 3 år.

Ingeniøren

Tenker det kan være greit å ha NAF i bakhand for service nå som det er så mye støy på forhandler siden...

Du får gi oss en tilbakemelding om du velger å bruke NAF - skal vel ikke være noe problem i forhold til garanti mener jeg (?)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elgee

Har nå kjørt 94000km og 3. service kommer opp om 5000km (senest 102000). De 2 første var inkludert, men jeg spurte pris hos merkeforhandler i Bergen for nr 3, og svaret var kr 19000,-. Er godt over min forventning og forklaringen skal være at det skal byttes 4 fleks bremseslanger, i tillegg til vanlige filter og sjekk. Andre som har erfaringer/tilbud på denne?

elektrolux

#28
La meg regne litt:

19 000 kr for "storservice" som betyr at 4 bremseslanger skal byttes i tillegg til den vanlige 6000 kr service = 13 000 kr eller kr 3250.- / slange ferdig montert.

Ikke rart NAF og andre hiver seg på og underbyr merkeforhandleren.

Å bytte en bremseslange er en enkel jobb som denne videoen viser: https://www.youtube.com/watch?v=yGNljntB0lM&ab_channel=JackTekkel

Bremseslanger er også normalt svært rimelig, så her er sparepotensialet ekstremt. Faktisk nok til å invitere partneren med på en uke i syden, eller underby andre biler ved salg med over 10 000 kr og likevel gå i pluss. ;)

Her må likevel Jaguar applauderes for å tenke sikkerhet med å sette opp et bytteintervall på bremseslangene. Er selv vant med å bruke dem opp og bytte når en merker at de buler/blokkerer under trykk. Det er noe som en oppdager ved en typisk bremsetest på en grusvei og ser etter merker, eller på en EU kontroll. Som regel holder slike slanger svært lenge, og jeg mener jeg selv kun har byttet et par stk på over 100 egne biler i løpet av 40 år.

Lurer på om de også har lignende regime for bytte av annet sikkerhetsutstyr som setebelter, og pyroteknisk utstyr som beltestrammere og airbag?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Det var dyre bremseslanger, da tror jeg jeg gjør det selv - kommer først etter at garanti er gått ut...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA