Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bulker og striper i bunnplate/batterikasse

Startet av Chilton, mandag 11. desember 2023, klokken 19:41

« forrige - neste »

Chilton

Vi har vært uheldiog på en dårlig vei og slått nedi og fått 2 bulker og endel striper i batterikasse under bilen.

Opplever ingen varsler eller kortere rekkevidde og bilen fungerer som normalt, hittil iallefall.

Hva tenker dere - er dette noe som bør repareres, dvs bytte batterikasse, eller ikke ? Jeg regner jo med dette er et stort minus ved eventuelt salg av bilen.


Ingeniøren

Tror dette fort er en forsikringssak.

Lå nylig et I-Pace batteri på Finn med minimale utvendige skader og som trolig var byttet på forsikring. Ville tatt kontakt med forhandler/forsikringsselskap for en vurdering.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

#2
dette godtas visst:

Dents and depressions are acceptable if they are
in accordance with the data below:
Any damage present must not exceed 5mm
Maximum quantity of 10 dents or
depressions that meet the above criteria are
acceptable across the surface of the lower
protection plate.
Maximum quantity of 10 dents or
depressions located on the outer aluminum
extrusion as shown as label (5) G267676
are acceptable

Scratches exceeding 0.5mm in depth are
acceptable providing they are in accordance with
the data below:
The maximum depth is less than 2mm
Length 500mm - Quantity 1 / m²
Length 200mm - Quantity 2 /m²
Length 100mm - Quantity10 / m
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

chargedup

https://www.motor.no/bilhold-bilskader-forbrukerrettigheter/dette-hullet-i-bunnplaten-koster-356000-kr-a-reparere/190729 Regn med sikkert 400' nå idag...

Hvis du har forsikring som dekker det, bytt det hvis det er større skader enn i innlegget over.
Hvis du ikke har forsikring som dekker det, tror jeg Aarsby bil (jaguar verksted) kunne fikse det relativt rimelig uten å bytte, evt tredjepartsverksteder som elbilmek osv. Da har du selvfølgelig ikke garanti for batteriet lenger, ettersom kassen fortsatt ikke er reparert ihht Jaguars retningslinjer.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Chilton

Takk Maxwell_400.

Bilen er gått "langt", snart 100.000 km, så har vurdert en stund å bytte også før den går veldig langt.
Så vi har prøvekjørt et par 3 alternativer og den ene forhandleren hadde bilen inne til takst. De ville ikke engang vurdere å ta den inn som innbytte med disse skadene. Skaden skjedde for noen uker siden.

Vi har utvidet kasko, Enter, så slik sett er vi vel så godt dekket som mulig.

Skal inn til takst i dag, mitt lokale Jaguar verksted ville ikke se på den, men henviste til et Verksta verksted. Enters lokale "preferred partner" så på den, men ville ikke gi skadetakst, så føler litt at vi havner litt mellom flere stoler her.

4Matic Fanatic

Dersom kassen må byttes ref. linken over vil bilen bli kondemnert...
Ellers helt bak mål at ikke Jaguar-verkstedet vil se på saken?

Maxwell_400

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 13. desember 2023, klokken 14:08Dersom kassen må byttes ref. linken over vil bilen bli kondemnert...
Ellers helt bak mål at ikke Jaguar-verkstedet vil se på saken?

Det er en forsikrings sak så da er det opp til forsikrings selskapet hvilket verksted som blir brukt, normal kasko sak dette. Jaguar verkstedet vil nok se på det hvis du ønsker å fikse det utenfor forsikringen.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Chilton

Liten oppdatering, takstverksted var ikke i tvil om at batterikasse var ødelagt. Bunnplate hadde sluppet limingen og "bloppet", dvs den kunne trykkes opp over et stort område og var mer som en fleksibel membran.

Fikk et overslag over hva de hadde satt opp til reparasjonskostnad, du får en rimelig grei, ny firehjulsdreven familiebil for den summen ! Har ikke detaljer ennå på noe mer enn dette.

Ved spørsmål om dette kunne være farlig, så ringte de litt rundt, snakket med noen kursholdere på elbilkurs mm og input var at med slikt vær som er ute nå, saltsørpe og vått, OG om det var lekkasje på kassen, var ikke dette bra.
Vi har nå parkert bilen og tatt ut leiebil, litt i frykt for å kunne oppleve noe lignende som I-Pace brannen i Åsane.

Da vi tok takst, var vår I-Pace den andre denne uken som hadde skade på batterikasse hos dem.

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Chilton

#9
Fikk telefon fra forsikringen idag, bilen blir innløst og etterhvert lagt ut for salg på forsikrings"finn.no" til aktuelle verksteder.

Får en rimelig grei sum i innløsing, leverer bilen tilbake komplett, med 2 hjulsett, ladekabler etc etc. Veldig synd, bilen er omtrent strøken, selv etter 93.000 km.
Reparasjon med originaldeler var hinsides dyrt (for å ha garantier på batteri etc), betydelig mer enn tidligere, tør ikke legge ut summen, den er rett og slett hinsides.

Vi har vært veldig godt fornøyd med I-pace, men med tanke på at de skal slutte med å lage "billigbiler" samt endel inputs på at det allerede er delemangel på noen (har ventet i 4 mnd på deler) så blir det nok en noe mer alminnelig bil neste gang. Har ikke bestemt oss ennå, har kjørt litt av hvert, BZ4X, Ionic5, Tesla Y, Byd Tang etc og vi har ennå et par vi vil prøve.

Men - jeg har nå kjøpt meg ennå en Jaguar, en 1991 XJ40 med 3,9 R6, som jeg etterhvert skal få på veien igjen, de setter spor disse kattedyra, man blir glade i dem.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Chilton på mandag 18. desember 2023, klokken 20:57Men - jeg har nå kjøpt meg ennå en Jaguar, en 1991 XJ40 med 3,9 R6, som jeg etterhvert skal få på veien igjen, de setter spor disse kattedyra, man blir glade i dem.
Herlig :+1:

Maxwell_400

 :+1: Lyst på å skaffe en gammel bensin klassiker selv men det var ikke så populært på hjemmebane. Virker som opp pussing av bad har høyere prioritet, skjønner egentlig ikke hva det har med bil å gjøre.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

4Matic Fanatic

Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 19. desember 2023, klokken 09:29...Virker som opp pussing av bad har høyere prioritet, skjønner egentlig ikke hva det har med bil å gjøre.
;D  ;D  ;D

Rosstopher

Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 19. desember 2023, klokken 09:29:+1: Lyst på å skaffe en gammel bensin klassiker selv men det var ikke så populært på hjemmebane. Virker som opp pussing av bad har høyere prioritet, skjønner egentlig ikke hva det har med bil å gjøre.

For noe tull! Oppussing av bad er jo en ren utgift - det får man fint lite igjen for når man skal selge huset om 30 år. En veteranbil derimot, vil sannsynligvis ikke tape seg i verdi de neste 30 årene.  ;D
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Electric cars in Norway


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA