Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har nødbremser på bilen - likevel krasjet han

Startet av vinterdekk, torsdag 15. oktober 2020, klokken 23:09

« forrige - neste »

vinterdekk

Her er en som har kommet i en uheldig situasjon med sin e-Niro.
http://www.tv2.no/v/1600320/

Har søskenbilen Niro så jeg blir naturligvis litt bekymret av en slik sak (lager mentalt bilde at jeg nødbremser med det mekaniske fothåndbrekket). Kommer fram i videoen at bilen er parallellimportert og hadde voldsomt lufttrykk i dekkene, uten at de gir noen forklaring på hvorfor bremsene ikke virket.

Noen teorier?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Daniel_0007

#1
Rart at nødbrems ikke funker under 10 km i timen, gjelder det alle biler?
Sjekka vw sin city break og den ser ut som funker fra 0 til 30
Men han virker veldig  vrang og, han har kjøpt en pararell importert bil og forventer at kia norge kjøper bilen hans så gir de han 350 og så nekter ham.
Får håpe at neste eier ikke opplever samme problem.
Model 3 2019 LR Rwd

Oddaa

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 15. oktober 2020, klokken 23:54
Rart at nødbrems ikke funker under 10 km i timen, gjelder det alle biler?
Sjekka vw sin city break og den ser ut som funker fra 0 til 30
Du gir selv svaret, dette gjelder ikke alle biler.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

vinterdekk

#3
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 15. oktober 2020, klokken 23:54
Men han virker veldig  vrang og, han har kjøpt en pararell importert bil og forventer at kia norge kjøper bilen hans så gir de han 350 og så nekter ham.
Får håpe at neste eier ikke opplever samme problem.

Ja, garantien Kia Bil Norge gir er i første rekke for biler importert av Kia Bil Norge og solgt ny av en av deres forhandlere (garantien følger deretter bilen ved videresalg). Det står i manualen, om litt på krøkkete måte. «Garantien gjelder kanskje ikke for ett kjøretøy som ikke er kjøpt fra den autoriserte Kia forhandleren.» Stusset også på at han bastant nektet, men det ordnet seg til slutt da.

Ser fra skiltene at bilen er kjøpt hos https://www.grandauto.no/
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

#4
KIA sier at ABS systemet kan ha blitt aktivert pga. ekstremt lufttrykk i dekkene. Det er vel beste forklaringen, at bremsene oppleves mindre momentant visst ABS aktiveres? Du kan ikke vise dette vedlegget.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Maxwell_400

#5
Lufttrykk - resonans? Idiotisk bortforklaring, forstår ikke hvorfor de prøver seg på en forklaring når de ikke aner hva som er årsaken. Niroen sin nødbrems virker ikke under 10km/t så det er ikke så rart at den ikke slo inn. Jaguar sin grense er 5km/t.

Er det mulig å krasje en Niro i lav fart ? Ja det er fullt mulig og kan oppnåes med alle Niroer.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

vinterdekk

Vi må gå ut fra at KIAs teknikkere har kjørt e-Niro/Niro med høyt lufttrykk og har registrert at ABS lampen / ABS systemet har blitt aktivert. Spørsmålet er vel om man skal tro på Brooms bilekspert Benny eller KIA  om dette påvirker bremsene tenker jeg. Benny sier i videoen at ABS systemet og bremsene er adskilte systemer. Det passer ikke med forklaringen til KIA. Hele poenget med ABS systemet er jo at hjulene skal gå rundt og at de ikke låser seg helt eller spinne når man kjører på glatt føre.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Jalla

Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 16. oktober 2020, klokken 08:45
Lufttrykk - resonans? Idiotisk bortforklaring, forstår ikke hvorfor de prøver seg på en forklaring når de ikke aner hva som er årsaken. Niroen sin nødbrems virker ikke under 10km/t så det er ikke så rart at den ikke slo inn. Jaguar sin grense er 5km/t.

Er det mulig å krasje en Niro i lav fart ? Ja det er fullt mulig og kan oppnåes med alle Niroer.
Husker jeg ikke feil så var lufttrykket 3x anbefalt trykk, og da mister selvsagt dekkene så mye av grepet at ABS slår inn. Så å kalle det idiotisk synes jeg ikke er noe bedre enn forklaringen til Kia. Det reporter hos TV2 burde ha spurt om er hvem som har fylt luft i dekkene på bilen, og burde ikke bileier ha henvent seg til firmaet som solgte han bilen? Han valgte tydeligvis dette for å spare noen kroner.

Så kan du si at Kia Norge hadde stått seg bedre med en mer ydmyk holdning, men de driver faktisk butikk.

Maxwell_400

Det var ikke 3 ganger anbefalt lufttrykk (det skulle ha tatt seg ut), men 30%.

At det oppsto en feil på ABS'en kan jeg tro på men ikke at det skyldes lufttrykket.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Jalla

Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 16. oktober 2020, klokken 11:09
Det var ikke 3 ganger anbefalt lufttrykk (det skulle ha tatt seg ut), men 30%.

At det oppsto en feil på ABS'en kan jeg tro på men ikke at det skyldes lufttrykket.
Nei, med 30% for mye høres det usannsynlig ut.

jlan

Både nødbremser og ABS bruker jo de vanlige bremseklossene, det er ikke uavhengige. Det eneste som kan være uavhengig på noen biler er håndbrekket, men det rekker man som regel ikke å bruke i en slik situasjon. Hvis bremsepedalen er i bunn og det ikke bremser så er det da stort sett to muligheter, hvis det skjer på alle hjul samtidig. Enten er det for lav friksjonsfaktor mellom klosser og skiver, eller så er det for lite hydraulisk trykk i sylindrene i bremsecaliperene. Eller begge deler.

Det ligger en 17 siders tråd på Tesla Model S forument om bremsesvikt. Det er ikke lett å se en klar konklusjon, men det kan se ut som det i mange tilfeller har å gjøre med fuktighet i belegget på klossene som fryser til is i visse forhold. Da vil to ting skje. Klossene presses ut, slik at bremsevæske går tilbake til reservoaret. Dermed skal det større pedalbevegelse til for å få bremsekraft. Samtidig trengs det mer kraft på grunn av at islaget reduserer frikskjonen mellom klosser og skiver.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

kodax

Må si jeg skjønner godt de firmaene som ikke vil møte "TV2 hjelper deg". Hele vinklingen er jo at kunden har rett, og at dersom ikke selskapet legger seg flat så blir man framstilt som kjip.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

vinterdekk

Teslabjørn har sett på saken og har noen gode (åsted) betraktninger.

Tl;tr: Enten har regenbrems og bremsene feilet uten sporbare feil. Eller så har sjåføren vært distrahert og automatisk bremsing har blitt overstyrt ved at gassen ved feiltakelse ble trykket inn.

https://www.youtube.com/watch?v=Ez2IJbrFGWY
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Merker meg at Bjørn rotet i starten der, og sa bilen ble solgt av Kia Motors Ensjø, men retter seg opp på slutten ved å nevne at den er solgt av et annet firma som har parallell-importert bilen.


Likevel er det KIa Norge/ Kia Motors Ensjø som i første omgang tilbyr seg å kjøpe bilen tilbake, selv om det er parallell-importert bil tatt inn av en forhandler som ikke er offisiell Kia-forhandler.


Men hvorfor ble ikke dette tatt direkte med kundens egen forhandler? Det er jo de som har ansvaret, og som eventuelt må ta det videre med KIa i det landet bilen er kjøpt. De ordnet jo opp i siste omgang, og ga han en god pris for en skadet bil, selv om det sikkert ble rettet på forsikring.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA