Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Offline Zaptec Pro

Startet av TomLund, torsdag 15. oktober 2020, klokken 21:18

« forrige - neste »

TomLund

Hei,

Har akkurat fått installert Zaptec Pro lader i garasjen som er en del av felles garasjeanlegg.
Lurer på et par ting. Har ikke fått elbil enda så får ikke testet. Når jeg logger meg inn på Zaptec portal, får jeg opp at laderen ikke er på nett eller om den er på nett tar det ikke lang tid før den er offline igjen. Står også at internetforbindelsen er ustabil. Se vedlagt screenshot.
Den er koblet til internett via PLC.
Er dette normalt og vil dette skape problemer når det er stor belastning i garasjeanlegget?

Mulig jeg misforstår, men synes det virker rart med tildelt strøm 7.2A @ TN 1 / 2/ 3 og offline strøm 31.5A @ TN 3.
Hadde trodd at offline strøm skulle være lavere enn tildelt?

Håper på noen svar, før jeg betaler for laderen og installasjonen.

Vollis47

Er det ikke noen som kan koble til bilen sin og teste laderen for deg? Helst en som kan lade med tre-fase.

Hvor i landet bor du? Kanskje noen her kan ta en tur innom?

Men er enig i at tildelt strøm burde være høyere enn offline. Men det kan muligens endre seg når du får koblet til bilen.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

TB

Du bør ta kontakt med de som styrer anlegget hos dere ang. manglende nett tilgang.

Har sett at forbindelse via PLC ikke alltid er like stabilt. Zaptec sier gjerne bruk WiFi når en spør.

Verdiene skal bli normale når Zaptec Pro boksen er på nett, og det blir koblet en bil til, slik at den mottar informasjon om hva som er riktig offline strøm.

(Om du ikke har Zaptech Pro boks med innebygget 4G. En test kan være å dele WiFi via mobil, og koble Zaptec Pro til dette nettverket. Da bør den komme på nett. Men, må huske å sette tilbake igjen til PLC, hvis ikke vil den alltid være offline...)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Daniel_0007

Vi hadde samme problem, for noen funket internett via plc fint men for andre ikke, inkludert meg. Til slutt så satte sameie opp wifi i garasjen da har det funket smerte fritt, så det er nok dessverre eneste løsningen.
Model 3 2019 LR Rwd

TomLund

Takk for tips.
Greit å sjekke at jeg ikke hadde missforstått helt.

Har prøvd å lage wifi hotspot via telefonen og det fungerte fint, men med PLC er det veldig ustabilt.
Har dessverre ikke fått muligheten til å teste med en bil enda. Har sendt epost til installatøren nå og hører hva de har å si om det er en plan å sette opp wifi.

Dette er et nybygg i Stavanger. Garasjenalegget er fordelt på 2 garasjer med rundt 160 plasser. Til nå er det bare rundt 10 ladestasjoner da ikke så mange har flyttet inn enda.

TB

Et tips til:
Her jeg bor monterte vi selv Ubiquiti UniFi trådløst utstyr.

For elektriker / installatør var det helt ok. De kan da konsentrere seg om de kabler der det er 230 / 400 V spenning. Med slike spenninger kan ikke ufaglerte koble, så her skal en faglerte ta seg av det.

Ethernet / PoE er maks 48 Volt, og kan monteres av hvem som helst da spenning er under 50V.

Men, som du alt har gjort - undersøkt med elektriker / installatør om nett er inkludert i leveransen.
Er inkludert er det mangel at det ikke fungerer. Kan være det er gjort noe feil i installasjonen, som er enkelt å rette opp.
( Om det er benyttet WiFi til PLC bør den ladestasjon som benyttes ikke være for langt ifra de andre. )
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TomLund

Fikk forklart at grunnen til den var offline var at det ikke var nok IP adresser, internettleverandøren var innom og utbedret feilen. Nå er laderen på nett hele tiden. Så her ser det ut som at PLC er stabilt, enn så lenge hvertfall.

TB

Sitat fra: TomLund på onsdag 21. oktober 2020, klokken 20:32
Fikk forklart at grunnen til den var offline var at det ikke var nok IP adresser, internettleverandøren var innom og utbedret feilen. Nå er laderen på nett hele tiden. Så her ser det ut som at PLC er stabilt, enn så lenge hvertfall.
Ah, for lite DCHP scope er også et artig problem :D
godt det fungerer igjen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA