Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mitsubishi Eclipse Cross til Norge med EV/seriehybrid/parallelhybrid

Startet av vinterdekk, torsdag 15. oktober 2020, klokken 14:30

« forrige - neste »

vinterdekk

Er vel to nyheter på en gang.

1. Mitsubishi snur og kommer med arvtaker til Outlander.
2. Ny modell støtter både seriehybrid og parallelhybrid, i tilleg til EV modus.

https://motor.no/a/183377

Jeg er ikke kjempe godt inne på dette, men jeg synes det er rart det ikke satses mer på seriehybrider. Man kan i teorien lage hybridbilen som en slags elbil med fossil rekkeviddeforlenger på denne måten, og kun kjøre motor på optimalt turtall som ekstra energikilde. Interessant nyhet at Eclipse Cross har en slik modus.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Asbjornel

De har vel truffet dårlig på incentivordninger og er vel derfor ikke særlig attraktive å lage. Men ja, om man absolutt må ha en hybrid i 2021, så er kanskje dette en bra løsning.
Vet ikke om denne teknikken har noen andre utfordringer vi ikke hører om siden den ikke er brukt. Feks batterislitasje.

vinterdekk

Etter litt lesing ser jeg at Eclipse Cross er en serie-parallell hybrid og ikke en enklere seriehybrid der bensinmotoren kun driver en strømgenerator. Det er ikke noe spesielt her, min Kia Niro kjører også på ren eldrift og kan samtidig bruke bensinmotoren til å generere strøm og generere varme til kupeen. Det er nok markedsmaterialet som bare skryter på seg litt her. En seriehybrid er mye enklere og bensinmotor brukes ikke til å drive hjulene slik den har mulighet til på Eclipse Cross og Niro.

Men i takt med strengere utslippkrav og rekkevidde på plugin-biler er det kanskje rom for seriehybrider der hestekreftene til framdrift kun kommer fra elmotoren og denne er dimensjonert deretter... *tankeeksperiment*
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Sitat fra: Asbjornel på lørdag 17. oktober 2020, klokken 18:21
De har vel truffet dårlig på incentivordninger og er vel derfor ikke særlig attraktive å lage. Men ja, om man absolutt må ha en hybrid i 2021, så er kanskje dette en bra løsning.
Vet ikke om denne teknikken har noen andre utfordringer vi ikke hører om siden den ikke er brukt. Feks batterislitasje.

Ser at Nissan Qashqai leveres med «e-Power» i 2021, da drives den av to elmotorer til hver aksel med strøm generert fra bensinmotor i seriehybridløsning. Nissan satser visst hovedsaklig på e-Power og elbil i Europa nå. De har hatt suksess med Nissan Note med e-Power i Japan men markedet for hybridbiler ser annerledes ut der, og den kommer kun som HEV. Har søkt etter e-Power og PHEV uten treff. Jeg mistenker det henger igjen litt japansk forsiktighet her å ikke tilby større ladbar batteripakke i form av e-Power i Qashqai. Det er litt som med Toyota som tviholder på det som fungerer i opprinnelseslandet, og har hatt suksess tross alt. Jeg tror det blir interessant å lese hvordan mottakelsen til ny Qashqai blir her i Europa, tipper den blir litt lunken her i Norge med mindre den skulle komme heldig ut i avgiftsystemet. Firehjulsdrift er tross alt populært.
https://www.autoexpress.co.uk/nissan/qashqai/352751/nissan-confirms-e-power-hybrid-all-new-qashqai
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Radial

Hvis noen av dere har prøvd utgående Outlander, så er dette bare s**t... Å kjøre en RAV4 er en enormt mye bedre opplevelse for bittelitt mer penger.

Men Eclipse er en mindre bil, så jeg ser ikke hvordan denne skal kunne bli en suksess i dagens marked 🙂
Men tøft å våge ta inn modellen 👍
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

vinterdekk

Har ikke kjørt noen av delene, men tror jeg faktisk ville ønsket meg en rav4 hybrid framfor en ladbar Outlander (tørst og kort rekkevidde), ja.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på søndag 29. november 2020, klokken 13:18
Har ikke kjørt noen av delene, men tror jeg faktisk ville ønsket meg en rav4 hybrid framfor en ladbar Outlander (tørst og kort rekkevidde), ja.
Det sier vel mere om Outlander enn RAV4.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

RAV4 er en ganske økonomisk SUV selv som hybrid, og forbruksvingningene på en Outlander virker litt høye. Jeg går ut fra at man kan kjøre Outlander mer økonomisk om man er veldig disiplinert. Det har mindre konsekvenser med den lille bilen jeg har nå om jeg kjører en måned uten å lade, lengre el. rekkevidde og ikke så høyt forbruk i hybridmodus.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Radial

Det som slår meg med Outlander er ett vanvittig bråk fra det som burde være en helt tyst R4 , ekstremt slapp motorisering i hybrid/power mode, men derimot sprekest og best i EV mode, som dog er en meget kort fornøyelse. 230hk? Ta bort 100 tenker jeg stemmer bedre.

Den eksakt likt motoriserte (på papiret) RAV4 er  motsetning supersmooth, rask, bråker ikke halvparten, og koster i praksis det samme og tilbyr samme plass... Rett og slett ett 2020 produkt.

Så å putte dette Outlander-drivverket ala 2010 i en ny modell i 2020/2021 virker heeelt merkelig, noe jeg leser mellom linjene at det blir. Lykke til 😜
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA