Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Maskinvask

Startet av Tony97, torsdag 15. oktober 2020, klokken 04:09

« forrige - neste »

Tony97

Vurderer å ta noen turer innom maskinvask pga salt osv.

Ifølge manualen står det:
kjøre bilen inn
sette bilen i nøytral
skru av bilen.
Høres dette riktig ut?

Trenger jeg å ta av antenna og er det bare å "skru" den ut med hendene som vanlige antenner?

Hva gjør jeg med sidespeilene som folder seg inn/ut under vasken når vann spyles mot døra og treffer sensor ved dørhåndtaket. Farlig?Ufarlig?

Klykken

Ikke sett bilen i nøytral. Sett i park, og sitt inni samtidig som vasken pågår. Uansett en hard påkjenning for lakk dette, og du VIL stripe opp bilen din, men bedre enn ingenting.

Ellers heller anbefalt med selvvask og kun avspyling. Ikke kost og dritt som de har på disse stedene. Ta med egen svamp og evt avfetting/såpe/bøtte for håndvask, hvis det er tillatt
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Viks

Er det ikke børsteløs vask så er det bedre med selvvask/spyling. Comfort Access går det an å skru av vel?

RJK

Savner at man ikke kan velge bare underspyling/undervask. Har spurt noen få steder, men det er kun i kombinasjon med vanlig vask i programmene dems.


Vil ikke bruke vanlig maskin, og har ikke orket sette meg inn hvor jeg finner børsteløse maskiner (utgangspunkt Skøyen, om noen har tips), så tar helst selvvask og prøver å spyle fra undersiden, men føler det er litt vanskelig å få spylt skikkelig siden man ikke får hevet bilen litt opp fra bakkeplan for å komme skikkelig til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tjafsaren

Revetal har selvvask med høytrykk plassert under gulvet 8)

RJK

Det var litt langt for å få vasket/spylt under. Har jo like stort behov for å gjøre det når jeg kommer hjem, som før jeg dro ut.


Men greit, da vet jeg det finnes i Revetal... ;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tony97

Noen som vet om antenna skal av? og om Sidespeilene som foldes automatisk inn/ut pg sensor ved døra kan deaktiveres?

SveinJ

Hvorfor skal «haifinna» skrus av? Den står jo ikke i veien for noen vaskeprosesser.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Budor

Har alltid vasket bilen i maskin med børster og underspyling, både sommer og vinter. Sitter i bilen mens vasken pågår. Folder inn speil og passer på at regnsensor er av. Antenna (som er skrudd i «haifinna») lar jeg sitte i, uten at dette har vært et problem.
Der jeg vasker har de fått et nytt vaskeprogram som heter «EL-bil vask» og den er uten underspyling. De kunne fortelle meg at det ikke var bra med kraftig underspyling på el-biler pga batteriet, og at de derfor kun anbefalte denne vasken til el-biler. Noen som vet noe mer om dette?
XC40 Recharge P8 levert 4.desember 2020
i3 Marathon edition - okt 2018
2014 Volvo xc60 (polestar optimert) SOLGT
2012 Volvo c30 (solgt og byttet til i3)

Klykken

Elbil kan som nevnt aldri kjøres i regn  og i sølepytter da dette selvsagt kortslutter batteri.

Elbilvasken er bare tull. Spyl under bilen med god samvittighet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RJK

Underspyling er viktig spesielt høst, vinter og tidlig vår for å få vekk saltet. Å unngå underspyling høres ut som oppskrift på kommende rustproblemer, også på bremseskivene.


Derfor er det jeg er interessert i steder som kan tilby børsteløs vask med underspylingsprogram. Spyler alltid under når jeg vasker på selvvaskestasjoner.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

Sitat fra: Klykken på fredag 16. oktober 2020, klokken 20:39
Elbil kan som nevnt aldri kjøres i regn  og i sølepytter da dette selvsagt kortslutter batteri.

Elbilvasken er bare tull. Spyl under bilen med god samvittighet.
Det er vel forskjell på høytrykkspyling og vannsprut, men hvis i3 ikke tåler underspyling så måtte det stå tydelige advarsler om det i instruksjonsboken. Det kan jeg ikke huske å ha sett.
Apropos spyling, så synes jeg et et problem at skiver men også calipere ruster. Jeg har derfor vurdert å bruke en dampvasker for å få av salt, samtidig som de da tørker på grunn av varmen. Er dette greit, eller kan damp skade noe i bremsesystem og hjuloppheng ?

Viks

Sitat fra: Tony97 på torsdag 15. oktober 2020, klokken 13:19
Noen som vet om antenna skal av? og om Sidespeilene som foldes automatisk inn/ut pg sensor ved døra kan deaktiveres?

Antennen trenger en ikke å bekymre seg for.

ComfortAccess går ikke an å deaktivere ser det ut som... Kun Comfort Entry (som er ikke det samme) kan velges vekk i menyene... Så da blir det enten å pakke nøkkelen inn i aluminiumsfolie eller å kjøpe RFID secure-lomme for å hindre at bilen låses opp/speilene vippes ut

Orbit

Er dette en vaskemaskin hvor du går ut av bilen, eller den vanlige hvor du sitter i bilen under prosessen?

Jeg tror comfort access ikke gjør noe ved berøring av håndtakene så lenge nøkkelen er inni bilen. Prøv ut hva som skjer på et annet sted. Det ville være rart dersom noen uten nøkkel kan låse opp/igjen ved å ta på døra når du sitter i bilen med nøkkelen.

(Men om du selv spyler bilen fra utsiden med nøkkelen i lomma, så er det samme kapasitive kontakt om du berører håndtaket direkte, eller om du og håndtaket er forbundet med enn vannstråle)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: RJK på lørdag 17. oktober 2020, klokken 00:40

Derfor er det jeg er interessert i steder som kan tilby børsteløs vask med underspylingsprogram. Spyler alltid under når jeg vasker på selvvaskestasjoner.
Alle Laserwash har underspyling mener jeg. De vasker bra og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA