Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Uling ved høy hastighet fra hjul

Startet av Toalmar, torsdag 18. mai 2017, klokken 14:58

« forrige - neste »

SveinJ

Sitat fra: bromm på søndag 04. juni 2017, klokken 13:32
Merkelig at 20-tommere vs 19" ikke er nevnt i denne tråden. Det er et velkjent problem at 20-tommerne har en ulende ulyd i hastigheter over 60-70 km/t. (nå som de fleste har kjøpt "fully charged" edition, hvor 20" er med, så blir det vel flere som melder om dette)

Har Bridgestone og 20" felger, ingen uling å høre, bortsett fra drivverket.

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

bromm

Sitat fra: SveinJ på tirsdag 06. juni 2017, klokken 18:40
Sitat fra: bromm på søndag 04. juni 2017, klokken 13:32
Merkelig at 20-tommere vs 19" ikke er nevnt i denne tråden. Det er et velkjent problem at 20-tommerne har en ulende ulyd i hastigheter over 60-70 km/t. (nå som de fleste har kjøpt "fully charged" edition, hvor 20" er med, så blir det vel flere som melder om dette)
Har Bridgestone og 20" felger, ingen uling å høre, bortsett fra drivverket.
Det stemmer - det er ikke alle som opplever dette, men det er noen...

Toalmar

Noe pussig at noen med 20" og Bridgestone skal ha uling, og andre med samme oppsett ikke skal ha uling....
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Autowinder

Bytte rulleretning så blir ulingen borte?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

bromm


Autowinder

#20
Nå har jeg sjekket ut hele den tråden bromm postet url'en til, og jeg opplever ikke en slik woble-woble lyd. Det er mer en konstant uling fra omtrent 70 km/t og oppover. Styrken på ulingen varierer med asfalten. Ny smooth asfalt = omtrent ingen lyd, grov slitt asfalt med mye stein og avslitt fyllmasse mellom steinene gir en mye mer ruglete overflate og mye uling.

Så da har jeg fått stille vinterhjul med mindre regen, og sommerhjul med uling og full regen  ::)

Mønsteret ser likt ut, så bytte H/V hjul gir vil vel ikke endring på dette...
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

bromm

Du kan prøve å bytte om side på fremdekkene - det kan avsløre om det er aerodynamisk problem i forhold til luftslissene (noen har nevnt at felgenes åpninger er ørlite forskjellig)

Autowinder

Takk for tips, og jeg har lagt merke til det, men siden de er like på begge sider av bilen ( altså, ikke forskjellige på høyre og venstre side slik det var tidligere ) blir det likt om jeg bytter side :(

Hadde ikke Bridgestone Ecopia EP500 vært assymetriske, med at en angitt side på dekkene skal vende ut, hadde det vært mulig å legge om dekkene motsatt vei, men da blir det jo feil.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

JorgenM

Sitat fra: Toalmar på torsdag 18. mai 2017, klokken 14:58
Hører en rar uling når jeg kjører i hastighet fra ca 60 km/h og oppover. Lyden forandres ikke ved sving. Kan høres som ett hjullager holder på å ryke, men finner ikke noe med de.
En kompis slet med noe tilsvarende.
Viste seg å komme fra kona i passasjersetet :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Orbit

Forslag til feilsøking: Prøv å kjøre med bakseteryggen nedslått, og uten hattehylla. Dersom lyden kommer fra bakaksel, bør du høre mer da. Forhåpentligvis kan du eliminere bakaksel fra ligningen. Jeg har selv tatt ut hattehylla for å få plass til hundebur, og hører litt mer motorlyd enn tidligere bakfra (men bare godlyd på min).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Toalmar

Skal testes ut ja, takk for tipset


Sent from min iPhone via Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Toalmar

Sitat fra: bromm på torsdag 08. juni 2017, klokken 14:01
Du kan prøve å bytte om side på fremdekkene - det kan avsløre om det er aerodynamisk problem i forhold til luftslissene (noen har nevnt at felgenes åpninger er ørlite forskjellig)
Da har framhjulene byttet side så får vi høre om lyden fortsatt er der i morgen tidlig.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Dazzy

Hei fra fremtiden..

Hjalp det å bytte side?

Toalmar

Sitat fra: Dazzy på søndag 25. oktober 2020, klokken 08:15
Hei fra fremtiden..

Hjalp det å bytte side?
Mener å huske at det hjalp ingenting faktisk  :)
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA