Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Søker leverandør av en enkel ladestasjon for besøkende (mot betaling)

Startet av BjørnB, tirsdag 13. oktober 2020, klokken 16:45

« forrige - neste »

BjørnB

Hei. Vi har stadig besøkende som har ladebehov, og vi vurderer å sette opp en ladestasjon hvor de da kan lade mot betaling.

Finnes det en leverandør som vil være interessert i å levere kun én ladestasjon, med nødvendig baksystem for å håndtere betaling av bruker?

Og, det ser ut som det er mange betalingsløsninger på markedet - hvilke løsninger bruker "folk flest"? (Gir ingen mening å etablere en løsning som ingen er brukere av, og de færreste orker registrere seg på enda et nytt system kun for å lade en time eller to).

Takk for råd.

sjokomelk

Sjekk med Fortum og Grønn Kontakt. De er de to største leverandørene, og administrerer løsninger som den typen du skisserer for kjøpesentre og lignende.
Men du skal ikke se bort i fra at vinningen går opp i spinningen og enda litt til, og at du faktisk taper mindre penger på å sette opp en enkel ladestasjon uten administrasjon og heller ber kundene dine om å Vipps'e 50 kroner (eller et annet symbolsk beløp) for bruken.

Du sier ikke hva slags type besøkende du har, eller hva slags bedrift dette er. (Jeg bare antar dette er en bedrift, for man skal være ganske blå for å gjøre sånt mot familie og venner. :laugh:) Men driver du innen overnatting eller tilsvarende hvor folk er i lang tid, så tror jeg du er bedre tjent med å bake inn ladeprisen i tjenestene dine og heller gi den vekk "gratis". Dvs. du tar ikke betalt for den faktiske ladingen, men budsjetterer inn med null-komma-noe ekstra påslag på tjenestene dine for alt du driver med for å dekke det inn.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Erik Ola Ulvestad

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

BjørnB

Ser at det finnes en del betalingsløsninger for en elbileier. For meg, som ønsker å tilby lading mot betaling, er det interessant å vite hvilken betalingsløsning "alle har", eller hva som er defacto standard.

De ulike leverandørene av bokser, med tilhørende baksystem, har ulike betalingsløsninger. Og ingen vil vel registrere bruker, legge inn betalingsinformasjon osv. for å lade et par timer hos meg.

Så derfor lurer jeg på; hvilken betalingsløsning er mest brukt blant eilbileiere, og "settes mest pris på"/er enklest for en eilbiler når h*n ankommer en ny ladestasjon?

Takk for innspill

turfsurf

Sitat fra: BjørnB på onsdag 14. oktober 2020, klokken 17:19
Så derfor lurer jeg på; hvilken betalingsløsning er mest brukt blant eilbileiere, og "settes mest pris på"/er enklest for en eilbiler når h*n ankommer en ny ladestasjon?

En man er registrert hos fra før med rfid.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Siden ingen av de store operatørene som tidvis frekventerer forumet har kommet med noe (og nok heller ikke vil ut med markedsdata), så tar jeg en gjett på hvem som er mest vanlig å ha konto hos (mest brukte øverst):

  • Fortum
  • Grønn kontakt
  • BKK
  • Circle K
Alle disse kan levere løsning slik du skisserer. Men jeg tror også at alle disse er (hver for seg) under 50% dekning av elbilbrukere. Mange er registrert hos samtlige tilbydere, men det er også en stor gruppe elbilbrukere som baserer seg kun på hjemmelading. Så noen de facto standard finnes ikke.

(Tesla tilbyt også et opplegg med destinasjonsladere, men de har så langt jeg vet ikke noen ordning med at du kan kreve inn penger automatisk via dem).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Avhengig av tanken bak dette (en lader virker veldig lite) og tilgang til laderen ville jeg basert meg på betaling med Vipps eller lignende, og kanskje en rfid brikke man kan bruke til å starte lading avhengig av om det er folk til stede eller ikke.

Er det en frittstående ladeboks som ikke har folk i nærheten kan det være bedre å bruke lade i Norge eller eller lignende.

Selv er jeg slik at trenger jeg strøm er det fort gjort å registrere seg hos en ny tilbyder.

Har jeg nok strøm eller er det overpriset (som mange dnt ladere f.eks)  i.f.h.t. alternativer gidder jeg ikke å bruke den uansett.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. oktober 2020, klokken 06:13

Er det en frittstående ladeboks som ikke har folk i nærheten kan det være bedre å bruke lade i Norge eller eller lignende.

Selv er jeg slik at trenger jeg strøm er det fort gjort å registrere seg hos en ny tilbyder.


For meg er det motsatt. Jeg skal være rimelig desperat etter strøm før jeg gidder å regstrere meg hos enda en ladeaktør, og laste ned enda en ladeapp. Jeg vil helst kunne bruke en av de alternativene jeg allerede er kunde hos. (Fortum, GK, BKk, CircleK, Plugsurfing, Incharge).

Lade i Norge er en aktør jeg så langt har sluppet å forholde meg til. Og som jeg ikke har noe ønske om å etablere kundeforhold hos heller.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Erik Ola Ulvestad

Problemet er hittil mangel på roaming mellom aktørane.
Det finnest, og det ser ut til at markedet finnest. Då gjenstår det berre for ein aktør å starte opp og å kunne inlemme små ladestasjonseigarar.  LadeiNorge kan vel kanskje vere ein slik? Dei store er tydeligvis ikkje interessert i smårips.
VW free har eit roaming opplegg, men det trengst fortsatt å få med små stasjonar.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Wisd0m

Sett opp en Easee Home med et Vipps skilt med 35-40 kroner? Sjekk om kostnadene er dekket inn i løpet av ett år, hvis ikke så må prisen opp. Noe annet system tror jeg blir for dyrt og ingen bruker.

OhmPaPa


RJK

Jeg mener at Salto tilbyr noe lignende, via Cloudcharge ihvertfall, der eksterne brukere kan få tilgang mot betaling. Det krever visstnok registrering mot Salto (eller bedriften) men da kan man velge om den skal være public mot betaling.


Ville ihvertfall sjekket med dem.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

Sitat fra: Wisd0m på fredag 16. oktober 2020, klokken 07:58
Sett opp en Easee Home med et Vipps skilt med 35-40 kroner? Sjekk om kostnadene er dekket inn i løpet av ett år, hvis ikke så må prisen opp. Noe annet system tror jeg blir for dyrt og ingen bruker.

Støtter denne fullt ut.
Er misunnelig på brukernavnet ditt forresten, hvorfor kommer aldri jeg på noe sånt? :)

mvh
Hugo
 
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA