Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-Golf erfaringer

Startet av Boffen, tirsdag 13. oktober 2020, klokken 12:06

« forrige - neste »

Boffen

Heisann, er 21 år og skal kjøpe min første bil. Har egentlig landet på at en brukt e-golf 2016 190km rekkevidde er midt i blinken mtp budsjett alder osv osv. Men har noen spørsmål: Er en svært høy kar på 195cm å har erfaring fra eks Leaf som mine foreldre kjører at den bilen er for liten for at jeg skal kunne kjøre komfortabelt. Noen høye som kan si om de sitter greit i E golf? Ellers lurer jeg alltids på hva folk bruker i vedlikehold på disse ila et år? Har hørt mange som mener VW sine biler generelt sett er svært dyre og vedlikeholde sammenlignet med andre merker.

lars667

Jeg kan ikke svare på det med høyde, men virker som VW og Golf stort sett ikke er noe problem for høye folk. Stefattern er rundt 190 og satt godt i min i alle fall. Kan kanskje bli problematisk hvis du skal ha en like høy person bak deg i baksetet.

Serviceprisene til VW er vel litt sånn midt på treet. Ellers er jo e-Golf også en Golf, og har den store fordelen at deler fås kjøpt billig på nett hvis du vil gjøre litt selv. Normal inspeksjonsservice med kupefilter er rundt 3000 hos de rimelige verkstedene, 4-6000 hvis det er inkl bremsevæskeskift osv har jeg skjønt.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Kjemikeren

Vi har en langbeint kar i familien på 186 cm, han sitter helt greit både i baksetet bak en voksen og i førersetet i e-golf. Faktisk var dette en av svært få små/mellomstore el-biler der han kunne sitte i baksetet uten å enten ta oppi taket eller måtte krølle beina/føttene (str 47 i sko...). Leaf var utelukket, både ny og gammel.
Men ja, bilen er "dyr" i den forstand at du kan få mer rekkevidde for pengene på andre biler, men hvis du ikke har plass i de bilene er det jo lite vits. Svært fornøyd med vår så langt (brukt, 2018-modell).

storeulv

Uten at dette skal bli en sammenligningstråd så er det verd å merke seg at en voksen person sitter mye bedre i baksetet på en eGolf en i en Tesla Model S. Da tenker jeg på setehøyde og høyde under taket.

Jeg opplever eGolf som lettkjørt, komfortabel og relativt stillegående.

MMI og tilbehør er jeg ikke så imponert over. Har Dynaudio lydanlegg som låter bra, men menyer og logikk er det verre med. Bl.a. fungerer ikke rattbetjening av lydanlegg når bilen er stengt av (hvorfor??????). Det kommer også en pop-up på skjermen etter 1 - 3 minutters kjøring som kun kan lukkes ved å trykke på skjermen. Ok-knappen på rattet fungerer ikke. Det er LITT irriterende når pop-up'en sverter all annen info på skjermen og den i tillegg kun er der for å informere om at du er velkommen til Car-Net.

Bagasjerommet er brukbart, og det er litt større(?) enn i e-Niro.

Vedlikeholdsutgiftene har for vår del vært lave. Bilen har gått 80' km på tre år på ren småkjøring, og det har ikke vært noe å si på oppfølging fra Møller.

Kun èn garantisak; bytte av sensorer til klimaanlegg.

Alt i alt en bil jeg er fornøyd med.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

RJK

E-Niro er betydelig større bagasjerom på enn E-Golf ifølge bl.a. elbil.no:


"e-Niro byr på generelt gode praktiske egenskaper, og et bagasjerom med oppgitt volum på 485 liter (inkludert volum under gulv, 451 uten)."

       
  • Bagasjerom (liter):451

       
  • Bagasjerom (liter):341
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

storeulv

Sitat fra: RJK på lørdag 17. oktober 2020, klokken 14:08
E-Niro er betydelig større bagasjerom på enn E-Golf ifølge bl.a. elbil.no:


"e-Niro byr på generelt gode praktiske egenskaper, og et bagasjerom med oppgitt volum på 485 liter (inkludert volum under gulv, 451 uten)."

       
  • Bagasjerom (liter):451

       
  • Bagasjerom (liter):341

Sorry, jeg blandet med Kona. Pleier å gjøre det, vet ikke hvorfor. Men det er altså noen små litre mer bagasjeromsvolum i eGolf enn i Hyundai Kona.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

RJK

Ja, litt større enn Kona, om man ikke regner med rommet under plata. 332 med plata i standardposisjon. 384 er det vel om man fjerner isoporen under og setter plata i nederste posisjon.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA