Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ettermontering av port for hurtigladerfunksjon av eGolf produsert for USA

Startet av Herdis Palsdottir, fredag 07. juli 2017, klokken 12:27

« forrige - neste »

Herdis Palsdottir

Vi har kjøpt en brukt 2015 modell eGolf fra Sør Import i Mandal som har US-basert standard for hurtiglader.  Konsekvensen er at den kan ikke lades på offentlige ladestasjoner!
Kan noen informere oss om et verksted i rimelig nærhet av Oslo som kan påta seg å installere en ny port for norske forhold?


automat

Jeg ville hørt med Elbilmek i Asker.

Hvis ikke selger har opplyst om manglende mulighet for hurtiglading, så vil jeg kalle det en vesentlig mangel etter kjøpsloven. Og bedt selger ordne dette som reklamasjon.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

I følge denne tråden er svaret fra VW at det ikke er mulig: http://www.myvwegolf.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=559

Men det vet vi så klart alle at ikke er riktig, det kommer kun an på hvor langt en vil gå, men antagrligvis er delene så dyre og jobben så stor at det blir meningsløst og bedre å selge bilen og kjøpe en norsk bil. Såvidt jeg har sett tidligere har amerikansk e-Golf et helt annet ledningsnett inn mot lader, en annen lader enn den europeiske med 3,6kW og CCS hurtiglading, så antageligvis må også mye fryktelig dyr kabling skiftes, ladeport, lader, koding.. håper jeg bommer, men gjetter på 30-40k jobb? Kanskje selv med brukte deler.

Håper dere var vel informert i forkant av kjøpet. Har vel da heller ikke DAB+?

elekTrond

... eller FM radio som tar inn lokalradio-stasjoner på partalls-frekvensene. Gammalt og kjent problem fra 2000-tallet, da noen begynte å pushe gråimport bilstereo fra statene.

BATTERI LADER INNTAK ELBIL VW E-GOLF, 2014->> Pris: 2500,- Inkl.mva

Grønvold's: http://finndel.no/delinfo.aspx?dnr=223367&f=159&bk=954101&dk=0234&no=1&regnr=

BATTERI LADER INNTAK ELBIL VW E-GOLF, 2014->> Pris: 2.500,- inkl. mva

Saggrenda: http://finndel.no/delinfo.aspx?dnr=238379&f=369&bk=954101&dk=0234&no=2&regnr=

Lader: 1x 7375,- hos Grønvold og 1x 7500,- i Saggrenda.
http://finndel.no/bildeler.aspx?dk=0233&bk=954101

Hva mer trengs av deler og leamikk? Har ikke lest på myvwegolf-tråden til gr.
http://finndel.no/deler.aspx?bk=954101
'13 Mjau

SteinarSun

Sitat fra: automat på fredag 07. juli 2017, klokken 20:30
Jeg ville hørt med Elbilmek i Asker.

Hvis ikke selger har opplyst om manglende mulighet for hurtiglading, så vil jeg kalle det en vesentlig mangel etter kjøpsloven. Og bedt selger ordne dette som reklamasjon.
Elbilmek er rett sted. Så vidt jeg vet er det kun selve porten som må byttes. Dette var et tema på chevy bolt som kommer med us kontakt.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

geear

Sitat fra: SteinarSun på lørdag 08. juli 2017, klokken 09:11
Sitat fra: automat på fredag 07. juli 2017, klokken 20:30
Jeg ville hørt med Elbilmek i Asker.

Hvis ikke selger har opplyst om manglende mulighet for hurtiglading, så vil jeg kalle det en vesentlig mangel etter kjøpsloven. Og bedt selger ordne dette som reklamasjon.
Elbilmek er rett sted. Så vidt jeg vet er det kun selve porten som må byttes. Dette var et tema på chevy bolt som kommer med us kontakt.
Får håpe det. Har tidligere såvidt fablet om å ettermontere 7,2kW US lader i min norske bil, men plugger og kabler inn på lader var helt ulikt og så ut for å kreve at en fikk tak i ladeport fra US bil med hurtiglader, pluss evt utfordring med 120V, så jeg gadd ikke. Skulle en gjøre noe slikt er det antageligvis bedre å gå for facelift-lader. Altså tror jeg ikke en kan ettermontere en norsk ladeport og plugge inn, men kan hende det går om en får tak i US ladeport. i så fall nesten litt rart importørene ikke gjør det ved import, da importbilene er betydelig mindre verdt på det norske markedet.

Big T.

Sitat fra: Herdis Palsdottir på fredag 07. juli 2017, klokken 12:27
Vi har kjøpt en brukt 2015 modell eGolf fra Sør Import i Mandal som har US-basert standard for hurtiglader.  Konsekvensen er at den kan ikke lades på offentlige ladestasjoner!
Kan noen informere oss om et verksted i rimelig nærhet av Oslo som kan påta seg å installere en ny port for norske forhold?

Hei,er også inne på tanken med å importere Egolf fra Usa.Hvordan har det gått med montering av CCS hurtiglader?Er dere ellers fornøyd med Usa modellen?Takker for svar. :D

nortrahof

En ting er å bytte fysisk kontakter til CCS-standarden som er levert på biler i Europa - et annet er dataprotokoll.

Jeg vet ikke hvilken standard man bruker på hurtigladere i USA - kanskje ChaDeMo? Da er ikke dataprotokollen kompatibel.
Jeg vet ikke om VAG-verkstedene kan oppdatere protokollen eller selve computeren må også byttes ut?
Først ville jeg ha klarlagt hvilken dataprotokoll som  er brukt og muligheter for event. oppgradering/bytting av denne?

Dersom bare kontakten byttes og ikke dataprotokoll som hører til kontaktstandarden, får man ingen strøm fra en hurtiglader
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

RunarSudmann

Hei. Jeg har kjøpt en E-golf 2016 på stadssalg som viste seg å være bruktimportert fra USA. Denne har da type 1 ladeport, og fungerer ikke med hurtigladere i Norge/Europa. Fant dere en løsning på dette??
På forhånd takk!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA