Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bredde på baksete??

Startet av Tesla1, tirsdag 13. oktober 2020, klokken 11:31

« forrige - neste »

Tesla1

Mye snakk og bilder av kneplass for baksete, men lite om bredden. Noen som har sett noen mål på bredden, gjerne avstand mellom isofix fester i midten?

elektro

Dette er ofte veldig vanskelig å finne ut av. Dessverre tror jeg ikke det er plass til en voksen i midten hvis du har barnesete på hver side. Det er antakelig ikke plass til tre barneseter heller, men jeg kan ta feil. De fleste som har behov for dette ender på flerbruksbil eller Model X.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Magnito

Da jeg drev og vurderte mellom Polestar 2 og Enyaq fant jeg ut at Enyaq har baksetebredde på 1488 mm (og Polestar 2 1355 mm). Vil tro baksetebredden på Enyaq og ID.4 ikke kommer til å være veldig forskjellig, det gir i alle fall en indikasjon.

Utvendig bredde er vel 1877 mm for Enyaq, og 1852 mm for ID.4, så kanskje mister man noen cm i ID.4. Men avhengig av hvordan man designer interiøret kan jo eventuell differanse i baksetebredde både være større og mindre enn differansen i utvendig bredde.

El-sa

Sitat fra: Magnito på torsdag 15. oktober 2020, klokken 12:13
Da jeg drev og vurderte mellom Polestar 2 og Enyaq fant jeg ut at Enyaq har baksetebredde på 1488 mm (og Polestar 2 1355 mm). Vil tro baksetebredden på Enyaq og ID.4 ikke kommer til å være veldig forskjellig, det gir i alle fall en indikasjon.

Utvendig bredde er vel 1877 mm for Enyaq, og 1852 mm for ID.4, så kanskje mister man noen cm i ID.4. Men avhengig av hvordan man designer interiøret kan jo eventuell differanse i baksetebredde både være større og mindre enn differansen i utvendig bredde.

Ifølge selger hos Sulland er baksetebredden i ID.4 1494mm. Vet ikke noe om fordelingen mellom sitteplassene. Skal ha 3 barneseter i et par år til (1 bakover, resten framover), så dette er jo et vesentlig poeng for mange.
x-2016 KIA Soul EV
2020 KiA e-Soul 64

daktari

Sitat fra: El-sa på torsdag 15. oktober 2020, klokken 21:35
Sitat fra: Magnito på torsdag 15. oktober 2020, klokken 12:13
Da jeg drev og vurderte mellom Polestar 2 og Enyaq fant jeg ut at Enyaq har baksetebredde på 1488 mm (og Polestar 2 1355 mm). Vil tro baksetebredden på Enyaq og ID.4 ikke kommer til å være veldig forskjellig, det gir i alle fall en indikasjon.

Utvendig bredde er vel 1877 mm for Enyaq, og 1852 mm for ID.4, så kanskje mister man noen cm i ID.4. Men avhengig av hvordan man designer interiøret kan jo eventuell differanse i baksetebredde både være større og mindre enn differansen i utvendig bredde.

Ifølge selger hos Sulland er baksetebredden i ID.4 1494mm. Vet ikke noe om fordelingen mellom sitteplassene. Skal ha 3 barneseter i et par år til (1 bakover, resten framover), så dette er jo et vesentlig poeng for mange.
Det målet der tror jeg dessverre ikke på ett sekund! Da skal ID4 være 8 cm bredere innvendig enn I-pace men hele 14 cm utvendig smalere. Det er jo 22 cm forskjell, altså 11 cm på hver side. Det blir en tynn dør i såfall!

De målene jeg har tatt selv er følgende:
Setepute, kant til kant: (denne er den viktiste, ingen vil sitte med halve ru..a utafor setet!)
Model S 135 cm, E-tron 129 cm, I-pace 125 cm.

mellom dørene, i rumpehøyde:
Model S 136 cm, e-tron 138 cm, I-pace 141 cm.

Mellom ytterste isofix: 100 cm på alle 3. (sier noe om hvor dårlig plass det blir for voksen mellom 2 barneseter)

Merk at utvendig bredde uten speil er e-tron 1935 bred, Model S 1964, I-pace hele 2011.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

I-pace er 1895mm uten speil. 2139mm med.  Du kan ikke vise dette vedlegget.

plataris

#6
Jeg var på visning av Enyaq, og der målte de bredden på baksetet til 130 cm. Bredden mellom dørene ble målt til 146 cm. Så er vel ID4 noe smalere enn Enyaqen (et par cm?)

Ad: og når det gjelder mulighet for tre barneseter er det bare å glemme bruk av isofix. Det samme gjelder vel hvis man skal ha voksen + 2 barneseter bak. Vi har tenkt å ha tre seter bak, uten isofix. Det går akkurat i leafen, så da skal det hvert fall gå fint i ID4 med ca 10 cm ekstra.
Volkswagen ID.4 1st - bestilt
Nissan e-NV200 40 kWh 2018 varebil
Nissan Leaf 30 kWh 2017 - 75.000 km - 95 % SOH

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Ja, det er minste bredde om man skal inn i en trang garasje..

Du kan ikke vise dette vedlegget.

daktari

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 16. oktober 2020, klokken 16:45
Ja, det er minste bredde om man skal inn i en trang garasje..

Nemlig, det gir mening.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: daktari på fredag 16. oktober 2020, klokken 11:09

Mellom ytterste isofix: 100 cm på alle 3. (sier noe om hvor dårlig plass det blir for voksen mellom 2 barneseter)

Merk at utvendig bredde uten speil er e-tron 1935 bred, Model S 1964, I-pace hele 2011.

Mål mellom ytterste isofix er et godt mål som flere burde bruke. Det forteller kanskje hvorfor jeg opplever plassen mellom barnesetene som ganske lik i Model S og e-tron.

Har bare to barneseter selv, men en kompis konstaterte nylig at e-tron var for liten til tre. Det går, men det blir for trangt. De har har barn på 2, 5 og 10 år. Jeg mener det bør være mulig å finne seter som muliggjør dette. Tips? (Vil også være relevant for ID.4..)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Kruttbil

Heisann!

Dette er ein gammal tråd, men eg skulle gjerne sett ei oppfølging på spm om kva for barnestol som er i bruk ved tre barn bak i td ID4!

Og til Plataris: kvifor gjekk de for ID4 heller enn Enyaq dersom baksetet i Enyaq er breiare? 🤔 Eg sirklar veldig på ein av desse to no.
Bildelering og sykkel :)

I bestilling:
VW ID.4

Har avskrive:
Kia e-Niro, Skoda Enyaq, Alle sjusetarar som er for dyre (Model X), Alle sjusetarar som har for kort rekkevidde (Maxus, Nissan, Opel, Peugeot, Citroën), Ioniq 5

Ventar i håpefull spenning på ID.Buzz ;)

plataris

Ingen har vel fått bilen ennå, men satser på at jeg finner en løsning når vi får bilen. Fortsatt mye bedre plass enn Leaf, så håper det skal gå bra. Hvis det ikke går har jeg tabbet meg ut, da er det to valg i så fall; model x eller fossil.

Valgte id4 foran enyaq av kun én grunn: pris. Ellers syntes jeg enyaq var finere, men jeg er utpreget pragmatisk, så det betydde ikke så mye til slutt.
Volkswagen ID.4 1st - bestilt
Nissan e-NV200 40 kWh 2018 varebil
Nissan Leaf 30 kWh 2017 - 75.000 km - 95 % SOH

Kruttbil

Sitat fra: plataris på søndag 07. mars 2021, klokken 07:39
Ingen har vel fått bilen ennå, men satser på at jeg finner en løsning når vi får bilen. Fortsatt mye bedre plass enn Leaf, så håper det skal gå bra. Hvis det ikke går har jeg tabbet meg ut, da er det to valg i så fall; model x eller fossil.

Valgte id4 foran enyaq av kun én grunn: pris. Ellers syntes jeg enyaq var finere, men jeg er utpreget pragmatisk, så det betydde ikke så mye til slutt.

Då gjer vi ganske like vurderingar av forskjellen på dei to i skrivande stund. Takk for svar!

Ang. bilstolar finst det vel ekstra smale typar også (m.a. ein beltestol frå Volvo), men får du plass i Leaf, får du vel også plass i ID.4.
Bildelering og sykkel :)

I bestilling:
VW ID.4

Har avskrive:
Kia e-Niro, Skoda Enyaq, Alle sjusetarar som er for dyre (Model X), Alle sjusetarar som har for kort rekkevidde (Maxus, Nissan, Opel, Peugeot, Citroën), Ioniq 5

Ventar i håpefull spenning på ID.Buzz ;)

daktari

Har nå målt ID4, og jeg fant 135 dør til dør samt 126 bredde på sitteputen. Det er veldig bra tall.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA