Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mistenker at sameiet har skrudd ned lade hastigheten - lovlig?

Startet av Mippen, mandag 12. oktober 2020, klokken 19:00

« forrige - neste »

Mippen

Jeg flyttet dit jeg bor nå for ca 2 år siden. Siden jeg hadde elbil fikk jeg installert elbil lader. Vi måtte på forhånd søke til styret om å få sette opp lader da det var begrenset med kapasitet. De siste dagene har jeg opplevd at bilen ikke alltid er fulladet når den pleier å være det. Jeg mistenker derfor at lade hastigheten har blitt satt ned. Fra før hadde vi etter mitt mening laveste brukbare hastighet på 10A fra 230V. Nå kan det virke som hastigheten er satt til 5A. Kan styret bare gjøre dette uten å ha en dialog med andelseierne som har ladestasjon fra før og ble forespeilet 10A? Jeg skjønner at det er mange naboer som sannsynligvis ønsker seg ladestasjon nå eller på sikt, men det er ikke en god løsning å strupe hastigheten slik at det tar over et døgn å lade en liten elbil med lite batteri.
Fremtiden er elektrisk.

Wibla

Har du forsøkt å spørre styret om det har blitt gjort noen endringer?
2018 Tesla Model S 75D

hemi

hvordan ladekabel/ladeboks har du?

og hvorfor "mistenke" dette er jo kjempelett å sjekke.

Mippen

Jeg har ikke vært hjemme nok til å få sjekke det ut. Har hatt ferie. Har en Ratio ladeboks. Jeg satt bilen på lading nå i kveld. Har tatt bilde av batteri og kilometer status så får jeg se i morgen når jeg skal avgårde hvor mye den har ladet.
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på mandag 12. oktober 2020, klokken 19:49
Jeg har ikke vært hjemme nok til å få sjekke det ut. Har hatt ferie. Har en Ratio ladeboks. Jeg satt bilen på lading nå i kveld. Har tatt bilde av batteri og kilometer status så får jeg se i morgen når jeg skal avgårde hvor mye den har ladet.

5A er ikke en mulig verdi, minste er 6A. Om du mistenker at ladeboksen ikke gir riktig strøm bør du ringe en bekjent med Tesla og få han til å lade hos deg. Teslaene rapporterer nemlig ladestasjonens pilotsignal på skjermen, så man vet hva bilen tilbys. Skulle ønske de andre fabrikantene gjorde det samme, nok et eksempel på hva Tesla er bedre på... (du får også opp spenning, strømstyrke ved hurtiglading osv.).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Kotsbak

Eller prøve med en Leaf og sjekke med f.eks. LeafSpy hva ladestrøm/effekt er.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Rosstopher

Beklager at jeg sporer av, men det er vel ganske tragisk om bilprodusenter ikke gir deg noen som helst informasjon om hvor fort du lader? Er tanken at man bare får plugge i og håpe på det beste? Man burde i det minste få enten effekt eller strømstyrke eller km/t.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

elektrolux

Sitat fra: Mippen på mandag 12. oktober 2020, klokken 19:49
Har hatt ferie. Har en Ratio ladeboks.

Kan være du har rett i at ladehastigheten er redusert, men i så fall er det forde det har vært et strømbrudd og Ratio har starteť opp igjen på 6A trinnet slik den er programmert til å gjøre.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øystein16

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 08:21
Beklager at jeg sporer av, men det er vel ganske tragisk om bilprodusenter ikke gir deg noen som helst informasjon om hvor fort du lader? Er tanken at man bare får plugge i og håpe på det beste? Man burde i det minste få enten effekt eller strømstyrke eller km/t.
På begge dei ladbare typane me har av Golf er det bare å kasta eit blikk inn i bilen for å sjå om bilen ladar som forventa. Eg tvilar på at Tesla har noko enklare.

Rosstopher

Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 09:11
På begge dei ladbare typane me har av Golf er det bare å kasta eit blikk inn i bilen for å sjå om bilen ladar som forventa. Eg tvilar på at Tesla har noko enklare.

Nei, Tesla har ikke noe enklere enn det. Men i denne tråden høres det jo ut som trådstarter ikke får denne informasjonen i sin bil, og det syns jeg i så fall er for dårlig.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Øyvind.h

Nå var vel ikke spørsmålet om bilen lader, men hvor fort den lader. Da må du se tydelig på dashbordet eksempelvis tilgjengelig amp vs trukket amp, kW, ampere/volt slik at du ser nøyaktig hvor fort bilen lader.
Alternativt bare gå inn i appen og få oppgitt de samme detaljene.

Det høres ikke sannsynlig ut at bilen bare forteller at den lader, og ikke hvor fort.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TB

Eldre biler (eksempelvis trillingene) har bare en lampe som sier "lader" - og ikke noe info om hvor fort.

kan se det vi odb2 / app.

men, står ikke hvilken bil trådstarter har..
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Vollis47

#12
Som så mange andre gir trådstarter her for lite informasjon om bil, ladeboks, opplegget i parkeringsanlegget etc til at andre kan danne seg et fullgodt bilde av situasjonen og derved gi relevante tilbakemeldinger.

Forøvrig er det vel ikke forbudt for sameiet å nedregulere ladestrømmen - om det er gode grunner for det. Så anbefalingen er å sjekke med styreleder.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Marius Kotsbak

Uansett om det skulle være tilfelle så hadde det vært mye bedre å installere utstyr for automatisk lastdeling enn å fordele statisk like mye til alle.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Rollep

Sitat fra: Marius Kotsbak på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 10:34
Uansett om det skulle være tilfelle så hadde det vært mye bedre å installere utstyr for automatisk lastdeling enn å fordele statisk like mye til alle.
Jepp, mange borettslag og sameier har drite på draget ved å gi etter for enkelte elbileieres mas om å få sette opp sitt eget ladeopplegg. Etter hvert som det blir flere elbiler møter man fort døren ettersom hele kapasiteten er brukt opp av et fåtall beboere.

Jeg er glad for at styret i mitt sameie i en årrekke nektet å la folk sette opp egen ladeboks eller Schuko kontakt. Dermed slapp vi mange problemer og mye syting når teknologien var blitt såpass moden at det var mulig å installere et ordentlig fremtidsrettet system. Nå har vi siden 2 ½ år tilbake et veldig bra Zaptec anlegg med flatkabel og 400V TN.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA