Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mistet bremser i regnvær

Startet av carolinejahr@gmail.com, mandag 12. oktober 2020, klokken 11:52

« forrige - neste »

carolinejahr@gmail.com

Min samboer var ute å kjørte i regnværet på lørdag i vår Think City 2008.  Plutselig så mistet han all bremsekraft.
Jeg fant en artikkel på vg som omhandlet at thinkmodeller frem til 2007 hadde blitt tilbakekalt pga at det kunne komme vann inn i bremsenes servopumpe.  Dette er jo potesielt livsfarlig!
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/bRayd/tilbakekaller-think-kan-miste-bremsekraft-etter-vask-og-i-regnvaer

Noen her som har vært borti dette problemet/vet om det også kan gjelde "nye" Think?
Bilen er nå fraktet til elbilmek. Men jeg skulle gjerne visst om det var et sted å henvende seg hvis det skulle vise seg å være fabrikasjonsfeil..


mohpet

#1
Sitat fra: carolinejahr@gmail.com på mandag 12. oktober 2020, klokken 11:52
Bilen er nå fraktet til elbilmek. Men jeg skulle gjerne visst om det var et sted å henvende seg hvis det skulle vise seg å være fabrikasjonsfeil..
Hei, dette var nytt for meg. Men om det er fabrikasjonsfeil eller ikke, alt av Think er jo konkurs så det hjelper lite. Mulig noen kan kommentere på denne feilen her. Når jeg leser artikkelen så gjelder jo dette bilene før denne siste modellen, før 2008.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

carolinejahr@gmail.com

#2
Jeg venter i spenning på hva elbilmek sier er årsaken. Det var svært vått på lørdag..  Bilen har relativt nylig fått skiftet både bremseklosser og kalipper.

EDIT: Elbilmek finner ingen feil på bremsene.  Det gjør det faktisk enda skumlere, spørs om jeg tør å kjøre mer i regnvær.



Vidar_S

Vi hadde liknende problemer da vi hadde Think (2010-modell) en periode for noen år siden. Husker ikke om det var relatert til vær, men det var litt av og på med bremsene en periode før servopumpen til bremsene røk for godt og måtte byttes.

POSi411

Husker at en tilvarende feil ble utbedret på min 2008 modell hos Røhne&Selmer. 
POSi411
Jessheim
2008 Th!nk City Zebra med soltak og rødt interiør

worry

Dette er helt klart interessant for oss som kjører Think.
Men hva betyr å "miste all bremsekraft"?
- Ingen bremsevirkning når du tråkker så hardt du kan? Det er jo dramatisk.
  Årsaken kan være at ABS sperrer all hydraulikk? Går det an? Vann på skivene gir ofte dårlig virkning, men det
bremser jo litt.
- Ingen hjelp fra bremsekraftforsterker? Da virker vel bremsene, men trenger stor kraft fra foten. Da er det i tilfelle en elektrisk feil. Sannsynligvis vakuumpumpa som ikke går.
Håper du finner ut av det.


Think lithium

EXCEL

Jeg hadde samme feil på min forrige Think. Etter vask i vaskeautomat ble bremsepedalen hard og bremsekraften minimal. Problemet forsvant etter litt kjøring. Opplevde aldri dette under kjøring i regnvær.
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA