Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor godt tåler TMX75D konkurransen fra nyere elbiler?

Startet av automat, mandag 12. oktober 2020, klokken 00:13

« forrige - neste »

Stig-Arne

Sitat fra: sfinxern på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 18:03
Det er ganske sykt. Halverer nesten verdien på en bil på 3 fattige år. Må bilen til den blir omgjort til spiker for å si det sånn :D!

For øvrig tror jeg MX og spesielt 75 (men også 90 og nedover) vil få seg en real trøkk på bruktmarkedet når MY kommer.

Hadde jeg hatt X75 og vurderer å bytte i nærmeste fremtid, ville jeg solgt asap.
Tror faktisk ikke det går så ille.
Ingen annen bil er i nærheten av plassen, hengervekten og en passelig kjørelengde. Da skiller X75 seg ut, og blir en bil som kommer høvelig i pris for mange som ønsker en stor, trygg bil.

Rævedilter

40% verditap på 3 år er vanleg, X75 min har tapt seg under 30% på 3 år & 100 000 km.
Kjøpt for 760 og får minst 560 i dag tipper eg, X75 iallefall holder seg p.t. under snittet i verdifall. Mulig Y blir konkurrent ja, 1600 kg henger holder for dei fleste og med nødseter bak kan den fungere som 7 seter, iallefall for meg hadde den fungert bra. 200 000 kr billigere innstegspris & vesentlig lengre rekkevidde.

kodax

Nå er jeg jo temmelig inhabil siden jeg selv har en X75, men jeg tror som endel andre at nettopp den relativt lave inngangsprisen kombinert med veldig god plass og mye kvalitet/luksus, gjør at den vil fortsette en god stund å være en bil med forholdsvis lavt verdifall. TMY (og Xpeng, ID4, Enyaq etc.) blir stort nok for mange, men allikevel for liten for endel. Om noen år kommer sikkert noen i X-størrelse, men inntil da er det rett og slett ikke alternativer.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

sfinxern

Jo, men jeg personlig tror at majoriteten som har MX i dag klarer seg fint med plassen i MY. Og hengervekten dekker de aller flestes behov. Så det er klart at MY vil kannibalisere på alle som har MX. Ikke så mange andre reelle alternativer pt. Og med prisen og all ny tech på MY, så vil den friste veldig mange.

Blir litt som nå med M3 som kannibaliserer på MS. Veldig mange som har MS klarer seg med M3 og derfor ser vi et stort volum som går fra MS til M3. 
Vil noen kjøpe en 3år gammel MX med kort rekkevidde når man kan få en splitter ny MY long range med nye batterier, struktur, tech osv osv til en billigere penge? Ja sikkert noen som MÅ ha den ekstra plassen. Men for de fleste en no-brainer.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

kodax

De som har valgt X75 er de mest nøkterne av TMX-kjøperne. Jeg tror de i mindre grad liker å tape penger på å selge en bil, og dermed vil det være færre tilgjengelige X75 enn X100 på bruktmarkedet. Nå kan det jo vise seg at TMX blir en dyr bil å beholde over tid, og at noen av de nøkterne selger av den grunn, men samtidig er det begrenset hvor mye som kan gå i stykker på en elbil som i stor grad er laget av aluminium. (Jada, FWD er en potensiell utgift, men det gjenstår å se:)
Jeg syns forøvrig det er temmelig stusselig i mors TM3 sammenlignet med min TMX med automatiske dører, oppvarmet ratt, bedre støydemping, panorama-frontrute, skjerm foran rattet osv., så jeg tror at noen vil kvie seg også av sånne grunner. Men som vi er enige om, det uslåelige argumentet for å beholde en TMX er plassen, trenger man den så er det en no-brainer dersom man har råd.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

cstromme

1x 60D på Finn nå.
45x 75D.
25x 90D.
71x 100D.

Syns å huske at 75D lenge var by far den mest solgte. I så tilfelle er det jo overraskende få sammenlignet med 90 og 100?

Tror også det ligger noe i at de av oss som valgte 75D over 90 eller 100 har enten strukket strikken lenger enn normalt (og dermed ønsker å beholde bilen lenger), eller er mer prisbevisst generelt (og dermed ønsker å beholde bilen lenger?)
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Stig-Arne

Sitat fra: cstromme på mandag 26. oktober 2020, klokken 08:12
1x 60D på Finn nå.
45x 75D.
25x 90D.
71x 100D.

Syns å huske at 75D lenge var by far den mest solgte. I så tilfelle er det jo overraskende få sammenlignet med 90 og 100?

Tror også det ligger noe i at de av oss som valgte 75D over 90 eller 100 har enten strukket strikken lenger enn normalt (og dermed ønsker å beholde bilen lenger), eller er mer prisbevisst generelt (og dermed ønsker å beholde bilen lenger?)

Tipper prisbevissthet er en stor årsak, ilag med det å strekke strikken.

Vi valgte 75, da vi mente og fortsatt mener det var håpløst å skulle betale 160 000 kr for 100 pakken, når man ikke trenger den i det daglige. Eneste gangene vi trenger den er når vi trekker vogn, da skulle jeg gjerne hatt mer tilgjengelig.


Espen Hugaas Andersen

Tror nok de som kjøper 100D gjerne kjører mer, og dermed kanskje bytter bil oftere.

Gidder ikke regne ut gjennomsnitt, men det ser ut som medianen er rundt 92.000 km for 90D, 56.000 km for 100D og rundt 47.000 km for 75D.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: cstromme på mandag 26. oktober 2020, klokken 08:12
1x 60D på Finn nå.
45x 75D.
25x 90D.
71x 100D.

Syns å huske at 75D lenge var by far den mest solgte. I så tilfelle er det jo overraskende få sammenlignet med 90 og 100?

Tror også det ligger noe i at de av oss som valgte 75D over 90 eller 100 har enten strukket strikken lenger enn normalt (og dermed ønsker å beholde bilen lenger), eller er mer prisbevisst generelt (og dermed ønsker å beholde bilen lenger?)

X75D (sammen med X60D) utgjør 46% av X-andelen i Norge. De utgjør 32% av bilene på Finn.no så de er helt klart underrepresentert ja.

Vi har en 3,5 år gammel X75D, og den blir nok beholdt i minst 5-6 år til. Har ikke strukket noen strikk, men synes det er mye pes å bytte bil så jeg gjør det så sjelden som mulig. Min Model S ble kun beholdt i 3,5 år men jeg byttet kun pga. hengerfestebehov. Hvis den hadde hatt hengerfeste hadde jeg nok kjørt rundt i en drøye 7 år gammel S nå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Syns også 160k var for mye å betale for kun 25kWh ekstra. Hinsides kWh-pris, så liten tvil om at Tesla har hatt en enorm fortjeneste på 100. Og tror nok også kronetapet er minst på 75. Allikevel, det tok to år, så begynte jeg å angre litt på 75-valget på grunn av bruken vår som sikkert er litt i ytterkant, med lengre turer uten destinasjonslading, gjerne også med henger vinterstid. Altså gjøres det best med fossilbil, selv om 100 nok hadde redusert plagene noe, og i visse tilfeller unngått det. Langturer uten henger og med destinasjonslading er ikke problemet.

Stig-Arne

Sitat fra: geear på mandag 26. oktober 2020, klokken 21:52
Syns også 160k var for mye å betale for kun 25kWh ekstra. Hinsides kWh-pris, så liten tvil om at Tesla har hatt en enorm fortjeneste på 100. Og tror nok også kronetapet er minst på 75. Allikevel, det tok to år, så begynte jeg å angre litt på 75-valget på grunn av bruken vår som sikkert er litt i ytterkant, med lengre turer uten destinasjonslading, gjerne også med henger vinterstid. Altså gjøres det best med fossilbil, selv om 100 nok hadde redusert plagene noe, og i visse tilfeller unngått det. Langturer uten henger og med destinasjonslading er ikke problemet.
Håpet er jo at både destinasjonslading og hurtiglader nettverket skal bli såpass godt at man ikke trenger å bekymre seg de få gangene man trenger den ekstra rekkevidden.

I vårt tilfelle så er det litt irriterende med Lofoten som har for dårlig dekning ifra oss. Det er 14 mil, og det er for mye med vogn. Så sånnsett hadde en 100 pakke vært ideelt, siden vi pga. det aktivt unngår Lofoten med vogn for det blir for mye pes.

Samme er det med Nord Sverige, dårlig utbygd, noe som gjør en tur med vogn litt strabasiøs.

Finnmark begynner å komme seg, så der der er det overkommelig slik det ser ann til å bli.

Så, man må svelge noen kameler ved å velge Elbil idag. Men med håpet om at det blir bedre så trives jeg godt i 75 idag og føler jeg ikke har kastet bort penger på en stor batteripakke jeg ikke trenger.

Kimpala

Bilen har fortsatt ikke dårlig rekkevidde i forhold til ikke-Tesla SUV. Og med ladenettverket så syns jeg den tåler dagens konkurranse ja.
Pris/tap. Jeg betalte 880 for min med alt utstyr (etter værste prisnedgang sommern 17)
Fikk bud på 550 når jeg la den ut tidligere i år... 😬
X
3

turfsurf

Sitat fra: Kimpala på onsdag 11. november 2020, klokken 19:19
Bilen har fortsatt ikke dårlig rekkevidde i forhold til ikke-Tesla SUV.
Nja, den går nok sånn ca midt imellom etron 50 og 55 på sommeren. Litt dårligere på vinteren. Klart kortere enn I-Pace og EQC.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kimpala

Nja, den går nok sånn ca midt imellom etron 50 og 55 på sommeren. Litt dårligere på vinteren. Klart kortere enn I-Pace og EQC.
[/quote]
Ja veit den går kortere, men er vel snakk om noen få mil, og ladenettverket veier opp 👍
X
3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA