Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor godt tåler TMX75D konkurransen fra nyere elbiler?

Startet av automat, mandag 12. oktober 2020, klokken 00:13

« forrige - neste »

automat

Når jeg kjøpte min TMX75D i 2017 var det nesten bare andre Teslamodeller som hadde bedre rekkevidde. Ampera E hadde kommet til landet. Men når det skulle hurtiglades, ble den stående igjen på en 50kW-lader, mens jeg kunne superlade.

Slik er det ikke lenger. De aller fleste nye biler har lengre rekkevidde, noen vesentlig lengre. Og lynladere popper opp overalt.

Så hva står man igjen med da? TMX75D er en bil med suveren plass. Og selv om superladingen ikke går så veldig fort (fordi man med kort rekkevidde ofte må lade til høy SOC), så har man tilgang til det største, beste og mest brukervennlige ladenettverket. Men er det noe mer TMX75D fortsatt kan konkurrere på?

På en annen side. Det virker som e-tron 50 selger ganske bra, og den har vel til og med litt kortere rekkevidde enn TMX75D. Så da er det kanskje håp likevel, selv om TMX75D ikke henger med på rekkevidderacet?

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

#1
TMX er i mine øyne fremdeles den mest brukervennlige bilen som finnes, med automatiske dører, kobling mot gps m.m.

Brukeropplevelsen til Tesla generelt er og helt klart den enkleste. Ikke masse trykking på knapper og diverse, bare sett deg inn i bilen og kjør. Når du kommer frem er det bare å sette bilen i P og gå fra den.

I tillegg har Tesla fungerende OTA, og ap er helt unik (selv med sine bugs). Infotainment er og helt i en egen klasse, og er ikke avhengig av CarPlay m.m.  for å være nyttig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: automat på mandag 12. oktober 2020, klokken 00:13
Når jeg kjøpte min TMX75D i 2017 var det nesten bare andre Teslamodeller som hadde bedre rekkevidde. Ampera E hadde kommet til landet. Men når det skulle hurtiglades, ble den stående igjen på en 50kW-lader, mens jeg kunne superlade.

Slik er det ikke lenger. De aller fleste nye biler har lengre rekkevidde, noen vesentlig lengre. Og lynladere popper opp overalt.

Så hva står man igjen med da? TMX75D er en bil med suveren plass. Og selv om superladingen ikke går så veldig fort (fordi man med kort rekkevidde ofte må lade til høy SOC), så har man tilgang til det største, beste og mest brukervennlige ladenettverket. Men er det noe mer TMX75D fortsatt kan konkurrere på?

På en annen side. Det virker som e-tron 50 selger ganske bra, og den har vel til og med litt kortere rekkevidde enn TMX75D. Så da er det kanskje håp likevel, selv om TMX75D ikke henger med på rekkevidderacet?

Vi har X75D fra 2017 og jeg hadde kjøpt en slik igjen i dag om den var tilgjengelig (Standard Range). Mer enn god nok rekkevidde for oss, selv om vi ofte trekker til dels tung henger. Som du nevner popper det jo lynladere opp overalt, og Teslaen kan bruke også disse i tillegg til SuC. Ladet faktisk på BKK sin lynlader i Fagernes i går (SuC på Leira er ikke klar ennå). I motsetning til en del andre har jeg ikke ladeangst og det bryr meg null å måtte lade en gang på vei til hytta. Vi stopper jo uansett for å spise og handle på veien.

e-tron 50 hadde vært alternativet om jeg skulle kjøpt noe annet, det er den eneste med god nok hengervekt.

Gidder ikke dra rundt på større, tyngre og dyrere batteri enn nødvendig. Vi kjøpte derfor SR+ når kona skulle ha en Model 3.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rosstopher

Vi har S90D i dag og vurderer X75D som neste bil. Det er vel ingen andre biler i markedet som kan konkurrere på plass, tilgang til (og pris på) lading og praktiske løsninger. Med vårt kjøremønster holder 75 i 95 % av tilfellene, og da blir spørsmålet hvor mye det er verdt å betale for å slippe de 3 ekstra ladestoppene i året.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

cstromme

Vi har en TMX 75D som vi hentet ut i januar 2017 (produsert september 2016), og jeg sliter litt med å i det hele tatt tenke på å bytte den ut. Det finnes iallfall ingen andre biler på markedet som hadde passet bedre for oss, og skulle vi gå til skrittet å bytte den ut med en nyere TMX så er det så lite nytt vi hadde fått (selv om det riktignok har vært mange mange mange små endringer de siste 4 årene) at det hadde føltes litt sløsete ut. Har aldri hatt en bil så lenge før, og har null følelse av at det hadde vært kjekt med en ny.

Men så kommer det plutselig en refresh om et år eller to, og da blir tonen en annen. 😂 Men vil jo i så tilfelle fortsatt være en X.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

automat

Så TMX75-eiere
- Har ikke behov for kjempelang rekkevidde.
- Syns bilens andre egenskaper trumfer rekkevidde.
- Er villige til å kompromisse på rekkevidde utfra et kost/nytte-perspektiv.

Eller en kombinasjon av dette.

Det er jo litt interressant da, når lang rekkevidde nærmest har blitt en hellig gral i elbilsammenheng.

For egen del er det viktig å slippe å kompromisse i det daglige. Det fikk jeg nok av da jeg hadde trilling. Det er også et stort pluss å nå frem til hytta uten ladestopp. På andre turer lever jeg fint med litt ladelogistikk.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

cstromme

Kjører (kjørte 😂) relativt ofte til Oslo fra Ålesund, samt nå og da til Bergen og Trondheim, og mange ganger i året til Bjorli. Aldri hatt noe problemer med rekkevidde på vår X75. 😊
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Stig-Arne

En av grunnene til at X75 holder seg godt, er at nettopp det batteriet ikke finnes lengre. Du får en OK inngangspris på en suveren bil som har stort sett det meste av hva dagens elbiler kan by på. Ser at vår X75 som er akkurat over 2 år, har er bruktverdi som 7 seter som gjør at jeg ikke taper en eneste krone om jeg selger den.

Det er iallefall det som gjør X75 ganske unik i bruktmarkedet. 7 seter, OK rekkevidde, 4x4, god hengervekt.
At X75 ikke holder for mange er greitt nok. Men for veldig mange så duger den i massevis, og det sørger for å holde verdien på bruktmarkedet oppe.

odahle

Sitat fra: cstromme på mandag 12. oktober 2020, klokken 15:27
Vi har en TMX 75D som vi hentet ut i januar 2017 (produsert september 2016), og jeg sliter litt med å i det hele tatt tenke på å bytte den ut. Det finnes iallfall ingen andre biler på markedet som hadde passet bedre for oss, og skulle vi gå til skrittet å bytte den ut med en nyere TMX så er det så lite nytt vi hadde fått (selv om det riktignok har vært mange mange mange små endringer de siste 4 årene) at det hadde føltes litt sløsete ut. Har aldri hatt en bil så lenge før, og har null følelse av at det hadde vært kjekt med en ny.

Men så kommer det plutselig en refresh om et år eller to, og da blir tonen en annen. 😂 Men vil jo i så tilfelle fortsatt være en X.
I samme båt som deg. Hentet ut vår i april 2018 og sliter med å se gode alternativer. Vi har to små barn og reiser mye på helgeturer for å besøke familie, så plass er viktig. Vi har prøvd både eTron og iPace, men det er jo ikke i nærheten. Mor liker å sitte i midten bak mellom barna, der er TMX helt suveren. Jeg føler vi kan ta med oss og pakke akkurat det vi ønsker, og bilen har fortsatt mye plass igjen.

Når det gjelder rekkevidde så hadde det selvfølgelig vært veldig kjekt med litt ekstra utover det vår 75D tilbyr, men hvor mange ganger i året? Vi hadde kanskje hatt behovet 3-4 ganger og jeg er usikker på om jeg selv finner verdi i det. Med små barn så går det helt fint med ladestopp de få gangene behovet melder seg. Det hadde vært veldig gøy med en skikkelig oppdatering av Model X som du sier, men samtidig så hadde nok det medført bytte av bil :D

Det er vel kun serviceapparatet som kan få meg til å bytte bil i affekt av dårlig kundebehandling, noe som de kan være utrolig gode på noen ganger. Men når det ikke finnes gode nok alternativer så blir det for dumt.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

Rævedilter

Sitat fra: Stig-Arne på mandag 12. oktober 2020, klokken 23:30
Ser at vår X75 som er akkurat over 2 år, har er bruktverdi som 7 seter som gjør at jeg ikke taper en eneste krone om jeg selger den.
Kva kjøpte du for da?
Eg ser på å selge min snart 3 år gamle X75 7 seter og eit verditap på under 150 000 trur eg ikkje eg klarer.  Kjøpte for 760 000,- og får knapt over 600 000 for den i dag ved privat salg trur eg, eg får 550 000 i innbytte hos Tesla.
Kjørt 100 000 km.
Men er fornøyd med 600 000.

geear

Hvis man har kjøpt til normal pris så er det helt urealistisk å få igjen pengene for en to år gammel X75.

Tipper vår ny type 7-seters X75 FSD, som snart er tre år, og med 38kkm, vil gå for 180k mindre nå om vi selger. Worst case 200. Disse tallene er rett under/over 600k.

Men når det gjelder trådens opprinnelige tema, så er bilen absolutt konkurransedyktig fortsatt. Ladenettverket (og 130kW maks ladefart er ikke håpløst), hengerkapasiteten, plass, ytelse, 7-seter, og ikke minst utstyr/features/selvkjøring/mobilapp etc. er den fortsatt uslåelig på. Det er kun 100/nyere X som slår den.

Kim-

Solgte nettopp vår X75 5 seter (oktober 2018), for 650'. Kjøpte for 750'.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

sfinxern

Uansett overkommelig verditap det da. Du får trøste deg med at hadde du valgt MS, hadde det vært verre :P.

Jeg har en desember 2017 75D MS. 60k km. Får vel igjen kanskje 450' for den nå. Det er et verditap på nesten 300' på 3 år :o :o :o!!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Rosstopher

Sitat fra: sfinxern på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 15:06
Uansett overkommelig verditap det da. Du får trøste deg med at hadde du valgt MS, hadde det vært verre :P.

Jeg har en desember 2017 75D MS. 60k km. Får vel igjen kanskje 450' for den nå. Det er et verditap på nesten 300' på 3 år :o :o :o!!

Min Model S var nesten nøyaktig 3 år da jeg kjøpte den i fjor, og da hadde den tapt seg nesten nøyaktig 300k.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

sfinxern

Det er ganske sykt. Halverer nesten verdien på en bil på 3 fattige år. Må bilen til den blir omgjort til spiker for å si det sånn :D!

For øvrig tror jeg MX og spesielt 75 (men også 90 og nedover) vil få seg en real trøkk på bruktmarkedet når MY kommer.

Hadde jeg hatt X75 og vurderer å bytte i nærmeste fremtid, ville jeg solgt asap.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA