Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor godt tåler TMX75D konkurransen fra nyere elbiler?

Startet av automat, mandag 12. oktober 2020, klokken 00:13

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Kimpala på onsdag 11. november 2020, klokken 19:43
Ja veit den går kortere, men er vel snakk om noen få mil, og ladenettverket veier opp
Tja, jeg vil si 5-6 mil kortere enn vår I-Pace. Så for oss ville det bety at vi må lade på vei til hytta. Da hjelper ikke ladenettverket.

Så igjen, er rekkevidden bra nok for for den enkeltes bruksmønster så er det en knall bil, og synd at man man ikke kan få kjøpt den mere. For oss hadde den for kort rekkevidde. Kanskje 2020 hadde holdt, den hadde vel gått en del lengre enn 75 gikk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Sitat fra: turfsurf på onsdag 11. november 2020, klokken 19:26
Sitat fra: Kimpala på onsdag 11. november 2020, klokken 19:19
Bilen har fortsatt ikke dårlig rekkevidde i forhold til ikke-Tesla SUV.
Nja, den går nok sånn ca midt imellom etron 50 og 55 på sommeren. Litt dårligere på vinteren. Klart kortere enn I-Pace og EQC.
Nå er jo plassen i dem ikke sammenlignbar med TMX, men med TMY. Det er egentlig fortsatt ingen andre SUV-er som kan sammenlignes med TMX.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: kodax på onsdag 11. november 2020, klokken 23:42
Nå er jo plassen i dem ikke sammenlignbar med TMX, men med TMY. Det er egentlig fortsatt ingen andre SUV-er som kan sammenlignes med TMX.
Helt klart. En av grunnene til at vi kjøpte TMX når vi gjorde det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Guljfesk

Hva tenker dere om bruktbilprisen på Model X (alle batteri størrelser) mtp. at model Y kommer?

Er det vert å kjøpe en X75 til 550 eller en X100 til 700 i dag?

automat

TMY har ankommet landet. Over 300 TMX på Finn, de billigste under 450K.

Bruktmarkedet blir selvfølgelig oversvømt nå når mange TMX-eiere bytter til TMY.  Blir spennende å se når utleveringsrushet på TMY roer seg.

Er i hvertfall glad jeg ikke skal selge TMX'en nå.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kodax

Sitat fra: automat på lørdag 04. september 2021, klokken 14:35
Bruktmarkedet blir selvfølgelig oversvømt nå når mange TMX-eiere bytter til TMY.
De fleste som har TMX har god råd og ønsker flere biler, så jeg tror de fleste som kjøper TMY beholder begge. Noen har sikkert kjøpt TMX som ventepølse, men beholder X-en fordi man har funnet ut at den dekker behovet bedre enn Y-en, det gjelder i hvert fall oss. At noen 5-6 år gamle modeller ligger lavt i pris er jo naturlig, da det da ofte er spesielle grunner til det (høy km, brukt som taxi etc.).
Det er/blir sikkert noe flere X-er på Finn nå, men det hadde det blitt uansett nå som bilene bikker 5 år/100k. Jeg tror det kommer flere X-er når den nye versjonen blir levert ut, men om prisene synker merkbart er usikkert. Hvis det blir innført moms på dyre biler, så vil nok dyre elbiler holde seg bedre i pris.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

#36
Sitat fra: automat på lørdag 04. september 2021, klokken 14:35
TMY har ankommet landet. Over 300 TMX på Finn, de billigste under 450K.

Bruktmarkedet blir selvfølgelig oversvømt nå når mange TMX-eiere bytter til TMY.  Blir spennende å se når utleveringsrushet på TMY roer seg.

Er i hvertfall glad jeg ikke skal selge TMX'en nå.
Jeg solgte iallfall lett. Mange interesserte også. Husk at på tross av Y og andre elbiler, så er det et stort markedet som skal fylles etterhvert som alle "tvinges" over på elbiler. Med prisene som er på fossile drivstoff om dagen, så er det nok mange som er i ferd med å la seg overtale, og da behøves biler i alle sjangere, og X leverer fortsatt en meget attraktiv pakke med høy hengervekt, enorm plass, ytelser, mulighet for 7-seter, infotainment, ladenettverk, og faktisk fortsatt en ladehastighet som til en viss grad er konkurransedyktig, eller iallfall ikke akterutseilt, selv på de første modellene.

Sitat fra: kodax på mandag 06. september 2021, klokken 10:27
De fleste som har TMX har god råd og ønsker flere biler, så jeg tror de fleste som kjøper TMY beholder begge.
Uavhengig av økonomi, hvorfor skulle man ønske både X og Y, egentlig? De gjør mye av det samme, ser til og med nesten like ut. Jeg tror Y er for stor bil nummer to for de fleste.

kodax

Sitat fra: geear på mandag 06. september 2021, klokken 14:47
Sitat fra: kodax på mandag 06. september 2021, klokken 10:27
De fleste som har TMX har god råd og ønsker flere biler, så jeg tror de fleste som kjøper TMY beholder begge.
Uavhengig av økonomi, hvorfor skulle man ønske både X og Y, egentlig? De gjør mye av det samme, ser til og med nesten like ut. Jeg tror Y er for stor bil nummer to for de fleste.
Mange som har Tesla er veldig fornøyd med det og vil ikke ha et "second best"-merke. Hvis man skal ha to Teslaer, så er jo Y mye mer fleksibel enn 3. Har man unger, så ønsker man gjerne plass til dem i begge bilene. I tillegg er Y mer stille enn 3, bare marginalt større utvendig, ny i Norge, og jeg syns i hvert fall den ser bedre ut enn 3, så de med nok penger tror jeg gjerne velger Y som "konebil". (Det gjorde i hvert fall min kjøper:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jokke

Sitat fra: geear på mandag 06. september 2021, klokken 14:47
Sitat fra: automat på lørdag 04. september 2021, klokken 14:35
TMY har ankommet landet. Over 300 TMX på Finn, de billigste under 450K.

Bruktmarkedet blir selvfølgelig oversvømt nå når mange TMX-eiere bytter til TMY.  Blir spennende å se når utleveringsrushet på TMY roer seg.

Er i hvertfall glad jeg ikke skal selge TMX'en nå.
Jeg solgte iallfall lett. Mange interesserte også. Husk at på tross av Y og andre elbiler, så er det et stort markedet som skal fylles etterhvert som alle "tvinges" over på elbiler. Med prisene som er på fossile drivstoff om dagen, så er det nok mange som er i ferd med å la seg overtale, og da behøves biler i alle sjangere, og X leverer fortsatt en meget attraktiv pakke med høy hengervekt, enorm plass, ytelser, mulighet for 7-seter, infotainment, ladenettverk, og faktisk fortsatt en ladehastighet som til en viss grad er konkurransedyktig, eller iallfall ikke akterutseilt, selv på de første modellene.

Sitat fra: kodax på mandag 06. september 2021, klokken 10:27
De fleste som har TMX har god råd og ønsker flere biler, så jeg tror de fleste som kjøper TMY beholder begge.
Uavhengig av økonomi, hvorfor skulle man ønske både X og Y, egentlig? De gjør mye av det samme, ser til og med nesten like ut. Jeg tror Y er for stor bil nummer to for de fleste.
Ser nesten like ut? Y ser ut som en 3 på stylter, lite pen

geear

Hmm, uenig der, syns faktisk muligens Y er den peneste Teslaen for tiden. De har fikset de to mest uheldige designfeaturene fra Model 3, at panseret er så lavt og flatt at det forfra ser ut som sjåføren sitter inni en glassboble på en baywatchstol med rattet mellom låra, og en ipad på et stativ ved siden av. Og partiet under bakvinduet, med den runde buen. På Y er begge deler ordnet opp i. Mer riktige proporsjoner. X er eksempelet på stygg bil for omtrent alle som ikke har en selv. Jeg lo høyt første gang jeg så den på veien, men har lært å like den, syns den er ganske kul faktisk, mye bra funksjonelt design, ikke bare rot, som for eksempel en del asiatiske bilmerker holder på med. Men i lunsjen på jobb er det stor enighet om at X er forferdelig. Virker ikke som Y trigger samme misnøyen.

Og når det gjelder bil 2, så er det mer naturlig for oss iallfall med for eksempel en Model 3 SR+ som bil 2. Enten vi har X eller Y som hovedbil. Den er mindre  og går nesten like langt som Y LR (og knuser jo en X75/SR), til 200000,- lavere pris.

Vaduz

Jeg er litt uenig, synes Y forsterker «glassboble med iPad» følelsen da den er vesentlig høyere. Litt sånn jetssons bil, men ikke direkte stygg, bare litt kjedelig kanskje da man allerede er vant med model 3 overalt og de er nesten helt like. I forhold til X virker den som et fantastisk kjøp, X var dårlig på nesten alt for mitt bruk, de digre dragerne i taket som man får i hodet og gjør den ukomfortabel for lange folk, trege og klønete falkevingedører, høyt forbruk og ikke særlig pen. Tror jeg beholder S foreløpig;)

geear

Jaja, legg merke til bilene når du møter de forfra, både MCUen og rattet stikker betydelig lenger opp i frontruta på en 3 enn på Yen, og selve frontruta/kupéen er omtrent like stor på de to bilene, så på Model 3 er frontruta en mye større del av frontpartiet enn på Y, der proporsjonene er litt mer som en normal bil. 3 minner mer om New beetle enn hva Y gjør. Men siden det er Franz som har designet alle tre så er det kanskje ikke så overraskende at det er noe arv der.  :laugh:

jokke

Sitat fra: automat på lørdag 04. september 2021, klokken 14:35
TMY har ankommet landet. Over 300 TMX på Finn, de billigste under 450K.

Bruktmarkedet blir selvfølgelig oversvømt nå når mange TMX-eiere bytter til TMY.  Blir spennende å se når utleveringsrushet på TMY roer seg.

Er i hvertfall glad jeg ikke skal selge TMX'en nå.
Vi får se, de som har både Y og X i USA foretrekker X i de forum jeg har lest

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA