Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ingen fremre tåkelys?

Startet av Bigdrago, søndag 11. oktober 2020, klokken 20:37

« forrige - neste »

Bigdrago

Bare jeg som synes det er snodig at bilen ikke har fremre tåkelys som brukes som drl dagtid?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

sjokomelk

Ja. For det er ikke tillatt å bruke tåkelys som DRL. DRL må være egen, separat lyskilde. (Men kan brukes med redusert styrke som parklys.) Det er derfor det er LED-strekene i lyktene som blir brukt til dette.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Svein_H

#2
(OT) Jeg skulle ønske at tåkelys fikk krav om Av-/På-bryter som ga et kraftig støt hver gang de ble slått på, så kanskje folk tenker seg om to ganger før de slår de på neste gang.

Jada, jeg vet at kombinasjonen tåkelys og LED/parklys er tillatt som kjørelys PÅ DAGTID, men hvorfor er det så jævlig viktig å bruke tåkelysene framfor bilens ordinære kjørelys (nærlysene)? Og hvorfor er det så fordømt vanskelig å slå de av etter mørkets frembrudd når nærlysene uansett er tent hvis man bruker Auto-stillingen på lysbryteren?

Tåkelysene lyser maks 20 meter foran bilen, så hvis du kjører i 60 km/t har du i beste fall et drøyt sekund på deg fra du lyser opp det du skal treffe til det smeller, og i 80 km/t godt under et sekund. Hva er da vitsen med å bruke tåkelys i mørket i det hele tatt? Er det SÅ viktig å se cool ut og leke uvitende tenåring at man bare kan drite i alt av fornuft?

Og et par tips til slutt: Hvis du kjører i litt dårlig sikt og sliter med å se baklysene til bilen foran deg: Sjekk dine egne lys og vri ev. lysbryteren fra Auto til Nærlys, så gjør du det mye lettere for de som kjører bak deg.

Og nei, du trenger ikke lenger ha ditt eget tåkebaklys påslått når du har en bil rett bak deg. Den bilen har mest sannsynlig sitt eget tåkebaklys påslått, og en fører som blir blendet av tåkebaklyset ditt...
</end rant>

Edit: Litt utdyping for de som ikke klarer å tenke selv.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Det med tåkelys burde jo være en enkel løsning på. Så lenge det er en "soft" bryter, så slår bilen disse av når tenningen slåes av, så man må aktivt velge dette. Da vil ikke problemet være forglemmelse, men et aktivt valg av sjåfør, og da er det lettere for Politiet å bøtelegge, fordi man ikke kan unnskylde seg med at man må ha glemt det av.


Da vil det kun være dette med lys som ikke står på auto. Her kunne og software hjulpet, med at den minner om lysposisjonen når man starter bilen og/eller skifter ti D. "Sjekk lysene, parklys er valgt" f.eks.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

tornaldo

Sitat fra: Bigdrago på søndag 11. oktober 2020, klokken 20:37
Bare jeg som synes det er snodig at bilen ikke har fremre tåkelys som brukes som drl dagtid?

Du er sikkert ikke alene, men hvorfor er det et behov for det?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Bigdrago

Sitat fra: tornaldo på mandag 12. oktober 2020, klokken 21:39
Sitat fra: Bigdrago på søndag 11. oktober 2020, klokken 20:37
Bare jeg som synes det er snodig at bilen ikke har fremre tåkelys som brukes som drl dagtid?

Du er sikkert ikke alene, men hvorfor er det et behov for det?

Ser kult ut på dagtid:)
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Magnito


Oddaa

Sitat fra: Bigdrago på mandag 12. oktober 2020, klokken 22:35
Sitat fra: tornaldo på mandag 12. oktober 2020, klokken 21:39
Sitat fra: Bigdrago på søndag 11. oktober 2020, klokken 20:37
Bare jeg som synes det er snodig at bilen ikke har fremre tåkelys som brukes som drl dagtid?

Du er sikkert ikke alene, men hvorfor er det et behov for det?

Ser kult ut på dagtid:)
Kan huske at dette var en greie i min ungdom, rundt 1990. Nesten litt morsomt at dette fortsatt er kult 30 år senere. (Men tror nok ikke at mine barn har noe forhold til det, selv som de definitivt er i 'rett' alder.)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA