Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finnes det en aggregatortjeneste for de norske ladeoperatørene?

Startet av The_M, søndag 11. oktober 2020, klokken 17:35

« forrige - neste »

Orbit

En annen app som som har meldt seg på er AirElectric. De har en litt annen tilnærming, hvor du oppgir alle avtalene du har, så finner de gunstigste ladealternativ på tvers av alle tilgjengelige stolper. Men en må fremdeles ha en annen app for å starte selve ladingen. Det er f.eks ikke alltid gunstigst å lade med Fortum sin app på Fortum sine ladere (dvs ladestasjonene som nå eies/driftes av det nye Recharge Infra, mens Fortum er en "uavhengig" operatør blandt flere som bruker disse)

AirElectric er da egentlig en app for å holde orden på andre app'er og deres prismodeller. Det er litt synd det har kommet dit.......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

The_M

@Orbit: Interessant, men ja, synd.

Er jo også rimelig ironisk om ikke Fortums app er billigste måten å lade på Fortums ladere. Er jo samme som at det skulle være billigere å parkere på Oslo Kommunes plasser med EasyPark enn med "Bil i Oslo"-appen.

Får slutte i jobben, finne investorer og få noen ombord på dette. EasyPark har jo gjort en gullgruve ut av å være over alt og ta 4kr / 15% (avhengig av hva som er høyest) påslag på toppen.

Volumet på elbil-lading er jo fortsatt "lavt", men tror mange gladelig hadde betalt 10-20 kroner per sesjon for en tjeneste som var markant bedre enn hva operatørene selv tilbyr.

goggo

Sitat fra: The_M på mandag 12. oktober 2020, klokken 19:57
Er jo også rimelig ironisk om ikke Fortums app er billigste måten å lade på Fortums ladere.
Ironisk kanskje, men ikke så veldig overraskende.
Vi ser jo også at alle de virtuelle operatørene på Telenor sitt mobilnett er billigere enn Telenor selv, i alle fall for privatbrukere.

Sitat fra: The_M på mandag 12. oktober 2020, klokken 19:57
Får slutte i jobben, finne investorer og få noen ombord på dette.
Ja, værsåsnill å gjør dette. Vi støtter deg :)


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

The_M

For de av dere som skulle finne det interessant har jeg nå registrert meg og testet riktig versjon av VW "We Connect"-appene, nemlig "We Connect ID." Denne lå "godt gjemt" mellom to vibrator-apper.

Profil fra "We Connect" var ikke brukandes i We Connect ID., men registreringsløpet fungerte bra, og i motsetning til "We Connect" så skiftet ikke appen språk fra norsk til engelsk når jeg kom til det steget i prosessen hvor den spurte hvilket språk jeg ville ha (og valgte norsk).

Tok noen skjermbilder av brukerreisen:
https://imgur.com/a/9lMYlTP

Det ser ut til å være lite utvalg av hurtigladestasjoner når filtrerer på "We Charge". Jeg venter på ladekort og kommer til å teste om det blir suksess på hurtigladerne i nabolaget. Kan være at filterfunksjonen ikke fungerer som den skal.
Fjerner jeg filter dukker Grønn Kontakt opp som grønne, mens f.eks. Fortum og flere andre er grå (typisk "deaktivert-farge"). Ingen indikasjon på at jeg kan starte en ladesesjon på noen av disse fra appen. Appen ser ut til å hente og vise status for laderne, men litt sent på kvelden - så kan være at de ikke bare alle var ledige.

Ionity-stasjonene dukker opp, og det samme gjør et godt utvalg AC-ladere, men "opptil 22kW" er liksom ikke all that når bilen makser på 11kW og boksene kan være både lastbalanserte eller ha reduksjonsprofiler.

Skulle tro at komiteen hos VW kunne tenkt seg frem til at "ID. Connect" ville vært et bedre/mindre forvirrende navn (og forkortelse) enn We Connect (WC) som jo allerede var i bruk. Jaja.

Amatøren

#19
Sitat fra: The_M på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 00:26Profil fra "We Connect" var ikke brukandes i We Connect ID.,

Det var rart.

Jeg har riktig nok ikke ID, men e-Golf registrert på We Connect konto.

Lastet ned We Connect ID appen og logget rett inn uten noen ny registrering. Så ser jeg bilen i appen og kan styre den (med de få og mangelfulle funksjonene som er lagt til hittil).

Lurer på om de kun har lagt til de funksjonene som virker i ID.3 pr dags dato. Har jo flere muligheter for styring av funksjoner på e-Golf med gamle We Connect appen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA