Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Polestar tok fyr under lading

Startet av Rolf Gjerdsjø, søndag 11. oktober 2020, klokken 10:14

« forrige - neste »

Rolf Gjerdsjø

2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

vestbil

Kan ikke se at det står fabrikat i linken din. Antar du bare at det er en Polestar 2 eller har du noen form for dokumentasjon på dette ?

Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Rolf Gjerdsjø

2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

hELgenen

Dette må Polestar finne ut av og komme med pressemelding om. Har egne tanker om årsak,men dette bør granskes nøye.

Electric cars in Norway

hELgenen :+1: :+1: nå gjorde du meg veldig nysgjerrig  8) :P  Hva tenker du har skjedd?

Elbiler er jo ikke akkurat noen brannfelle heller men det visste vi jo her inne - og det visste vi lenge før Faktisk laget en sak på denne latterlige påstanden om at elbiler er en brannfelle. Men det er faktisk fortsatt flere jeg snakker med som feilaktig påstår at elbiler er brannefeller fordi batteriet ikke kan slukkes!! Er det mulig å være så dum å tro på dette? Branvesenet nå bruker jo spesial tepper som de legger over elbilen så en slukker. De drar også elbilen ut i frisk luft og kveler flammene med nye teknikker.

Jeg er så lei av de som ikke vil innrømme at elbil ikke er noen brannfelle! Men det er bare meg da  :-) :-)

https://www.faktisk.no/artikler/RQ6/innsikt-er-elbilen-en-brannbombe

RJK

Uavhengig av hva du eller hELgenen legger i det med at Polestar må på banen, så er det jo helt klart en sterk fordel for Polestar å "blande seg inn" i etterforskningen for å


A) sjekke om det var noe med bilen som forårsaket eller bidro til brannen. Rett og slett for å lære, siden det var en Polestar involvert.


B) om det ikke var noe teknisk ved bilen som bidro her, få renvasket seg. Dette vil de nemlig få mye spørmål og kommentarer på uansett


C) Om det var feil ved bilen ref tilbakekallingen, vise at dette tar de seriøst, og at dette blir rettet på enten i tilbakekallingen eller snarest mulig når årsaken er funnet.


Om det skulle vise seg at det var en sliten skjøteledning og derved feilbruk, så kan jo ikke Polestar lastes for dette.


Er det derimot relatert i de problemer som er fremkommet hittil, men at det kanskje viser seg at flere biler er berørt, så må de bare intensivere og øke innsatsen for å få byttet svake deler fortest mulig. Det samme om det er en ny svakhet som er årsak.


Polestar har altså alt å vinne på involvere seg og å opptre åpent og korrekt her, fremfor å late som om ikke dette har skjedd.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Og da var vist Polestar på banen allerede. Veldig bra!


Sitat fra Esop i den første saken om brannen:

https://elbilforum.no/index.php?topic=53331.new#new

"Polestar har kommet med en uttalelse på sine sider.


https://www.polestar.com/no/press/press-release/uttalelse-fra-polestar-11-oktober"
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Da kan en tilsynelatende utelukke brann og kreativ skjøteledning. Sistnevnte ville de garantert gått ut med mtp dialog med eier og nedtoning av hendelsen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 11. oktober 2020, klokken 11:23
hELgenen :+1: :+1: nå gjorde du meg veldig nysgjerrig  8) :P  Hva tenker du har skjedd?

Jeg tror vi overlater til Polestar selv å finne ut av dette - jeg har mine egne mistanker som inkluderer minst to eller flere av følgende parametere :


  • jordfeil
  • kraftelektronikk
  • 230V IT nett
  • rotter
  • mus


I så fall frykter jeg Polestar faktisk må holde tilbake bilen fra det norske markedet og begynne å skifte deler på de som er solgt. Jeg håper jeg tar feil og at denne røykutviklingen ikke er relatert til noen av nevnte punkter. Men viktig at Polestar sammen med brannvesen her går nøye gjennom for å finne ut hvor brannen startet og hva den skyldes. Tesla hadde jo sine problemer i starten de også og måtte f.eks beskytte batterier bedre - her kan det f.eks være ledninger som må beskyttes bedre fra f.eks mus/rotter - eller det kan være en teknisk blunder mhp. å støtte vårt 230V IT nett.

Eller det kan være noe helt annet.....Fint at Polestar er på ballen - de må jo til bunns i dette mener jeg!


Barrabas

#11
Oppdatering fra Polestar:

"Et team av spesialister ble sendt direkte fra hovedkvarteret til Polestar for å undersøke og har bekreftet at fordampet kjølevæske førte til det som opplevdes som røyk. Teamet undersøker nå både årsaken til kjølevæskelekkasjen, og hva som førte til fordampningen. Funnene til Polestar konstaterte også at det ikke var tegn til at det har vært brann i bilen eller at feilen er knyttet til hovedbatteriet"

Edit: Tenker at det er på plass å endre trådtittel til noe mer passende.

jkirkebo

Sitat fra: Barrabas på mandag 12. oktober 2020, klokken 00:11
Oppdatering fra Polestar:

"Et team av spesialister ble sendt direkte fra hovedkvarteret til Polestar for å undersøke og har bekreftet at fordampet kjølevæske førte til det som opplevdes som røyk. Teamet undersøker nå både årsaken til kjølevæskelekkasjen, og hva som førte til fordampningen. Funnene til Polestar konstaterte også at det ikke var tegn til at det har vært brann i bilen eller at feilen er knyttet til hovedbatteriet"

Kjølevæske kan nok helt klart føre til en del røyk ja. Ingen grunn til ikke å kalle det røyk, siden røykvæske som brukes på røykmaskiner nettopp er glykol-basert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daktari

Lekkasje av kjølevæske kan jo være gnagere som forårsaker. Såvidt jeg forstår i Tyskland er "Märder" et betydelig problem fordi de spiser på div. gummislanger, bl.a. bremsene.

Vi kan vel utelukke søl under produksjon, bilen har vel vært ladet før utlevering.

Det interessante er om et tap av kjølevæske burde gi et varsel til bileier hvis f.eks en slange løsner under kjøring?

Jeg vet ikke hvor mye kjølevæske som skal til for å lage litt røyk? Et knappnålshull  kan jo gi en fin stråle som når langt, men fortsatt bra trykk i systemet?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Det er vel en del som har hatt problemer med hvac. Kanskje dette kan skje om varmeelementet blir stående påslått uten sirkulasjon og uten sensor som fanger opp for høy temperatur? Og varmeelementet slo seg av straks lading ble avsluttet?
Da er det jo ikke snakk om brann eller gnister slik eier rapporterte, men rett og slett for høy varme med påfølgende smeltende gummirør og deretter røyk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA