Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning. Elfly i Tromsø er på vingene. Vil elfly forsterke elbil suksessen?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 11. oktober 2020, klokken 10:13

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Avstemning. Elfly i Tromsø er på vingene, med 2 elektriske fly som de nå tester ut. Flere små aktører i fly bransjen tester nå ut el- og hydrogenfly  (Zero Avia, Magnium X, ombygging av Dash 8 fly til el- og hydrogenfly osv). Norge har jo et veldig godt utbygget kortbanenett som enklere kan tilpasses el- og hydrogenfly sammenlignet med flere andre land.

Det arbeides med å lage testsenter i Norge for el- og hydrogenfly. Fin diskusjon nå på NRK TV søndag morgen 11.10.20 kl 10.00 (se bilde) der eksperter uttaler seg om dette temaet.

Målet er fossil fri luftfart innen 2050 der det nå satses på elfly og hydrogenløsninger. Ingvild K.R. fra Miljøstiftelsen Zero var moderator under seminaret der regjeringen for første frem la frem den norske målsettingen om fossil fri luftfart innen 2050. Vegard N, prof fra UIT vet også mye om temaet.

Vil elfly forsterke elbil suksessen? Hva tror du? Gi ditt svar.

Hvis det er noen svaralternativer du synes mangler så legg inn en kommentar så legges det inn.

Jeg legger også ved TU artikklen fra 2019 om dette tema, se også bilde. https://www.tu.no/artikler/to-nye-elfly-er-pa-plass-i-norge-vi-tar-de-nodvendige-flyoperative-hensyn/474872

vinterdekk

Nei, jeg sliter litt med å se hvordan det forsterker elbilsuksessen?

Ser for meg at det skaper etterspørsel og marked for hydrogen i distriktene, som vil være veldig bra for annen type transport med hydrogen som hittil ikke har hatt infrastruktur. Hydrogen kan brukes for å buffre strøm. Fly er såpass samfunnskritisk at uhell med høyspentkabell ikke er akseptabel grunn for å sette fly på bakken. Se for deg at liv skulle gå tapt fordi ambulansefly ikke kommer seg på vingene, det er uhørt. Men større fokus på å sikre strømforsyning fører vel til lettere tilrettelegging av hurtigladere.

Bare spekulasjon fra min side.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Å vise at batteridrevne fly har sin plass og kan fungere, vil helt klart styrke manges tro på at dette er liv laga. Kan man sende et fly opp i lufta, og lande et annet sted helt trygt, og dette i kommersiell drift, så er jo ikke en elbil et problem.


På samme måte som at det ikke er ambulanser og politibiler som er først med elbiler, vil heller ikke ambulansefly komme som elektriske utgaver før dette begynner å bli kjent teknologi. De kommer når det oppfattes som trygt nok, like trygt eller tryggere enn fossildrevne fly, og ikke vil utgjøre en unødvendig ekstra risiko.


Man kan derfor ikke bruke det som et argument mot elfly, i mine øyne. Da har man nemlig misforstått grundig hvordan ambulansetjenesten opererer i Norge. De er ikke fremoverlent på noe, om det ikke involverer bedre muligheter til å redde liv. Dersom en slik endring kan gi stort bidrag på å redde liv derimot, så kan de dog være nettopp ganske fremoverlente.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Mener du at det har symbolsk verdi for elbiler at elfly tas i bruk? Kan hende vi snakker forbi hverandre. Når forsyningen ikke kommer på tankbil vil det være viktig at flyene ikke blir stående pga høyspentledning blir brutt, uansett om det er rutefly eller ambulansefly. Det med ambulansefly var bare ett eksempel jeg kom på. Jeg er ikke negativ til elfly og hydrogenfly, bare ikke helt klart for meg hva koblingen til elbil er.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Selvsagt er det symbolikken i første omgang.


Men tror ikke det blir feil for utviklingen av batterier eller tjenester generelt om også flybransjen kaster seg på bølgen med å forske på og teste ut både batterier, motorer og annet rundt drivlinje-spesifikke løsninger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Burger

Jeg tror ikke folk er klar over hvordan elektriske fly kan forandre reisevanene våre. Elektriske fly forurenser kun under produksjon, når de lander (jul skal spinnes opp), skrotes og under vedlikehold og vask.

Plutselig så blir å fly det grønneste alternativet, sliter ikke på vei/bane etc.

Gleder meg virkelig til å se kostnaden på å fly elektrisk kontra andre transportformer.

Drømmen er å bli hentet i en autonom bil som tar meg til Værnes flyplass, ett autonomt og elektrisk fly som flyr meg til Molde og autonom bil som dumper meg til svigers. Forhåpentligvis omtrent samme kost eller billigere enn å kjøre egen elbil 300km.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Electric cars in Norway

Sitat fra: Burger på søndag 11. oktober 2020, klokken 19:57

Drømmen er å bli hentet i en autonom bil som tar meg til Værnes flyplass, ett autonomt og elektrisk fly som flyr meg til Molde og autonom bil som dumper meg til svigers. Forhåpentligvis omtrent samme kost eller billigere enn å kjøre egen elbil 300km.

Burger, jeg henger meg på den drømmen :+1: :+1:


Oddaa

Sitat fra: Burger på søndag 11. oktober 2020, klokken 19:57
Drømmen er å bli hentet i en autonom bil som tar meg til Værnes flyplass, ett autonomt og elektrisk fly som flyr meg til Molde og autonom bil som dumper meg til svigers. Forhåpentligvis omtrent samme kost eller billigere enn å kjøre egen elbil 300km.
Håper du har unge svingerforeldre ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Burger

Jeg er nok en av de som er veldig optimistisk med tanke på teknologi og liker å fundere hvordan jeg kan få det til å bli posetivt for meg :-)

F.eks på CaaS (Car as a Service) så tenker jeg f.eks på :

  • Jeg kan kutte ned på utgiftene mine
  • Frigir masse kapital ved å selge bilene våre
  • Jeg kan lettere ta tre pils i Trondheim og bli kjørt hjem uten å betale 1500kr taxi eller avtale med noen
  • Jeg kan bruke garasjen til andre ting
  • Jeg kan bruke oppkjørselen til andre ting
  • Prisen på min bolig vil gå opp, pga 'nære' til bysentrum (30 min) fordi ulempene forsvinner. Ekstremt stille og 3 min unna turmark
  • Pendling vil bli mye mer behagelig når arbeidsgiver prøver å få meg til å møte på jobb igjen. Sove, se på film, jobbe etc.
  • Jeg kan bestille den bilen jeg har behov for (kassevogn, komfort, el cheapo etc)
  • Aldri tenke på dekkskifte, service, EU kontroll etc.
  • Statistisk mindre sjanse for å være med i ulykke. Tipper godkjenning først skjer når man kan bevise 1/10 sjanse for å være med i ulykke i forhold til å kjøre selv
  • Foreldrene mine, og senere jeg, vil få det bedre ved at det ikke er katastrofe når sertifikat blir inndratt

Men elektrisk innføring på fly blir det, så vidt jeg har skjønt så vil små propeller langs front på vinge på fly føre til at de blir stillere ved take off og landing. Det kan åpne for at flyplasser nærme byer kan bli døgnåpne for hybrid og elfly pga lydforurensningen forsvinner.

Mener ha ha sett 'concept art' på små propeller som trekker seg inn i vingen igjen dersom de ikke er i bruk. Husker ikke hvor langt de har kommet eller om det bare er en drøm.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Electric cars in Norway

Ja, elfly vil forsterke elbil suksessen
6 (42.9%)

Nei, elfly vil ikke forsterke elbil suksessen
2 (14.3%)

Jeg vet ikke nok om dette enda.
6 (42.9%)

Uavgjort  :D :D :D :D :D

Stengte denne nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA