Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil tok fyr under lading utenfor bolig, 4 dager gammel

Startet av ID4, lørdag 10. oktober 2020, klokken 22:18

« forrige - neste »

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

dundun

Uflaks?

At bilene stopper pga. programvarefeil eller at de tar fyr under lading etter fire dagers bruk kan kalles mye rart, men ikke "uflaks".
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Øyvind.h

Jeg synes merket har hatt utflaks med så mange til dels alvorlige feil fra start på så få utleverte biler.
Du står selvfølgelig fritt til å kalle det noe annet :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

dundun

2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Thomas Parsli

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 11. oktober 2020, klokken 09:07
Jeg synes merket har hatt utflaks med så mange til dels alvorlige feil fra start på så få utleverte biler.
Du står selvfølgelig fritt til å kalle det noe annet :)

Samme uflaksen som Tesla har hatt?

Når man halverer tiden brukt på produktutvikling og testing, er det ikke uflaks når noe går galt.
Når man selger produkter med kjente feil (fordi det lønner seg), er det ikke uflaks når noe går galt.
Når man ikke tilbakekaller biler med kjente feil eller retter feilene så raskt som mulig (fordi det lønner seg), er det ikke uflaks når noe går galt.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 11. oktober 2020, klokken 00:53
Det kan nok gi brann, men ikke under panseret! Ledning inn til bil må uansett antas å være av god kvalitet (ingen elbiler har vel Schukokontakt i selve bilen?):

Skjøteledning, gjerne en som er litt for lang og ble brukt til gressklipperen før den havnet i bilen (slitt, med dårlig kontakt).
Så legger man kontakten (mellom ladekabel og skjøteledningen) under panser eller på et hjul for å unngå kortslutning i regnet.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

#21
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 11. oktober 2020, klokken 09:56
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 11. oktober 2020, klokken 09:07
Jeg synes merket har hatt utflaks med så mange til dels alvorlige feil fra start på så få utleverte biler.
Du står selvfølgelig fritt til å kalle det noe annet :)

Samme uflaksen som Tesla har hatt?

Skjønner at folk trigger veldig på ordet uflaks  :D
Om det roer gemyttene så la oss kalle det uheldige?

Tesla har hatt uflaks med en del forskjellig. Blant annet har de måttet bytte leverandører flere ganger på bakgrunn av manglende kvalitet. De måtte blant annet bytte leverandør av mekanikken til falkevingedørene, noe som forsinket Model X kraftig. Noen ganger leverer ikke leverandørene på kvalitet eller tid, og det kan være vanskelig å se dette før skala går opp. I en perfekt verden fungerer alle komponenter 100% i bilens levetid.

Men selv ikke Tesla hadde så store problemer fra dag 1 som Polestar.

På siden kan jeg nevne at Mercedes også hadde uflaks ved oppramping av EQC. Når de hadde produsert en del biler og begynt å shippe viste det seg at det var en bolt som ikke hadde god nok kvalitet. Mener også det var enkelte ledninger som måtte byttes. Dermed ble det stopp i den planlagte opprampingen, og mye ekstra jobb med distribuerte biler. Uflaks at de oppdaget disse feilene så sent og ikke fikk tatt det fra dag 1 i produksjonen :) Mercedes skulle en jo tro har svært streng kvalitetskontroll og testregime.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 11. oktober 2020, klokken 10:14
Men selv ikke Tesla hadde så store problemer fra dag 1 som Polestar.

Polestar har vel solgt flere biler over en kortere periode enn Tesla gjorde?

Det er innlysende at Polestar har levert ut uferdige biler (både hardware og software) og det overrasker meg om ikke alle feil var kjent.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 11. oktober 2020, klokken 10:25
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 11. oktober 2020, klokken 10:14
Men selv ikke Tesla hadde så store problemer fra dag 1 som Polestar.

Polestar har vel solgt flere biler over en kortere periode enn Tesla gjorde?

Det er innlysende at Polestar har levert ut uferdige biler (både hardware og software) og det overrasker meg om ikke alle feil var kjent.

På ingen måte, Polestar har siden august levert snaut 1600 biler. Tesla leverte 5500-ish Model 3 i mars 2019 alene. Ingen av dem tok fyr såvidt jeg vet.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Øyvind.h

#24
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 11. oktober 2020, klokken 10:25
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 11. oktober 2020, klokken 10:14
Men selv ikke Tesla hadde så store problemer fra dag 1 som Polestar.

Polestar har vel solgt flere biler over en kortere periode enn Tesla gjorde?

Tesla solgte vel et par tusen biler i 2013 september-desember (553 i Desember isolert). Polestar har levert rundt 1500 siden starten av august. Litt forskjell, men ikke noe voldsomt. Og lite relevant for feilrate.

Men nå handler tråden om brann i Polestar 2, så det er ikke nødvendig å sause Tesla inn i diskusjonen. Forstår strengt talt ikke hvorfor Tesla ble blandet inn i første omgang. Foreslår at vi fokuserer på trådens tema.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

olavxxx

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 11. oktober 2020, klokken 10:58
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 11. oktober 2020, klokken 10:25
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 11. oktober 2020, klokken 10:14
Men selv ikke Tesla hadde så store problemer fra dag 1 som Polestar.

Polestar har vel solgt flere biler over en kortere periode enn Tesla gjorde?

Tesla solgte vel et par tusen biler i 2013 september-desember (553 i Desember isolert). Polestar har levert rundt 1500 siden starten av august. Litt forskjell, men ikke noe voldsomt. Og lite relevant for feilrate.

Men nå handler tråden om brann i Polestar 2, så det er ikke nødvendig å sause Tesla inn i diskusjonen. Forstår strengt talt ikke hvorfor Tesla ble blandet inn i første omgang. Foreslår at vi fokuserer på trådens tema.
Ja, rart det der hvorfor folk alltid skal dra inn Tesla :-P
Samme med teoriene om skjøteledning under panser...

Ingen vits å lage rykter basert på teorier, her må nok forhandleren analysere bilen.

Det fins bilbranner i alle bilmerker og selv om en av de første polestarene tar fyr, så kan det jo over tid vise seg at de har færre branner enn feks Porsche. Dette med kvalitet vil man jo ikke vite før man har nok biler til å vite noe om statistisk signifikans.

batterimannen

#26
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 11. oktober 2020, klokken 10:02
Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 11. oktober 2020, klokken 00:53
Det kan nok gi brann, men ikke under panseret! Ledning inn til bil må uansett antas å være av god kvalitet (ingen elbiler har vel Schukokontakt i selve bilen?):

Skjøteledning, gjerne en som er litt for lang og ble brukt til gressklipperen før den havnet i bilen (slitt, med dårlig kontakt).
Så legger man kontakten (mellom ladekabel og skjøteledningen) under panser eller på et hjul for å unngå kortslutning i regnet.

Kan hende det var noe sånt, siden brannen sluttet med en gang kontakten ble dratt ut og det regnet hele dagen kvelden i går. Mange som har konkludert at det var brann i selve bilen før vi vet om det bare er i ledning eller noe i bilen som har tatt fyr.

Edit: At den er 4 dager gammel kan også bety at det er første gang eieren skal lade bilen, og at han/hun ikke har fått tid til å installere en ordentlig løsning for lading.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023


RJK

Flott at Polestar er på ballen her. Dette vitner om at de tar med seg mye viktig sikkerhetsfilosofi over fra Volvo, så dette kan det godt hende de kommer styrket ut av tross alt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ketill Jacobsen

Sitat fra: batterimannen på søndag 11. oktober 2020, klokken 08:42
Sitat fra: Tafsern på søndag 11. oktober 2020, klokken 08:25
Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 11. oktober 2020, klokken 00:53
Sitat fra: batterimannen på lørdag 10. oktober 2020, klokken 23:21
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 10. oktober 2020, klokken 22:45

Det jeg kommenterte var at problemet ikke hadde noe med ladeledningen å gjøre!
He he😅🤣😂 nå må dere være snille her inne.
Jeg tipper den elbilen lader på en morken varm kjøteledning😱😱 altså varmgang og feil form for lading. Hvilket bilmerke er underordnet her inne. Det er brukerfeil - det er hva jeg tror. Men snart kommer det vel en nyhet om hva som har skjedd.

Snakket med ei som nor på Fornebu i dag. I nærheten av der de bor var det en del som parkerte så nært leiligheten som mulig og så slang de ut skjøteledning fra vinduet og ladet bilen.

Det kan nok gi brann, men ikke under panseret! Ledning inn til bil må uansett antas å være av god kvalitet (ingen elbiler har vel Schukokontakt i selve bilen?):

Det finnes noen som prøver å skåne stikket på skjøteledningen ved å legge den under panseret. :) Det kan definivt ha skjedd her.

Oslo brann- og redningsetat opplyser senere lørdag kveld til NTB at røykutviklingen ga seg da bileieren tok ut ladekabelen fra bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA