Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmepumpe sluttet å blåse varmt. *Løst*

Startet av Skjeggape, onsdag 19. desember 2018, klokken 14:23

« forrige - neste »

Skjeggape

Ville bare fortelle om problemet jeg fikk i går i tilfelle noen kan ha nytte av det.

Bil: BMW i3 2014

Problem: varmepumpe blåste ikke varmt.
Batteri når problem oppstod: ca 70%
Bilen ble oppdatert med software i oktober.

Jeg har bilen programmert til forvarming hver dag kl 08.20, men i går reiste jeg litt tidligere og startet derfor varming tidligere manuelt fra mobilen. Bilen ble varm som vanlig og jeg leverte i bhg, fra bhg til jobb virket også varmen som normalt. Da jeg kom til jobb hadde jeg ca 50% igjen på batteriet og ladet derfor på jobb. Men når jeg skulle reise fra jobb satt jeg på forvarming fra mobilen igjen, men bilen ble ikke varm. Prøvde å slå av bilen, slå av varmeapparatet, slå på ac osv, men det kom ikke varme ut. Jeg måtte da kjøre over 4 mil uten varme. Da jeg kom hjem prøvde jeg å sette i laderen igjen og la bilen stå et par timer før jeg prøvde igjen, men ingenting hjalp. Siste jeg gjorde var å slå av programmeringen til forvarming i menyen i bilen, og etter dette virket varmen igjen med engang.
Det virket som om at å sette på fjernvarme samtidig som bilen skulle til å starte varmen selv ble feil. Så hvis noen andre plutselig mister varmen så kan dette være en mulig løsning, jeg fant ingen andre som hadde samme problem da jeg googlet i kulda i bilen!

Klykken

Gjort samme flere ganger uten at det har skapt noen problem. Tipper dette var en "one off". :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Samco

Har merka selv at om man prøver å forvarme en i3 flere ganger med appen med knapp på nøkkel 2/3 ganger  så nekter I3n å starte oppvarming før man starter opp bilen igjen selv med tidsinnstilt tid må,være en liten bug eller en innebygd sperre i bilen selv.

Klykken

Den forvarmer maks to ganger etter hverandre ja. Men det blir noe annet enn det "skjeggape" opplevde. Sånn som han beskriver det ville ikke bilen varme under kjøring heller.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Jarv!s

Jeg har lest og hørt at grunnen til at i3 kan blåse kaldt, er grunnet "avriming" på varmepumpen. Dette er noe som gjøres for at fordamper ikke skal fryses igjen etc. Men om dette er reelt eller ikke, er ikke godt å si.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Toalmar

Sitat fra: Jarv!s på torsdag 20. desember 2018, klokken 10:55
Jeg har lest og hørt at grunnen til at i3 kan blåse kaldt, er grunnet "avriming" på varmepumpen. Dette er noe som gjøres for at fordamper ikke skal fryses igjen etc. Men om dette er reelt eller ikke, er ikke godt å si.
Er ikke dette noe som gjelder alle biler med varmepumpe?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

espenw

Hadde min 90Ah inne i desember 2017 på grunn av det samme, bilen var da 2 mnd gammel.

Ved første sjekk fant de brudd i kabel rett før varmepumpa da bundtbann var strammet for hardt, utbedrete dette.

Fortsatte å blåse kald luft så da var det inn igjen hvor de skiftet hele varmepumpa da den var defekt, har funket bra siden da.

Diesel

Hei,

Har ved 3 anledninger i det siste hatt et lignende problem. Bilen har stått på lading og jeg har startet forvarming med kontrollen. Forvarming starter(suser litt i viften), men bilen blir ikke varm. Blir heller ikke varm ved kjøring så måtte kjøre 6 mil i -8 forleden. Når bilen har stått litt så fungerer alt greit igjen. Får vel bestille en time til service.
BMW i3

bobakka

Følger opp denne da jeg opplevde dette i dag.

Imorges ble den forvarmet og Ok under kjøring.
Ladet fra ca. 40 til 90%.
På vei hjem virket ikke varmeapparatet i det hele tatt.

Noen forslag til løsning utover det som står her - eller er det bare å bestille service/grantirep.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

bobakka

Sitat fra: bobakka på torsdag 24. september 2020, klokken 19:08
Følger opp denne da jeg opplevde dette i dag.

Imorges ble den forvarmet og Ok under kjøring.
Ladet fra ca. 40 til 90%.
På vei hjem virket ikke varmeapparatet i det hele tatt.

Noen forslag til løsning utover det som står her - eller er det bare å bestille service/grantirep.

Det var bare den ene gangen det skjedde meg.

Kom hjem, satte på lading, ladet til 100%, fjernet forprogrammert forvarming (basert på tips her) -> Og siden har varmeapparatet virket som bare det

På vei hjem stoppet jeg, slo av bilen uten å gå ut, restartet bilen -> Men det hadde ingen effekt

Ubehagelig å oppleve at jeg ikke kan stole 100% på min i3..
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA