Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

spørsmål til erfarene Soul spy-appbrukere

Startet av Soulbolle, lørdag 10. oktober 2020, klokken 16:15

« forrige - neste »

Soulbolle

125km er ganske så reelt for min bil (GOM viser 133km). Har sist kjørt batteriet helt tomt for å få til en balansering.
På denne turen fikk jeg 140km ut av batteriet (10,9kwh/100km i forbruk ved 17 grader utetemp).
KIA scorer selvmål med denne politikken spør du meg. Neste elbil blir kanskje en kineser.
Når det gjelder din måling 155km og 13,5kwh forbruk ville det tilsvare en ca restkapasitet på ca 21kw, dvs ca 82% restkapasitet. Hva sier "battery.SOC_precise_pct" - verdien i spyappen din, Stig-Arne?
Det hoppet kan kanskje ha noe med en balansering av cellene å gjøre?

Stig-Arne

GOM har jeg aldri skjønt meg på på denne bilen. Den lever sitt helt eget liv.

Se bilde, så ser du at min viser egentlig en generellt god helse på batteriet. Derfor jeg vurderer å ta en god rekkeviddetest på bilen, men er jo da avhengig av en god utlesing av nøyaktig hvor mange kW/t jeg klarer å få ut av batteriet.

At du skal klare å få ut 125 km med bare 60 % kapasitet er jo meget bra i mine øyne.

Er mulig de gjorde noe med programvaren Torsdag, for da var bilen inne for kampanjen på parkbremsen.
Kjører ikke denne bilen så ofte, da jeg er mest glad i Teslaen :)

Soulbolle

Hehe. Hadde faktisk noe lignende etter utlesningen av feilkoder for noen måneder siden. Da har de resettet BMS og plutselig stod det 196km i GOM! Den justerer seg etterhvert nedover igjen.

Stig-Arne

196? Fantasitall...
Hadde som best på min bil i fjor ca 162 km som maks.
Men med ett forbruk på rundt 14 kW/100 km, så burde det være godt oppnåelig med 162 km.

Soulbolle

hvis jeg ikke husker feil var Soulen opprinnelig oppgitt med å nå ca 180km ved et forbruk på 14,7kwh/100. Det stemmer godt overens med 27kw batteri minus 5% buffer. 180km x 14,7 : 100 = 26,46kw

Soulbolle

med 14kwh/100km snitt burde du klare 180 km med 96% SOH.

Stig-Arne

Sitat fra: Soulbolle på lørdag 10. oktober 2020, klokken 21:28
med 14kwh/100km snitt burde du klare 180 km med 96% SOH.
Burde ja, og da GOM viser rundt 130, så er det noe som skurrer ;)

Derfor er kun en god rekkeviddetest det eneste som nytter.

Bilen skal ha når den var ny 27 kWh tilgjengelig, men det var vel sagt at batteriet var på 30 kWh, så 27 kWh var netto kapasitet.

Stig-Arne

Noen tall

https://en.wikipedia.org/wiki/Kia_Soul_EV

Nominal capacity (gross)   30,5 kWh (192 x 42,36 Ah x 3,75 V)   

Usable capacity (net)   27 kWh (192 x 37,5 Ah x 3,75 V)

Soulbolle

Ja, hvis du har en 30kw da skulle du hatt enda mere rekkevide. Merkelig.

Stig-Arne

Nei, har en 2016 med 27 kWh tilgjengelig. Den har 30 kWh brutto

2018 har 31,5 kWh brutto og og 30 kWh netto, det vil si de bruker en del av bufferen på topp for å oppnå lengre rekkevidde uten å gjøre batteriet større.

Soulbolle

Ok. Tenkte det var brutto 27 kw på 2015 Soul. Hvis du har 30kw netto ville det egentlig si at du skulle hatt en rekkevide på 205km (30 kw x 96% : 14kwh/100km = 205,7 km).

Soulbolle

Nei nå tenkte jeg feil. Du sa ja at dur har 27 kw netto. Men med 96% igjen skal du likevel komme deg minst 180km ve 14kwh i forbruk.

Stig-Arne

Sitat fra: Soulbolle på lørdag 10. oktober 2020, klokken 22:02
Ok. Tenkte det var brutto 27 kw på 2015 Soul. Hvis du har 30kw netto ville det egentlig si at du skulle hatt en rekkevide på 205km (30 kw x 96% : 14kwh/100km = 205,7 km).

Nei, 2015-2017 har 27 kWh netto. Så når bilen var ny burde man klare rundt 192 km på 100 % og snitt 14 kWh/100 km

2018-2018 modellen med 30 kWh, burde klar 214 km.

Med min degradering (4%) burde jeg klare rundt 180 km.

Stig-Arne

Interessant nok, BMS står nå på en SOH på 107,2%. Tipper det kommer av at BMS ble resatt når bilen var inne på oppdatering av parkbremsen.
Forventer at denne faller med tiden. Det forklarer iallefall hvorfor bilen plutselig viste 150 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA