Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

spørsmål til erfarene Soul spy-appbrukere

Startet av Soulbolle, lørdag 10. oktober 2020, klokken 16:15

« forrige - neste »

Soulbolle

Hei alle spy-appbrukere som kjører Soul-EV (2015-2019).
Har kjørt over 220000 km med min 2015-modell og installerte spy-appen om å følge med på batterikapasiteten.
Ved siste kontroll målte verkstedet en SOH på 67,5% (ved ca 219000km). Har kjørt noen tusen etter det og spy-appen viser da merkeligvis SOH på 69,6%. Under rubrikken "energi og effekt" står det 3 verdier for SOC: disp/actual/prec. Vet noen hvorfor de er så forskjellige fra hverandre? Ved fulladet bil viser de: 100%/95%/60,5%. Den siste verdien er den som jeg opplever som mest sannsynlig for restkapasiteten. Det er den verdien som jeg faktisk får nøyaktig når jeg kan regne ut etter kjørte km delt på restprosent i displayet ganger forbruk i kwh/100km. Har en restkapasitet regnet ut til ca 15,5kwh etter denne metoden.
Hvis jeg nå går ut fra 27kwh original 100%-kapasitet og trekker i fra 5% buffer hadde jeg vel rundt 25,35 kwh til bruk. 60,5% av 25,35 er 15,51 - stemmer forbløffende godt overens med denne "prec"-verdien i appen.

Stig-Arne

Sitat fra: Soulbolle på lørdag 10. oktober 2020, klokken 16:15
Hei alle spy-appbrukere som kjører Soul-EV (2015-2019).
Har kjørt over 220000 km med min 2015-modell og installerte spy-appen om å følge med på batterikapasiteten.
Ved siste kontroll målte verkstedet en SOH på 67,5% (ved ca 219000km). Har kjørt noen tusen etter det og spy-appen viser da merkeligvis SOH på 69,6%. Under rubrikken "energi og effekt" står det 3 verdier for SOC: disp/actual/prec. Vet noen hvorfor de er så forskjellige fra hverandre? Ved fulladet bil viser de: 100%/95%/60,5%. Den siste verdien er den som jeg opplever som mest sannsynlig for restkapasiteten. Det er den verdien som jeg faktisk får nøyaktig når jeg kan regne ut etter kjørte km delt på restprosent i displayet ganger forbruk i kwh/100km. Har en restkapasitet regnet ut til ca 15,5kwh etter denne metoden.
Hvis jeg nå går ut fra 27kwh original 100%-kapasitet og trekker i fra 5% buffer hadde jeg vel rundt 25,35 kwh til bruk. 60,5% av 25,35 er 15,51 - stemmer forbløffende godt overens med denne "prec"-verdien i appen.
100% er hva som står i displayet.
95% er den egentlige SOC er på
60,5% er nok som du sier rest kapasiteten på batteriet ved 100% opplading. Derfor vil det jo da stå 100% i displayet for å unngå forvirrelse for eier. Noe forenklet er det jo, men det er kanskje like greitt.

At BMS sier 95% når displayet viser 100% har det jo alltid vært siden bilen var ny. Det har jo medført at man aldri har fått utnyttet batteriet maks ut, men kun fått ladet til 95%, men igjen forenklet i programvare slik at det har blitt vist som 100%

Soulbolle

Ja, tenkte meg at det kunne være slik. De 2 mest deteriorerte battericeller står på 39,4% (dvs. de har 60,6% igjen av kapasiteten sin). 6 celler har full kapasitet igjen. Resten er vel midt i mellom. Opplever også at hurtiglading sakker mye ned fra 55% og stopper opp ved ca 63% (display).

Stig-Arne

Sitat fra: Soulbolle på lørdag 10. oktober 2020, klokken 19:16
Ja, tenkte meg at det kunne være slik. De 2 mest deteriorerte battericeller står på 39,4% (dvs. de har 60,6% igjen av kapasiteten sin). 6 celler har full kapasitet igjen. Resten er vel midt i mellom. Opplever også at hurtiglading sakker mye ned fra 55% og stopper opp ved ca 63% (display).
Har du hurtigladet mye? Synes du har en høy degradering på batteriet. Mitt etter ca 75 000 km står på 96,9%

Soulbolle

Har hurtigladet en god del, ja. Men bilen har ja gått 225000km nå, da er det vel ikke så allerverst.

Soulbolle

Hadde ca 96% etter 105000km (målt på service denne gangen).

Stig-Arne

Synes det er en drastisk reduksjon. Batteriet har tapt seg særdeles mye på 100 000 km i forhold til de første 100 000. Det sies jo at batteriet skal tape mest de første årene for så å roe ned degraderingen.

Soulbolle

Ja, tenkte også det. Det verste tapet skjedde faktisk fra mai til nå. I begynnelsen av mai hadde jeg ca 83% kapasistet (målt på service) da var bilen gått ca 205000km. Vet ikke om det er de celler som har mistet mest blokkerer på en måte resten samt hurtigladingen over 55%.

Stig-Arne

Det er nok de dårlige cellene som ødelegger ja. Er litt som det svakeste ledd i en lenke ødelegger for resten. BMS klarer tydeligvis ikke balansere cellene godt nok, og vil da følgelig begrense det meste.

Burde være mulig få å overhalt batteriet til en fornuftig pris for å få de i balanse igjen.

Er svært spent på hvordan mitt batteri blir å holde seg.

Soulbolle

Ja, må se litt på det. For min kjøremengde skulle jeg gjerne hatt et større batteri for å unngå så mye hurtiglading inn i mellom. Har i det siste brukt mere flexilading underveis, men det tar tid og kan bli enda mere vanskelig på vintern.

Stig-Arne

Hva sier egentlig forhandler til dette ? Greit nok at bilen er utenfor garanti på km, men med en slik degradering er jo ikke akkurat positivt for Kia
Du har jo knappe 10 mil rekkevidde på sommeren med de tallene ?

Soulbolle

Har nå ca 125 km rekkevide (siden veiene er litt dårlig og jeg ikke kjører mye i 80-sonen). Snittforbruk ligger på ca 12 kwh. Forhandler har jeg spurt om bytte, KIA vil ha 220000kr for nytt batteri (da 30kw) - det er ikke aktuelt. Har ikke spurt hva det koster å bytte celler men tviler på at de har så mye peiling på det og antar at de er mere opptatt av å selge nye biler. Eneste jeg har vurdert (og jobber med) er bytte til et lite brukt batteri fra en kondemnert bil. Noen batterier ligger ja ut til ca 24000 - 30000kr.

Stig-Arne

Er det 125 reelle km, eller er det GOM km ?

Min var nede i 125 GOM km nå i høst, men da med 96,9% kapasitet. Men tipper denne GOM er på bærtur som vanlig.

Nå har jo ikke KIA vist seg å være på kundens side egentlig når det kommer til slike ting. De bør jo absolutt være interessert i å lære mer om utviklingen på batteriet etter så mange km og så får år.

Å putte i ett brukt batteri høres jo plausibelt ut. Men er dette noe forhandler kommer til å ta seg av, eller må man til 3. part for å gjøre slikt mon tro ?
25-30 000 for ett brukbart brukt batteri er jo akseptabelt.

220 000 for nytt batteri er jo ikke akkurat noe sjakktrekk.

hanche

Jeg må si at GOM har vært bemerkelsesverdig korrekt på mine biler. Unntaket er når jeg skal ut på langtur etter en lengre periode med småkjøring, men den tar seg raskt inn igjen. Men så har jeg heller ikke hatt noen elbil lenge nok til at batteriet har tapt seg nevneverdig.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Stig-Arne

For å si det slik, min var på absolutt maks på 155 km i sommer, da med 20 grader ute og snitt forbruk på 13,5 kWh/100 km

Men noe rart skjedde idag, tok bilen ut, 100% lading, og plutselig viste den 152 km, mot torsdagens 125 km.

Denne GOM liker jeg ikke. Da liker jeg Tesla sin energivisning og beregning bedre.

Har litt lyst å ta en skikkelig rekkevidde test, men er litt usikker på om Soul Spy kan beregne total forbruk for meg

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA