Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjell støynivå 2019 og sen 2020 Model 3

Startet av eadie, lørdag 10. oktober 2020, klokken 09:21

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: Nickelilltroll på lørdag 17. oktober 2020, klokken 22:37
Sitat fra: tornaldo på lørdag 17. oktober 2020, klokken 18:32
Sitat fra: Nickelilltroll på lørdag 17. oktober 2020, klokken 15:06
Sitat fra: tornaldo på lørdag 17. oktober 2020, klokken 08:38


Jeg synes bare du overdriver. Nereus fungerer helt brukbart på f.eks snø.Høres ut som brukerfeil, hvis det var umulig å holde kontroll på bilen på vanlig vinterføre.

Brukerfeil faktisk...Lol!! Ja, var nok det som var problemet her ja. Erre mulig tenker jeg bare nå da. Neira folkens, bare kjøp det som dere har lyst til. Jeg veit hva jeg IKKE kommer bruke en eneste schpenn på selv! God fremfart på dere.
Det du sier om at det ikke gikk at å kjøre i snø er ikke troverdig. Motor syntes det gikk bra, men du får det til å bli glattere enn nedslitte sommerdekk?

Veldig merkelig..

Electric cars in Norway

#31
Varmepumpe på TM3 vil bety mye for preheat. Bare sjekk denne videoen fra TMY og TMS, fra april i år fra US fra DÆrik som viser varmeutvikling ved preheat på begge bilene. Se bilde med TMY til Høyre og TMS til venstre. TMY begynner å bli virkelig varm på det tidspunktet sammenlignet med TMS. Bildet er tatt 4 min ut i videoen og viser 35 minutter med preheat :+1: :+1:

Varmepumpe kommer til å være et kjempefortrinn for Tesla Norge for alle de som frem til nå egentlig har siklet på TM3 men ikke frem til nå ikke har kjøpt seg TM3 nettopp fordi den ikke har Varmepumpe. I veldig mange motormagasiner her i Norge er det jo hver vinter masse artikler om viktigheten med Varmepumpe og det er mange som tror blindt på. Slik er det bare i kalde Norge.


Is the Model Y Heat Pump More Efficient? Preconditioning Challenge! Heated Radar?
https://www.youtube.com/watch?v=WQ2iQoLg3I8&list=PL5ELX7Co6gblh81aUO8EaO4jl52QJU5Hm&index=7


daktari

Sitat fra: emurof på lørdag 17. oktober 2020, klokken 22:00
Sitat fra: daktari på lørdag 17. oktober 2020, klokken 10:42
Megahjul innrømmer nå svakhetene ved å bytte sitt foretrukne vinterdekk til "winfirerun" eller hva det var.

Denne logikken skjønner jeg ikke. At noe byttes ut betyr ikke at det er dårlig. Noe kan være bra eller "bra nok" men så finner man noe bedre (eller billigere eller hvilke kriterier man nå bruker).

At en Plaid Model S er helt rå betyr ikke at en vanlig Model 3 Long Range er en dårlig bil. For å ta et eksempel.
Megahjul markedsfører merker de importerer selv, og markedsføringen ser ut til å være i grenseland rent juridisk med påstander de ikke har belegg for. Når Nereus ble slaktet i Motor sin test var de nødt til å bytte til et annet ukjent merke som ikke finnes tester på. Det var poenget. Leser du på nettsiden deres ser du dette.

Sammenligningen din var ikke relevant for det jeg mente.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

knegg

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 18. oktober 2020, klokken 11:42
Varmepumpe på TM3 vil bety mye for preheat. Bare sjekk denne videoen fra TMY og TMS, fra april i år fra US fra DÆrik som viser varmeutvikling ved preheat på begge bilene. Se bilde med TMY til Høyre og TMS til venstre. TMY begynner å bli virkelig varm på det tidspunktet sammenlignet med TMS. Bildet er tatt 4 min ut i videoen og viser 35 minutter med preheat :+1: :+1:

Varmepumpe kommer til å være et kjempefortrinn for Tesla Norge for alle de som frem til nå egentlig har siklet på TM3 men ikke frem til nå ikke har kjøpt seg TM3 nettopp fordi den ikke har Varmepumpe. I veldig mange motormagasiner her i Norge er det jo hver vinter masse artikler om viktigheten med Varmepumpe og det er mange som tror blindt på. Slik er det bare i kalde Norge.


Is the Model Y Heat Pump More Efficient? Preconditioning Challenge! Heated Radar?
https://www.youtube.com/watch?v=WQ2iQoLg3I8&list=PL5ELX7Co6gblh81aUO8EaO4jl52QJU5Hm&index=7

Merk også at i den videoen brukte Model Y MER strøm enn Model S frem til bilen var snøfri.
2020 Model 3

Dieselgubben

Sitat fra: knegg på søndag 18. oktober 2020, klokken 18:38
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 18. oktober 2020, klokken 11:42
Varmepumpe på TM3 vil bety mye for preheat. Bare sjekk denne videoen fra TMY og TMS, fra april i år fra US fra DÆrik som viser varmeutvikling ved preheat på begge bilene. Se bilde med TMY til Høyre og TMS til venstre. TMY begynner å bli virkelig varm på det tidspunktet sammenlignet med TMS. Bildet er tatt 4 min ut i videoen og viser 35 minutter med preheat :+1: :+1:

Varmepumpe kommer til å være et kjempefortrinn for Tesla Norge for alle de som frem til nå egentlig har siklet på TM3 men ikke frem til nå ikke har kjøpt seg TM3 nettopp fordi den ikke har Varmepumpe. I veldig mange motormagasiner her i Norge er det jo hver vinter masse artikler om viktigheten med Varmepumpe og det er mange som tror blindt på. Slik er det bare i kalde Norge.


Is the Model Y Heat Pump More Efficient? Preconditioning Challenge! Heated Radar?
https://www.youtube.com/watch?v=WQ2iQoLg3I8&list=PL5ELX7Co6gblh81aUO8EaO4jl52QJU5Hm&index=7

Merk også at i den videoen brukte Model Y MER strøm enn Model S frem til bilen var snøfri.

Den testen sa egentlig ingenting. Se i kommentarer til video.

Electric cars in Norway

#35
Dieselgubben :+1: :+1: synes den sa mye, jeg. VP er ikke alt. Men Ola Norman vil elske VP.

tornaldo

Synes fokuset på varmepumpe er ganske overdrevet blant enkelte. Ja det er energibesparende, men i det store og hele ikke spesielt merkbart. F.eks på en lang tur på 4 timer i vintertemperaturer, så sparer man kanskje 2-4 KWh på en TM3 uten varmepumpe. Det bruker man et par minutter i hente inn igjen på en supercharger...
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Electric cars in Norway

tornaldo: mitt poeng er at Ola og Kari elsker varmepumpe. Mange har nok droppet å vurdere TM3 fordi den ikke har hatt VP selv om de har likt både Tesla som merke og TM3. De vil nå kjøpe TM3. Det er hvertfall hva jeg tror.

Dieselgubben

Jepp, og jeg er en av de.

Ja, hvorfor skal man bruke varmepumpe? Tesla har jo (nesten) nok superchargere og strøm har vi jo mer enn nok av. Det er jo bare å guffe på med litt mer.

Jeg er glad, varmepumpe er smart, riktig og beveger oss i riktig retning. Med årsmiddeltemperatur noen få grader over null vil den bidra til lavere forbruk. Så test av tror det var Kona mot Ampera e, målt sommer og vinter. Tror sistnevnte fikk redusert rekkevidde med over 4 mil om vinteren. Testen referert til ovenfor ble utført med stillestående bil hvor den ene har mye mindre areal å oppvarme. Det ser man fra varmebildene, rommet bak baksetene i S blir ikke varm. I tillegg stillestående bil som ikke gir god driftsforhold for pumpen.

Tesla_noob

Sitat fra: tornaldo på søndag 18. oktober 2020, klokken 21:28
Synes fokuset på varmepumpe er ganske overdrevet blant enkelte. Ja det er energibesparende, men i det store og hele ikke spesielt merkbart. F.eks på en lang tur på 4 timer i vintertemperaturer, så sparer man kanskje 2-4 KWh på en TM3 uten varmepumpe. Det bruker man et par minutter i hente inn igjen på en supercharger...

https://www.dinside.no/motor/elbil-studie-avslorer-ekstreme-tap/70760939
Elbil24 mener no annet:

"Vi har utført flere sommertester og vintertester med samme type bil, og resultatene er tydelige.

Bilene vi har testet med varmepumpe har i gjennomsnitt et tap av rekkevidde på rundt 10 prosent ved langkjøring, mens bilene uten varmepumpe har et tap av rekkevidde på rundt 25 prosent.

Dette når vi starter med et fulladet batteri, og kjører til det er tomt. Det er også verdt å ta med seg at biler med varmepumpe har bedre varmeressurser til å varme opp kupéen, og man får en triveligere reise under hele turen."

Handyman

Sitat fra: Tesla_noob på mandag 19. oktober 2020, klokken 17:13
Sitat fra: tornaldo på søndag 18. oktober 2020, klokken 21:28
Synes fokuset på varmepumpe er ganske overdrevet blant enkelte. Ja det er energibesparende, men i det store og hele ikke spesielt merkbart. F.eks på en lang tur på 4 timer i vintertemperaturer, så sparer man kanskje 2-4 KWh på en TM3 uten varmepumpe. Det bruker man et par minutter i hente inn igjen på en supercharger...

https://www.dinside.no/motor/elbil-studie-avslorer-ekstreme-tap/70760939
Elbil24 mener no annet:

"Vi har utført flere sommertester og vintertester med samme type bil, og resultatene er tydelige.

Bilene vi har testet med varmepumpe har i gjennomsnitt et tap av rekkevidde på rundt 10 prosent ved langkjøring, mens bilene uten varmepumpe har et tap av rekkevidde på rundt 25 prosent.

Dette når vi starter med et fulladet batteri, og kjører til det er tomt. Det er også verdt å ta med seg at biler med varmepumpe har bedre varmeressurser til å varme opp kupéen, og man får en triveligere reise under hele turen."
Hvor er sitatet hentet? Finner det ikke artikkelen du linket til.
Påstanden varmepumpe har bedre varmeressurser til å varme opp kupéen skulle jeg gjerne sett dokumentert.
Synes dette høres litt merkelig ut, da Teslas varmelement er på hele 6kW, og det må da være kraftige varmepumper dersom de skal overgå dette med god margin. Hva gjelder andre merker vet jeg ikke.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ferry

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 18. oktober 2020, klokken 21:55
Mange har nok droppet å vurdere TM3 fordi den ikke har hatt VP selv om de har likt både Tesla som merke og TM3. De vil nå kjøpe TM3. Det er hvertfall hva jeg tror.

Det stemmer godt for mitt vedkommende. Egentlig er grunnen litt mer sammensatt. Turte ikke bestille TM3 når det gikk så mye rykter om oppgraderinger, bl.a. varmepumpe. Det var også spekulasjoner om prisnedgang. Når begge deler slo til så bestilte jeg bil. Har god erfaring med varmepumpe på i3. Litt støy i noen tilfeller, men det er til å leve med. Sommerrekkevidden bekymrer meg ikke. Varmepumpe vil antagelig føre til at jeg nesten aldri trenger hurtiglading. Det lengste jeg har for vane å kjøre er 17 mil én vei, 34 mil tur/r. Det bør vel gå selv på den verste vinterdagen? Om ikke så er det nærmest ubegrenset med ladere på veien. SC inkludert.

tornaldo

Hvor mange kWh tror du at varmepumpen vil spare deg for, på den turen på 34 mil?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Øyvind.h

På en 34 mils tur på vinteren kan nok varmepumpe være avgjørende for om turen går fint med grei margin. Snakker vel fort bortimot 5 timer kjøring og potensiell besparelse på 6kWh+. Antakelig en del mer om en varmer batteriet også.
I løpet av et kalenderår tipper jeg en sparer noen hundre kWh.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ferry

Hvor mye jeg sparer er det jeg ikke vet, da. Nok til å kunne kjøre t/r? Kanskje jeg kan det uansett, uten VP? Jeg tenker her på kjørelengde og ikke økonomi. Strøm til elbil er så godt som gratis.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA