Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjell støynivå 2019 og sen 2020 Model 3

Startet av eadie, lørdag 10. oktober 2020, klokken 09:21

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

#15
Sitat fra: andy99 på fredag 16. oktober 2020, klokken 08:33
@ToWalkOrDrive
"Ser at Nereus ikke har testet, men av det jeg har lest på Tesla-forum så varierer oppfattelsen av hvor bra grep de har på vinterføre voldsomt, så ikke så lett å tolke. Noen sier det er det verste de noen gang har prøvd mens andre sier de er helt topp. Tesla-Bjørns lydtester viser at det er lite støy....hmmm...skeptisk..."

Off topic, men til info; Nereus er testet i Motors test. Firemax er samme dekk som Nereus (Firemax/Nereus FM805+/NS805+)
Karakter 2 på støy... Litt motstridende til hva Teslabjørn erfarer.
https://motor.no/2020-20560-r16-dekktest/selvskreven-sisteplass/181987

Det der var meget interessant. Og veldig rart. På den ene siden står Megawheel og skryter hvor stille og lettrullende Nereus er, samtidig som de påstår at NAF og hele dekktestingsbransjen er kjøpt og betalt for å dømme de kjente merkene opp, samtidig som det er jo akkurat det Motor gjør i testen (Støy: Continental=perfekt, Nereus=dårligst, mens troverdige Tesla-Bjørns målinger viste desidert lavest støy fra Nereus. Samtidig har Megawheel gått over til å anbefale Frigus EV Ice 3-dekk, som ikke er nevnt noen annen plass...som visstnok skal være enda bedre enn Nereus... https://www.megahjul.no/nb/content/tesla-model-s-vinterdekk-tilbud-i-24545r19-med-felger. Samtidig skriver de mye rart på Megawheel-siden....litt sånn "det har aldri landet noen på månen"-påstander.

Tror jeg skal fortsette å bruke Continental VikingContact 7 til neste nye elbil siden de lager så utrolig mye mindre støy på grov asfalt enn 20" sommerdekkene mine, samtidig som de er dømt til å ha meget godt grep på snø og is, som stemmer godt med min erfaring.

Sånn utenom det, så har vel de nyeste nye Model 3 begynt å komme til Norge nå. Så det store spørsmålet nå blir egentlig hvordan forskjellen blir på støy mellom Model 3 September 2020 og November 2020 (som Tesla vil kalle 2021, som andre bilfabrikanter).
Tesla Model Y                         2021-

Håvar

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 16. oktober 2020, klokken 13:49
Sitat fra: andy99 på fredag 16. oktober 2020, klokken 08:33
@ToWalkOrDrive
"Ser at Nereus ikke har testet, men av det jeg har lest på Tesla-forum så varierer oppfattelsen av hvor bra grep de har på vinterføre voldsomt, så ikke så lett å tolke. Noen sier det er det verste de noen gang har prøvd mens andre sier de er helt topp. Tesla-Bjørns lydtester viser at det er lite støy....hmmm...skeptisk..."

Off topic, men til info; Nereus er testet i Motors test. Firemax er samme dekk som Nereus (Firemax/Nereus FM805+/NS805+)
Karakter 2 på støy... Litt motstridende til hva Teslabjørn erfarer.
https://motor.no/2020-20560-r16-dekktest/selvskreven-sisteplass/181987

Det der var meget interessant. Og veldig rart. På den ene siden står Megawheel og skryter hvor stille og lettrullende Nereus er, samtidig som de påstår at NAF og hele dekktestingsbransjen er kjøpt og betalt for å dømme de kjente merkene opp, samtidig som det er jo akkurat det Motor gjør i testen (Støy: Continental=perfekt, Nereus=dårligst, mens troverdige Tesla-Bjørns målinger viste desidert lavest støy fra Nereus. Samtidig har Megawheel gått over til å anbefale Frigus EV Ice 3-dekk, som ikke er nevnt noen annen plass...som visstnok skal være enda bedre enn Nereus... https://www.megahjul.no/nb/content/tesla-model-s-vinterdekk-tilbud-i-24545r19-med-felger. Samtidig skriver de mye rart på Megawheel-siden....litt sånn "det har aldri landet noen på månen"-påstander.

Tror jeg skal fortsette å bruke Continental VikingContact 7 til neste nye elbil siden de lager så utrolig mye mindre støy på grov asfalt enn 20" sommerdekkene mine, samtidig som de er dømt til å ha meget godt grep på snø og is, som stemmer godt med min erfaring.

Sånn utenom det, så har vel de nyeste nye Model 3 begynt å komme til Norge nå. Så det store spørsmålet nå blir egentlig hvordan forskjellen blir på støy mellom Model 3 September 2020 og November 2020 (som Tesla vil kalle 2021, som andre bilfabrikanter).

Det er litt underholdende å lese lenken du sendte fra megahjul.
De fremstiller Nokian og Continental som amatører som ikke har laget et dekk før :laugh:

"Dekket er konstruert av dyktige ingeniører, inkl. artikkelforfatter i den hensikt å lage et vinterdekk som opprettholder kjøregleden fra Winrun sommerdekkene, men likevel skal være bedre på vinterføre enn Nereus/ Firemax (og naturligvis ''testvinnerne til NAF''). Det er fokus på myk slitesterk naturgummiblanding (mye bindemiddel) , og gummien er myk og kleber godt i hele dekkets levetid ( i motsetning til de fleste europeisk og øst-europeiske) produserte plastgummidekk."

Den som har skrevet dette er vel ikke en helt nøytral part.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

THE

Sitat fra: Storken på onsdag 14. oktober 2020, klokken 21:42
Skal handle vinterdekk til bilen nå og er veldig usikker. Ønsker piggfrie dekk som støyer lite. 80% av bruken er på motorvei som er saltet eller våt. 10% er på snøføre. 10% er på holke. Enten så blir det å gå for Nokian, men det kan virke som forskjellene hos Nereus og andre mindre kjente dekkmerker kan være fornuftige mtp støy, grep og holdbarhet.

Jeg vil anbefale Goodyear Ultragrip Ice. Har hatt den dekkmodellen på flere forskjellige biler gjennom mange år, og er strålende fornøyd både med våtvegegenskaper og støy. Kjøpte nye Ultragrip Ice SUV på X100D'n nå etter tre vintre  og drøyt 50000 km på det forrige dekksettet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kamuflars86

Noen som vet om det er endringer på støynivået på de nye modell 3ene som kommer? Ser de nye modellene har en rekke endringer blant annet dobbelt glass (hvis jeg skjønner artikkelen riktig )

https://electrek.co/2020/10/16/tesla-launches-model-3-2021-refresh-range-features/

Øyvind.h

Sitat fra: Håvar på fredag 16. oktober 2020, klokken 14:13
Det er litt underholdende å lese lenken du sendte fra megahjul.
De fremstiller Nokian og Continental som amatører som ikke har laget et dekk før :laugh:
Jeg må si det skrives en del rart på sidene til Megahjul, og testene er relativt tynne. Derimot har jeg lest en god del positive erfaringer med dekkene de leverer, og etter at jeg selv hadde Maxxis dekk 3 vintersesonger på Model X`en er jeg ikke lenger like kategorisk avvisende til mer ukjente dekk.

I dag la jeg av alle ting Firemax 806 på EQC`en (samme dekk som Nereus 806). Foreløpig ikke noe negativt å si om kjørefølelsen, men skal naturligvis dele erfaringer etter hvert som jeg får testet det litt.
I Motors test gjør 806-dekket ser jeg at resultatene varierer noe. Eksempelvis får dekket 8/10 for brems på snø, 6/10 for brems på våt vei 3/5 for vannplaning som er de samme resultatene som Conti 7. I andre grener ligger de litt under og i enkelte godt under. Støy får det eksempelvis 2/5 på der andre dekk gjør det mye bedre. Men - i EQC`en er det ikke noe støy å spore fra disse dekkene. Kan skyldes støydemping, men har jo sett støytester hvor dekket kommer bra ut. Og det er like tyst som alltid i EQC`en med dekkene monternt. Dermed taper dekket 3 poeng der på et område de leverer godt på etter mitt syn.
Det kan også være vekting/skala som gjør forskjellene uforholdsmessig store poengmessig, mens en i praksis merker lite forskjell.

Alt i alt - Megahjul er ikke en god informasjonskilde og skriver mye rart. Vektlegg heller egne erfaringer over det de proklamerer.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nickelilltroll

#20
Halla dekkgutter ;)

Jeg er en av dem som fått erfare Nereus sine vinterdekk, OG meldt det videre her om opplevelsen. Kritiserte og Tesla-Bjørn på hvor hardnakka han påstod at disse var helt råe på vinterføre. Er godt voksen og yrkessjåfer selv. Jeg ville aldrig anbefalt eller tatt emot 4 dekk fra denne dekkprodusent noen gang igjen.

Fikk mine lagt på og balansert hos Megahjul en tidlig Novemberdag, kjørte oppover til Gudbrandsdalen og parkerte litt seinere på kvelden, bar vei og ikke noen snø denna uken. Mener det  var cirka 2 uker etterpå og sånn hoftegjetting, cirka 35-40 mil med "pen innkjøring", som generalprøven kom, første snøn dalte pent utanfor og vi gledet oss til og sette dekkan på prøve...

Det varte i 45 sekunder, slippte på flat vei i helt normal hastighet i utfarten fra borettslaget, tenkte at det var en isflekk el noe. Det hade kommet mye snø under natten men ikke noen uvanlige mengder. Merka med en gang at disse dekkan ikke var til at stole på, de hade en helt utrulig merklig oppførsel og slippte på plasser der ingen andre hade antydning til noe sånt, følte meg litt som en idiot baki ratten og andre reagerte sikkert og vurderte muligens og varsle in til myndighetan om kjøring i ruset tilstand mot meg!! Kjørte videre og skulle levere noe til en kamerat som ikke fått brøyta innfarten sin ennå. Når vi skulle reise, måtte vi litt oppover, ikke bratt i det hele tatt altså, bare litt motlut. Lang historie kort, bergningsbil måtte til her....vi kom ikke opp en gang. Her, på samme vei, har vi kjørt i mange år med diverse biler med diverse dekk, og ALDRIG hatt problemer el noe lignende...

Bergningsbilen kjørte oss rett til Vianor der vi kjøpte oss 4 Hakkapellittan uten pigger, som vi brukt i lang tid fra før, ville da gi disse guda-sendte Nereusdekkan en sjansje da selveste Tesla-guruen hade rost dem så voldsomt og de på Megahjul var både breie og ekstatiske over dem. Ringte Megahjul dagen etterpå og forklarte hva jeg mente om saken her. De beklaget seg, men var ikke snakk om refusjon el lignende her da jeg fått dekkan for og teste dem for dem.

Skjønner den dag idag fortsatt ikke hvordan noen kan kjøre med disse og si dem er lovlige at bruke om vintern?
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

tornaldo

Megahjul skriver/sier jo det de tror kundene vil høre. Må ikke ha særlig rot i virkeligheten. Kjører selv på Nereus dekk, men lever ikke under noen illusjon om at disse er like bra som f.eks. Nokian eller Continental. Teslabjørn driver heller ingen testing av kjøreegenskapene, men generell subjektiv "feeling", så det må man også ta med en klype salt.

Likevel henger de jo med i deler av NAF testene, og koster gjerne under halvparten av de andre. Og bor man slik til at man f eks kjører 99% på våte vinterveier, så kan disse være helt greie. Men også greit å vite at de vil ha dårligere egenskaper på visse underlag, og at man må avpasse fart etter forhold.

Å si at de burde vært ulovlige og ikke vil fungere for noen, er vel å dra det i overkant langt. Når man ser hva slags dekk folk selger på Finn.no, så er det åpenbart at det går mange Nokian og Continental vinterdekk som ikke har særlig bedre egenskaper enn nyere Nereus dekk.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

daktari

Megahjul innrømmer nå svakhetene ved å bytte sitt foretrukne vinterdekk til "winfirerun" eller hva det var.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Nickelilltroll

Sitat fra: tornaldo på lørdag 17. oktober 2020, klokken 08:38

Å si at de burde vært ulovlige og ikke vil fungere for noen, er vel å dra det i overkant langt. Når man ser hva slags dekk folk selger på Finn.no, så er det åpenbart at det går mange Nokian og Continental vinterdekk som ikke har særlig bedre egenskaper enn nyere Nereus dekk.

Nå håper jeg du ikke går rundt i det virkelige liv og tar alle bokstavligt på ting? Med ulovlige mente jeg at dem er "schtøgge" og bruke på vinterføre. Den kan jeg skrive under på med enn gang. Håpløse på rent SNØ-føre!!

Finnes ikke dekk som dekker hele geografiske Norge, et sk all-round vinterdekk som klarer bare men vintrige veier i Oslo, dyp nysnø, slapsete veier i Bergen el blanke isveier i Finnmark. For meg så kjørte jeg "ulovlig" for og komme meg fra A til B med disse Nereus i dyp nysnø...
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Kjetil1986

Da tror jeg du må ha fått noen dekk som hadde en produksjonsfeil eller noe.

Har kjørt mye på Nereus dekk og de har fungert ypperlig på snø. Har prøvd de på to forskjellige biler.

Har også kjørt med Nokian og Continental og kan ikke si jeg merket noen stor forskjell.

Og at Nereus er dårlige på støy er bare tull. Skulle likt å visst hvor stor forskjell i målt lyd det var i den testen og ikke bare karakter 2 eller 5, som ikke sier noe som helst egentlig.

Når man leser dekktester og ser foreksempel på akselerasjontiden fra 0-50 på snø, så ser man at det noen ganger skiller 0.3 sekunder mellom første og sisteplass. Men man får inntrykket utifra tabellen at det er en kjeeeeeempe stor forskjell mellom første og sisteplass grunnet måten man setter opp grafene på.

Model 3 long range 2021

Øyvind.h

Ja vekting og reell differanse skulle jeg gjerne sett. Nereus gjør det strengt talt bra i flere øvelser som er viktig for meg. Jeg kjører mye på fjellet på vinteren. Skulle de være direkte ubrukelige/farlige deler jeg erfaring med det, for da blir det bytte.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tornaldo

Sitat fra: Nickelilltroll på lørdag 17. oktober 2020, klokken 15:06
Sitat fra: tornaldo på lørdag 17. oktober 2020, klokken 08:38

Å si at de burde vært ulovlige og ikke vil fungere for noen, er vel å dra det i overkant langt. Når man ser hva slags dekk folk selger på Finn.no, så er det åpenbart at det går mange Nokian og Continental vinterdekk som ikke har særlig bedre egenskaper enn nyere Nereus dekk.

Nå håper jeg du ikke går rundt i det virkelige liv og tar alle bokstavligt på ting? Med ulovlige mente jeg at dem er "schtøgge" og bruke på vinterføre. Den kan jeg skrive under på med enn gang. Håpløse på rent SNØ-føre!!

Finnes ikke dekk som dekker hele geografiske Norge, et sk all-round vinterdekk som klarer bare men vintrige veier i Oslo, dyp nysnø, slapsete veier i Bergen el blanke isveier i Finnmark. For meg så kjørte jeg "ulovlig" for og komme meg fra A til B med disse Nereus i dyp nysnø...

Jeg synes bare du overdriver. Nereus fungerer helt brukbart på f.eks snø.Høres ut som brukerfeil, hvis det var umulig å holde kontroll på bilen på vanlig vinterføre.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

emurof

Sitat fra: Nickelilltroll på lørdag 17. oktober 2020, klokken 00:19
Halla dekkgutter ;)

Jeg er en av dem som fått erfare Nereus sine vinterdekk, OG meldt det videre her om opplevelsen. Kritiserte og Tesla-Bjørn på hvor hardnakka han påstod at disse var helt råe på vinterføre. Er godt voksen og yrkessjåfer selv. Jeg ville aldrig anbefalt eller tatt emot 4 dekk fra denne dekkprodusent noen gang igjen.

Fikk mine lagt på og balansert hos Megahjul en tidlig Novemberdag, kjørte oppover til Gudbrandsdalen og parkerte litt seinere på kvelden, bar vei og ikke noen snø denna uken. Mener det  var cirka 2 uker etterpå og sånn hoftegjetting, cirka 35-40 mil med "pen innkjøring", som generalprøven kom, første snøn dalte pent utanfor og vi gledet oss til og sette dekkan på prøve...

Det varte i 45 sekunder, slippte på flat vei i helt normal hastighet i utfarten fra borettslaget, tenkte at det var en isflekk el noe. Det hade kommet mye snø under natten men ikke noen uvanlige mengder. Merka med en gang at disse dekkan ikke var til at stole på, de hade en helt utrulig merklig oppførsel og slippte på plasser der ingen andre hade antydning til noe sånt, følte meg litt som en idiot baki ratten og andre reagerte sikkert og vurderte muligens og varsle in til myndighetan om kjøring i ruset tilstand mot meg!! Kjørte videre og skulle levere noe til en kamerat som ikke fått brøyta innfarten sin ennå. Når vi skulle reise, måtte vi litt oppover, ikke bratt i det hele tatt altså, bare litt motlut. Lang historie kort, bergningsbil måtte til her....vi kom ikke opp en gang. Her, på samme vei, har vi kjørt i mange år med diverse biler med diverse dekk, og ALDRIG hatt problemer el noe lignende...

Bergningsbilen kjørte oss rett til Vianor der vi kjøpte oss 4 Hakkapellittan uten pigger, som vi brukt i lang tid fra før, ville da gi disse guda-sendte Nereusdekkan en sjansje da selveste Tesla-guruen hade rost dem så voldsomt og de på Megahjul var både breie og ekstatiske over dem. Ringte Megahjul dagen etterpå og forklarte hva jeg mente om saken her. De beklaget seg, men var ikke snakk om refusjon el lignende her da jeg fått dekkan for og teste dem for dem.

Skjønner den dag idag fortsatt ikke hvordan noen kan kjøre med disse og si dem er lovlige at bruke om vintern?

Jeg mener det var Nereus fra Megahjul jeg hadde på en Model S for en tid tilbake. Jeg hadde ikke problemene du beskriver her. Jeg vet ikke om de er bedre eller dårligere enn noe annet, men jeg havnet ikke i grøfta, og jeg kjørte ganske mye året rundt.

emurof

Sitat fra: daktari på lørdag 17. oktober 2020, klokken 10:42
Megahjul innrømmer nå svakhetene ved å bytte sitt foretrukne vinterdekk til "winfirerun" eller hva det var.

Denne logikken skjønner jeg ikke. At noe byttes ut betyr ikke at det er dårlig. Noe kan være bra eller "bra nok" men så finner man noe bedre (eller billigere eller hvilke kriterier man nå bruker).

At en Plaid Model S er helt rå betyr ikke at en vanlig Model 3 Long Range er en dårlig bil. For å ta et eksempel.

Nickelilltroll

Sitat fra: tornaldo på lørdag 17. oktober 2020, klokken 18:32
Sitat fra: Nickelilltroll på lørdag 17. oktober 2020, klokken 15:06
Sitat fra: tornaldo på lørdag 17. oktober 2020, klokken 08:38


Jeg synes bare du overdriver. Nereus fungerer helt brukbart på f.eks snø.Høres ut som brukerfeil, hvis det var umulig å holde kontroll på bilen på vanlig vinterføre.

Brukerfeil faktisk...Lol!! Ja, var nok det som var problemet her ja. Erre mulig tenker jeg bare nå da. Neira folkens, bare kjøp det som dere har lyst til. Jeg veit hva jeg IKKE kommer bruke en eneste schpenn på selv! God fremfart på dere.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA