Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjell støynivå 2019 og sen 2020 Model 3

Startet av eadie, lørdag 10. oktober 2020, klokken 09:21

« forrige - neste »

eadie

Noen som har prøvekjørt nye Model 3, eller har tatt ut ny bil og som har referanser fra Model 3 som kom tidlig i 2019?
Tenker da i forhold til opplevd støy, bedre isolasjon mot vei/hjulstøy, etc.

Er det merkbar forskjell?
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

emmern

Det kommer enda en ny refresh nå forresten. Rett rundt hjørnet. Dobbelt glass ryktes det blant annet
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Kartelaven

Tror ikke det er store forskjellen. Jeg har en model 3 levert sommer 2019 og min kollega sommer 2020. Han er mye mer misfornøyd med støy enn meg. Støy er ganske subjektivt, men det kan ha noe å si at min er RWD og han har AWD.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Supersvein

Har nettopp byttet fra en tidlig 2019 til en sen 2020. Generell vindstøy og dekkstøy er temmelig likt. Men merker at den nye har færre små irriterende lyder fra drivverk, vinduer og interiør. Sannsynligvis er ikke dette målbart.

ToWalkOrDrive

Tipper det kan være en del individuelle forskjeller. På noen er mellomrommene såpass store at pakningene ikke ligger så tett mot karmen/vinduet. Ser noen putter ekstra pakninger rundt takvinduet f.eks., og noen rundt dørene. Finnes og 3D Maxpider som hevder de demper lyd i gulvet, men mest av alt teller nok felgstørrelse og dekk mest. På vinterdekk er f.eks. Conti Contact 7 piggfritt konge (særlig med 18" dekk).
https://motor.no/2019-22550-r17-continental/continental-vikingcontact-7/140566
Tesla Model Y                         2021-

Svolar


Vil det være mulig å skifte rutene til disse støydempende rutene som retrofit?
Mine ruter er helt umulige. Det blir så mye dogg merker og slikt på innsiden. Jeg mistenker at model3 vinduene originalt er temmelig cheap stuff.

emmern

Sitat fra: Svolar på mandag 12. oktober 2020, klokken 21:12

Vil det være mulig å skifte rutene til disse støydempende rutene som retrofit?
Mine ruter er helt umulige. Det blir så mye dogg merker og slikt på innsiden. Jeg mistenker at model3 vinduene originalt er temmelig cheap stuff.
knus alle rutene
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Øyvind.h

Sitat fra: Svolar på mandag 12. oktober 2020, klokken 21:12

Vil det være mulig å skifte rutene til disse støydempende rutene som retrofit?
Mine ruter er helt umulige. Det blir så mye dogg merker og slikt på innsiden. Jeg mistenker at model3 vinduene originalt er temmelig cheap stuff.
Vil tro de nye rutene er tykkere.
Sliter du med dugg tyder det på for dårlig sirkulasjon av luft. Øk viftehastighet og/eller endre retning på dyser.
Pass på at resirk er av og ac på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

Sitat fra: Svolar på mandag 12. oktober 2020, klokken 21:12

Vil det være mulig å skifte rutene til disse støydempende rutene som retrofit?
Mine ruter er helt umulige. Det blir så mye dogg merker og slikt på innsiden. Jeg mistenker at model3 vinduene originalt er temmelig cheap stuff.
Ja jeg har slitt med det samme.mHar prøvd utallige midler, men ikke klart å få bort merkene fra "transportkorken" eller å ruta ren. Helt merkelig. Klaget på det til Tesla.
De polerte frontruta på innsiden da de byttet til HW3, og det så bra ut, men ser nå at den blir fort skitten igjen.
Har aldri hatt lignende problem i noen av mine andre biler.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Svolar

Sitat fra: Handyman på mandag 12. oktober 2020, klokken 23:10
Sitat fra: Svolar på mandag 12. oktober 2020, klokken 21:12

Vil det være mulig å skifte rutene til disse støydempende rutene som retrofit?
Mine ruter er helt umulige. Det blir så mye dogg merker og slikt på innsiden. Jeg mistenker at model3 vinduene originalt er temmelig cheap stuff.
Ja jeg har slitt med det samme.mHar prøvd utallige midler, men ikke klart å få bort merkene fra "transportkorken" eller å ruta ren. Helt merkelig. Klaget på det til Tesla.
De polerte frontruta på innsiden da de byttet til HW3, og det så bra ut, men ser nå at den blir fort skitten igjen.
Har aldri hatt lignende problem i noen av mine andre biler.

Jeg har prøvd det samme, men i lavt motlys ser en flekker og en melkehvit hinne. Er det noen her som har skiftet frontrute og opplevd forbedring?

ok67

Har også problem med å reingjere frontruta. Når ruta er våt ser eg framleis etter eit og eit halvt år kva som var skrive på ruta med tusj når bilen stod på kaia.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Storken

Slapp ned dekktrykket fra 2.9 bar til 2.7 bar i dekkene (kalde dekk). Det ga en stor og merkbar forskjell på støy. LR AWD, Michelin Pilot Sport 3. Merk at trykket gjerne øker 0,2-0,3 bar under kjøring, sveip mot høyre under bilvisualiseringen for å få opp trykket i dekkene.

Skal handle vinterdekk til bilen nå og er veldig usikker. Ønsker piggfrie dekk som støyer lite. 80% av bruken er på motorvei som er saltet eller våt. 10% er på snøføre. 10% er på holke. Enten så blir det å gå for Nokian, men det kan virke som forskjellene hos Nereus og andre mindre kjente dekkmerker kan være fornuftige mtp støy, grep og holdbarhet.

Smurfboy

Sitat fra: Storken på onsdag 14. oktober 2020, klokken 21:42
Slapp ned dekktrykket fra 2.9 bar til 2.7 bar i dekkene (kalde dekk). Det ga en stor og merkbar forskjell på støy. LR AWD, Michelin Pilot Sport 3. Merk at trykket gjerne øker 0,2-0,3 bar under kjøring, sveip mot høyre under bilvisualiseringen for å få opp trykket i dekkene.

Skal handle vinterdekk til bilen nå og er veldig usikker. Ønsker piggfrie dekk som støyer lite. 80% av bruken er på motorvei som er saltet eller våt. 10% er på snøføre. 10% er på holke. Enten så blir det å gå for Nokian, men det kan virke som forskjellene hos Nereus og andre mindre kjente dekkmerker kan være fornuftige mtp støy, grep og holdbarhet.

Har Nokian, suser veldig syntes jeg. Prøver nok Continental som skal være bedre på det og det meste annet neste gang

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Smurfboy på torsdag 15. oktober 2020, klokken 06:57
Sitat fra: Storken på onsdag 14. oktober 2020, klokken 21:42
Slapp ned dekktrykket fra 2.9 bar til 2.7 bar i dekkene (kalde dekk). Det ga en stor og merkbar forskjell på støy. LR AWD, Michelin Pilot Sport 3. Merk at trykket gjerne øker 0,2-0,3 bar under kjøring, sveip mot høyre under bilvisualiseringen for å få opp trykket i dekkene.

Skal handle vinterdekk til bilen nå og er veldig usikker. Ønsker piggfrie dekk som støyer lite. 80% av bruken er på motorvei som er saltet eller våt. 10% er på snøføre. 10% er på holke. Enten så blir det å gå for Nokian, men det kan virke som forskjellene hos Nereus og andre mindre kjente dekkmerker kan være fornuftige mtp støy, grep og holdbarhet.

Har Nokian, suser veldig syntes jeg. Prøver nok Continental som skal være bedre på det og det meste annet neste gang

Continental VikingContact 7 er et fantastisk valg. De har vunnet Motors test av vinterdekk 3 år på rad, og er best på støy av de som de tester. Fikk karakter 5 av 5, mens Nokian fikk 2-er på støy, som var dårligst. Eneste minuset med Continental er større fare for vannplaning, men er mulig det er Model 3's tyngde som gjør at jeg ikke har lagt merke til det her på sørvestlandet. Jeg har kun lagt merke hvor utrolig bra det er oppi snøen på vei til fjellet (kombinert med at Model 3 er fantastisk på vinterføre).

Ser at Nereus ikke har testet, men av det jeg har lest på Tesla-forum så varierer oppfattelsen av hvor bra grep de har på vinterføre voldsomt, så ikke så lett å tolke. Noen sier det er det verste de noen gang har prøvd mens andre sier de er helt topp. Tesla-Bjørns lydtester viser at det er lite støy....hmmm...skeptisk...
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Sitat fra: Storken på onsdag 14. oktober 2020, klokken 21:42
Slapp ned dekktrykket fra 2.9 bar til 2.7 bar i dekkene (kalde dekk). Det ga en stor og merkbar forskjell på støy. LR AWD, Michelin Pilot Sport 3. Merk at trykket gjerne øker 0,2-0,3 bar under kjøring, sveip mot høyre under bilvisualiseringen for å få opp trykket i dekkene.

Skal handle vinterdekk til bilen nå og er veldig usikker. Ønsker piggfrie dekk som støyer lite. 80% av bruken er på motorvei som er saltet eller våt. 10% er på snøføre. 10% er på holke. Enten så blir det å gå for Nokian, men det kan virke som forskjellene hos Nereus og andre mindre kjente dekkmerker kan være fornuftige mtp støy, grep og holdbarhet.
Continental. CVC6 eller CVC7, begge veldig stille er min erfaring.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA