Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte batteripakke på Leaf 24Kwh

Startet av Nesset90, fredag 09. oktober 2020, klokken 15:48

« forrige - neste »

Nesset90

Hei

Sikkert flere tråder om dette, men har ikke klart å finne et konkret svar på det jeg lurer på :-)
Jeg har en 2013 Nissan Leaf 24kwh, og har mistet 3 barer av batteriet.
Jeg er i tenkeboksen om å få byttet batteripakke på bilen da jeg merker redusert rekkevidde på bilen da spesielt på vinterstid.
Har hatt en diagnose på batteriet på Elbilmek og de fant ut at det ikke er mulig å kun erstatte celler, men at hele batteriet eventuelt må byttes, noe som de mener vil koste mellom 30.000-35.000 kroner.

Tok kontakt med Birger N Haug og de sier at et tilsvarende batteribytte hos dem vil koste 335.000 kroner. Det var en viss forskjell kan man si.
Nissan anbefaler selvsagt å få dette gjort hos en nissan forhandler som Birger N Haug i forhold til garanti og kvalitet.
Er det noen her inne som har noen råd? Eller som har byttet batteripakke selv på sin 24kwh leaf.
Hvor stort er en slik batteripakke, og kan det eventuelt kjøpes billigere fra utlandet/hentes fra kondemnerte leafer og settes inn i min bil?

Jeg var virkelig ikke klar over at å bytte batteripakke på en 24kwh leaf skulle koste over 300.000 kr :(

Håper på svar!


Thomas Parsli

Bilen er utenfor garanti, så du har lite å vinne på å bruke BNH.

Det er mulig å sette inn større batteripakke, men det blir dyrere enn 35.000,-

Bruktprisen på en bra 2013 Leaf ligger vel rundt 50.000,- så du bør vurdere hvor mye du skal bruke på bilen. Hvis du ikke har byttet forstillingsdeler, har du 10-15.000,- liggende foran deg i utgifter. Det er altså mulig å bruke mer på verksted enn bilen er verd...

Vår 2012 har også mistet 3 barer, men vi bruker den til småkjøring og da fungerer den bra.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

#2
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 09. oktober 2020, klokken 16:28
Bilen er utenfor garanti, så du har lite å vinne på å bruke BNH.

Det er mulig å sette inn større batteripakke, men det blir dyrere enn 35.000,-

Ja, det beste er vel å få tak i en 40kWh-pakke? Jeg antar Elbilmek kan bytte til de også, så lenge man bare får fatt i en. De er ettertraktede.

Alternativt ville jeg solgt bilen og kjøpt en nyere med bedre rekkevidde. Ikke nødvendigvis Leaf, en eGolf av typen med 35kWh batteri vil sikkert fungere bra. 

Og hva skjedde med batteribytte-prisen på $5500 som Nissan gikk hardt ut med for noen år siden?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Grosor

Sitat fra: Nesset90 på fredag 09. oktober 2020, klokken 15:48
Tok kontakt med Birger N Haug og de sier at et tilsvarende batteribytte hos dem vil koste 335.000 kroner. Det var en viss forskjell kan man si.
Nissan anbefaler selvsagt å få dette gjort hos en nissan forhandler som Birger N Haug i forhold til garanti og kvalitet.

Nissan anbefaler deg å bruke 335.000 på å reparere en Leaf med markedsverdi på vel 50.000?
Må være pinlig å jobbe der og måtte komme med den type tilbakemelding til folk som har kjøpt biler av dem...

30-35k for byttebatteri hos elbilmek er sikkert en god løsning hvis du vil beholde bilen. Alternativet er å selge den som den er nå.

Kanskje BNH tar den i innbytte  :P De klarer sikkert å få 5 stjerner på batteritesten de kjører ved service...  :P

Thomas Parsli

Sitat fra: jkirkebo på fredag 09. oktober 2020, klokken 18:34
Og hva skjedde med batteribytte-prisen på $5500 som Nissan gikk hardt ut med for noen år siden?

Fremstår som ren markedsføring når det ble annonsert - og etter at Carlos Ghosn ble fengslet har det skjedd lite hos Nissan (bortsett fra at de er stadig nærmere konkurs).

Så vidt jeg kan se klarer ikke en gang kunder i USA med garanti-saker å få byttet batteripakken. Nissan kjøper heller tilbake bilen ser det ut til...
https://mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=4&t=17168
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Nesset90

Takker for svar :-)  Grunnen til at jeg har lyst til å ordne batteriet er for å forhåpentligvis øke verdien litt på bilen for så og selge den. Men hadde jeg fått satt inn en 30kwh i bilen så kunne jeg beholdt bilen selv en stund til da den vil gi meg litt lengre rekkevidde. For min del så er 30.000-40.000 +/- helt innafor å betale for det, men jeg blir litt skeptisk til om det er trygt å betale så «lite» for det når Nissan forhandlere tar 340.000 for samme jobb? Tar Nissan overbetalt eller tar ElbilMek en mer riktig og reel pris? :-)
340.000 er forøvrig selvfølgelig ikke aktuelt  ;D

jkirkebo

Sitat fra: Nesset90 på lørdag 10. oktober 2020, klokken 16:04
Takker for svar :-)  Grunnen til at jeg har lyst til å ordne batteriet er for å forhåpentligvis øke verdien litt på bilen for så og selge den. Men hadde jeg fått satt inn en 30kwh i bilen så kunne jeg beholdt bilen selv en stund til da den vil gi meg litt lengre rekkevidde. For min del så er 30.000-40.000 +/- helt innafor å betale for det, men jeg blir litt skeptisk til om det er trygt å betale så «lite» for det når Nissan forhandlere tar 340.000 for samme jobb? Tar Nissan overbetalt eller tar ElbilMek en mer riktig og reel pris? :-)
340.000 er forøvrig selvfølgelig ikke aktuelt  ;D

Nissans pris er jo helt urealistisk, du får en ny Leaf med 40kWh batteri til under 300k. Så 340k er bare en "tullepris" som ingen noensinne kommer til å betale.

30-40k for en brukt 30kWh-pakke ferdig montert høres ut som en grei deal. Jeg er usikker på hva disse pakkene ligger på nå men tipper omkring 30-35k. Så får de vel solgt den gamle 24kWh-pakka for 15k tenker jeg. Da er det 15-20k netto + arbeid og noen smådeler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arvid44

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 10. oktober 2020, klokken 22:06
Sitat fra: Nesset90 på lørdag 10. oktober 2020, klokken 16:04
Takker for svar :-)  Grunnen til at jeg har lyst til å ordne batteriet er for å forhåpentligvis øke verdien litt på bilen for så og selge den. Men hadde jeg fått satt inn en 30kwh i bilen så kunne jeg beholdt bilen selv en stund til da den vil gi meg litt lengre rekkevidde. For min del så er 30.000-40.000 +/- helt innafor å betale for det, men jeg blir litt skeptisk til om det er trygt å betale så «lite» for det når Nissan forhandlere tar 340.000 for samme jobb? Tar Nissan overbetalt eller tar ElbilMek en mer riktig og reel pris? :-)
340.000 er forøvrig selvfølgelig ikke aktuelt  ;D

Nissans pris er jo helt urealistisk, du får en ny Leaf med 40kWh batteri til under 300k. Så 340k er bare en "tullepris" som ingen noensinne kommer til å betale.

30-40k for en brukt 30kWh-pakke ferdig montert høres ut som en grei deal. Jeg er usikker på hva disse pakkene ligger på nå men tipper omkring 30-35k. Så får de vel solgt den gamle 24kWh-pakka for 15k tenker jeg. Da er det 15-20k netto + arbeid og noen smådeler.
For en tid tilbake fant jeg en annonse fra Elbil mek. Der sto det de hadde tilbud på 24kwt Leaf batteri bytte til kr 15000, da forutsatt at de beholdt den pakken de tok ut.
Jeg finner ikke den annonsen nå, så det var nok tidsbegrenset .
Hva med å kjøpe løse batteri celler og utvide
det eksisterende batteriet ?   Det er mulig  å få plass til flere celler i bagarsje rommet.
Antar en slik utvidelse ikke er helt lovlig, men sikkert mulig å få til. 


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA