Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterdekk - felg/dekk pakke

Startet av Bjoris, fredag 09. oktober 2020, klokken 09:29

« forrige - neste »

Bjoris

Noen som har en plan om å kjøpe dette utenom Møller?

Tips til gode felger til denne bilen? Gjerne mulighet for sorte felger. Tenker det blir bra på hvit bil...

SveinJ

Siden jeg får min i januar, så leveres den med vinterdekk og felg påsatt og da valgte jeg pakkeløsningen. Enklest det. For meg!
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Bjoris

Det er helt klart enklest, men pakkene var dyre. Er det tilbud som sorte felger i noen av pakkene?

Nå er jo 19 tommere med gode felger og dekk ikke billig uansett, men jeg har avtalt at jeg kan komme tilbake til dette...

Olemann

Vedr. dimensjoner leser jeg ulike ting på nett.  Har sett at bakhjul opererer med 255/45/20, noe som er uønsket for min del, både pga pris og annet. Forhjul 235/50/20.

Ser også at sett med 235/55/19 er presentert, som er bedre, og antar bilen ikke lar seg levere med 18", men ser at også dimensjonen 215/55/19 er omtalt, noe som jeg vil tro gir mindre sporing og i alle fall billigere dekk.  Hvorvidt det er typegodkjent aner jeg ikke.

Noen som vet noe om bilen blir godkjent for 18" og om det er mulig å bruke 215/55/19?

SveinJ

Sitat fra: Bjoris på fredag 09. oktober 2020, klokken 15:08
Det er helt klart enklest, men pakkene var dyre. Er det tilbud som sorte felger i noen av pakkene?

Nå er jo 19 tommere med gode felger og dekk ikke billig uansett, men jeg har avtalt at jeg kan komme tilbake til dette...

Tja. 19' Uten pigg og Loen Felger, blir nok bra.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

02jan

Min forståelse :Om du kan ha 18» har ikke noe med godkjenning å gjøre.

Det som må stemme for at det skal være rett&lovlig , 18» skal ikke være for nærme kalipere eller annet fra fjærben/brems.

Samtidig må inpress være innen for. Samt rulleomkretsen på dekk ikke avvike+/- fra det som fabrikant har oppgitt.

Jeg vil anta at bremser/kalipere/tromler har forskjellig størrelse ved 2wd vs 4wd.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Bjoris

19 Loen til 21.900 er vel ikke sånn helt galt nei, må innrømme at jeg bare så 24.900 og syns det ble spinndyrt, men det var med litt forsjellig dill som en kanskje ikke trenger. Matte bak frå jeg uansett med

biggern

Sitat fra: Bjoris på fredag 09. oktober 2020, klokken 19:24
19 Loen til 21.900 er vel ikke sånn helt galt nei, må innrømme at jeg bare så 24.900 og syns det ble spinndyrt, men det var med litt forsjellig dill som en kanskje ikke trenger. Matte bak frå jeg uansett med

12-14k burde være max.

Bjoris

Budet vært, men alle tar blodpris for vinterdekk. Kia tok 17.400 for 17 tommere feks...

JTE1971

Har du sett dette ved kjøp?
Jeg fikk ikke tilbud om det, og har etter å ha lest om det her trålet internett, og kun funnet dette på et leasingtilbud.

nosi1202

Sitat fra: biggern på fredag 09. oktober 2020, klokken 21:58
Sitat fra: Bjoris på fredag 09. oktober 2020, klokken 19:24
19 Loen til 21.900 er vel ikke sånn helt galt nei, må innrømme at jeg bare så 24.900 og syns det ble spinndyrt, men det var med litt forsjellig dill som en kanskje ikke trenger. Matte bak frå jeg uansett med

12-14k burde være max.


Min erfaring fra tre nybilkjøp de siste fire årene er at det er relativt enkelt å få grei pris på originale vinterfelger fra forhandler. Har kjøpt elbil og fossilbil fra BOS og elbil fra Møller. De første tilbudene er helt på trynet, men det er lov å prute hemningsløst.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Bjoris

Ja, det var iallefall nei i første runde med Møller på å få vinterhjul inkl, mens andre har fått god pris og sågar inkludert. Dette diskuteres i andre tråder så vi lar det ligge. Tenker uansett at rabatt på vinterhjul er litt sånn å ta og gi samtidig når prisene er kunstig høye mtp at det er mva fritt. Her tar dem mvaen og en god margin på toppen, rett i lomma. Sånn er det når folk ikke gidder å se seg om etter andre løsninger når en blir flådd!:)

biggern

Sitat fra: nosi1202 på lørdag 10. oktober 2020, klokken 21:56
Sitat fra: biggern på fredag 09. oktober 2020, klokken 21:58
Sitat fra: Bjoris på fredag 09. oktober 2020, klokken 19:24
19 Loen til 21.900 er vel ikke sånn helt galt nei, må innrømme at jeg bare så 24.900 og syns det ble spinndyrt, men det var med litt forsjellig dill som en kanskje ikke trenger. Matte bak frå jeg uansett med

12-14k burde være max.


Min erfaring fra tre nybilkjøp de siste fire årene er at det er relativt enkelt å få grei pris på originale vinterfelger fra forhandler. Har kjøpt elbil og fossilbil fra BOS og elbil fra Møller. De første tilbudene er helt på trynet, men det er lov å prute hemningsløst.

Jeg tok vel litt i :-). Total prisen er jo avgjørende. Betalte 17K til Peugeot 3008 (Valgte 17" / mindre støy).

elektro

Sitat fra: Olemann på fredag 09. oktober 2020, klokken 16:48
Vedr. dimensjoner leser jeg ulike ting på nett.  Har sett at bakhjul opererer med 255/45/20, noe som er uønsket for min del, både pga pris og annet. Forhjul 235/50/20.

Ser også at sett med 235/55/19 er presentert, som er bedre, og antar bilen ikke lar seg levere med 18", men ser at også dimensjonen 215/55/19 er omtalt, noe som jeg vil tro gir mindre sporing og i alle fall billigere dekk.  Hvorvidt det er typegodkjent aner jeg ikke.

Noen som vet noe om bilen blir godkjent for 18" og om det er mulig å bruke 215/55/19?

Svaret på det siste er; antakelig ikke, og jeg ville ikke anbefale å bruke smalere eller høyere profil enn produsenten anbefaler- og bilen er typegodkjent med. Særlig ikke på vinterhjul, det vil oppleves veldig mykt/ustabilt på bar asfalt. Vi snakker om opptil 2660 kg. her, pluss eventuelt 1000 kg. henger. Ikke noen Golf. ;) Jeg liker å ha samme profil på sommer- og vinterhjul og ville valgt 20-tommer på begge deler, i de dimensjonene VW anbefaler. Men 19 fungerer også sikkert bra.  :)

Det er imidlertid gode grunner til å styre unna den største dimensjonen både her, og på andre biler. Synes ikke 21-tommer burde vært standard på Max eller andre biler uten ekstrem ytelse.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

jkirkebo

Sitat fra: elektro på mandag 12. oktober 2020, klokken 21:39
Sitat fra: Olemann på fredag 09. oktober 2020, klokken 16:48
Vedr. dimensjoner leser jeg ulike ting på nett.  Har sett at bakhjul opererer med 255/45/20, noe som er uønsket for min del, både pga pris og annet. Forhjul 235/50/20.

Ser også at sett med 235/55/19 er presentert, som er bedre, og antar bilen ikke lar seg levere med 18", men ser at også dimensjonen 215/55/19 er omtalt, noe som jeg vil tro gir mindre sporing og i alle fall billigere dekk.  Hvorvidt det er typegodkjent aner jeg ikke.

Noen som vet noe om bilen blir godkjent for 18" og om det er mulig å bruke 215/55/19?

Svaret på det siste er; antakelig ikke, og jeg ville ikke anbefale å bruke smalere eller høyere profil enn produsenten anbefaler- og bilen er typegodkjent med. Særlig ikke på vinterhjul, det vil oppleves veldig mykt/ustabilt på bar asfalt. Vi snakker om opptil 2660 kg. her, pluss eventuelt 1000 kg. henger. Ikke noen Golf. ;) Jeg liker å ha samme profil på sommer- og vinterhjul og ville valgt 20-tommer på begge deler, i de dimensjonene VW anbefaler. Men 19 fungerer også sikkert bra.  :)

Det er imidlertid gode grunner til å styre unna den største dimensjonen både her, og på andre biler. Synes ikke 21-tommer burde vært standard på Max eller andre biler uten ekstrem ytelse.

Tja, jeg kjører med 235/55R19 på Model X og det fungerer da helt ypperlig selv om originaldimensjon er 20" med 275 bak og 255 foran. Rimeligere dekk, bedre holdbarhet, lavere rullemotstand og lavere støynivå. Finner ingen ulemper ved denne størrelsen. Og bilen har tillatt totalvekt på 2985kg + henger på 2250kg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA