Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Slutt på fantom-bremsing?

Startet av kodax, torsdag 08. oktober 2020, klokken 23:24

« forrige - neste »

geear

Akkurat. Betatesting av essensiell funksjonalitet har INGENTING på veiene å gjøre, slik Tesla holder på med. På et tidspunkt må noen som betyr noe ta til vett.

ladov

Er det meningen denne funksjonaliteten skal brukes på så smale veier?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

geear

Vel.. har ikke lest om den i manualen, og der tar de sikkert en million forbehold, men om du ikke skal bruke den må du manuelt slå den av og så på igjen hver gang du kjører på veier uten midtstripe. Ganske håpløst for min del iallfall. Heldigvis har det blitt mye bedre, og er ikke et problem nå, men det skremmende er at de kan gjøre slike endringer via OTA uten at det blir oppdaget i kvalitetskontrollen.

Motorwatt

Nå var det faktisk tydelig midtstripe på veien jeg kjørte, og bredden var var over normal, og snorrett. Men det var ingen motorvei. Jeg har vel kjørt strekningen 5-600 ganger uten problemer.

Tror det er veldig få Teslaeiere som aldri bruker AP på ikke-motorveier. I og med at muligheten er der, til tross for at de tydeligvis har kontroll på veitype (akkurat som @geear skriver), og enkelt kunne deaktivere AP på alt utenom motorvei-standard. Det står vel mest i manualen som ryggdekning, mens det i reklamen står:

Med de nye Tesla Vision-kameraene, sensorene og datakraften, vil Teslaen nå navigere på smalere, mer komplekse veier.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Ja, men utforkjøringsassistenten henger jo heller ikke sammen med AP av/på. Den "passer på" når man kjører manuelt også.

SurSnasen

Sitat fra: Motorwatt på søndag 18. oktober 2020, klokken 12:01
Akkurat det opplevde jeg sist mandag (kl 16:42), og veien var ikke smal. Da så jeg hvitøyet til sjåføren på en møtende lastebil. Sjekket Dashcam, men bevegelsen der var liten i forhold til virkeligheten. Har sendt film, dato, koordinater, og klokkeslett til Tesla, men har ikke hørt noe. Veldig skremmende!

Kan være dette som skjedde på lørdag. Fikk da bekreftet at det eksisterer et "pre-crash"-system i min e-tron. Kom kjørende på en smal landevei med stiplede hvitstriper. Hadde relativt lav hastighet. Dagslys. Så at det var en Model 3 som kom kjørende mot meg. God nok bredde på veien for oss begge. Ser at han legger seg på hvitlinjen, og litt over, med høyresiden. Plutselig svinger den brått, og rett mot meg. Bilen min hogger i bremsen før jeg rekker å flytte foten over på bremsepedalen. Jeg svinger meg såpass ut at jeg merker løv og småstein spruter på min høyre side. Heldigvis en jevn og fin veiskulder, så jeg slipper grøftekjøring. Rekker å få med meg i sidesynet en halvpanisk fører av Model 3 som prøver å rette opp. Trodde kanskje han duppet av bittelitt, men mulig det var denne automatiske unnamanøveren som var årsaken?

Uansett en noenlunde skremmende opplevelse. Holdt selv ikke mer enn 35-40 km/t, så noen stor kollisjon hadde det ikke blitt. Og Model 3'en hadde heller ikke særlig høy hastighet.

Øyvind.h

Slik "utforkjørings" hjelp har også Mercedesen. Dvs om du skjener over over heltrukket linje vil den skyve imot. Kan deaktiveres, men ikke permanent. Irriterende sak. Fysisk varsel i rattet er tilstrekkelig etter mitt syn.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kartelaven

Jeg har alltid hatt min bil innstilt til å gi varsel, ikke å gjøre unna manøver når det kommer til sikkerhets funksjonene. Mener Tesla har gjennomgått store tall på denne funksjonen og funnet ut at denne redder flere fra ulykker enn den skaper. Uansett ønsker jeg å selv ha styringen i slike situasjoner.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

ladov

Sitat fra: Kartelaven på mandag 19. oktober 2020, klokken 14:53
Jeg har alltid hatt min bil innstilt til å gi varsel, ikke å gjøre unna manøver når det kommer til sikkerhets funksjonene. Mener Tesla har gjennomgått store tall på denne funksjonen og funnet ut at denne redder flere fra ulykker enn den skaper. Uansett ønsker jeg å selv ha styringen i slike situasjoner.
Du kan selv stille inn hvilket nivå bilen skal legge seg på, om det skal varsle eller gripe inn.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Kartelaven

Sitat fra: ladov på mandag 19. oktober 2020, klokken 16:46
Sitat fra: Kartelaven på mandag 19. oktober 2020, klokken 14:53
Jeg har alltid hatt min bil innstilt til å gi varsel, ikke å gjøre unna manøver når det kommer til sikkerhets funksjonene. Mener Tesla har gjennomgått store tall på denne funksjonen og funnet ut at denne redder flere fra ulykker enn den skaper. Uansett ønsker jeg å selv ha styringen i slike situasjoner.
Du kan selv stille inn hvilket nivå bilen skal legge seg på, om det skal varsle eller gripe inn.

Vet ikke helt om du leser hva jeg skriver.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

ladov

Sitat fra: Kartelaven på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 00:17
Sitat fra: ladov på mandag 19. oktober 2020, klokken 16:46
Sitat fra: Kartelaven på mandag 19. oktober 2020, klokken 14:53
Jeg har alltid hatt min bil innstilt til å gi varsel, ikke å gjøre unna manøver når det kommer til sikkerhets funksjonene. Mener Tesla har gjennomgått store tall på denne funksjonen og funnet ut at denne redder flere fra ulykker enn den skaper. Uansett ønsker jeg å selv ha styringen i slike situasjoner.
Du kan selv stille inn hvilket nivå bilen skal legge seg på, om det skal varsle eller gripe inn.

Vet ikke helt om du leser hva jeg skriver.
Joda, og du kan stille inn i bilen om den skal varlse eller gripe inn.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Vekker denne tråden. Kjørte i dag motorveien mellom Tvedestrand og Arendal som er kjent for masse ghost-braking. Har kjørt strekningen mange ganger og har alltid opplevd flere tilfeller, men i dag var det ikke antydning til det minste ghost-braking. Versjon. 2022.4
Flere som erfarer det samme? Er det kartgrunnlaget eller SW?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

Versjon. 2022.4 : Har hatt ingen FB(fantom-bremsing) på denne versjonen.
Men heller ikke på andre på noen måneder, minus en buss-situasjon, jeg "så komme".
Synes AP er på sitt beste noen gang, jeg. Hatt AP siden slutten av 2018 og kjører ikke på motorvei.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA